تاجیکستان برای تقویت مرز خود با افغانستان ۲۰ هزار سرباز احتیاطی را بسیج می کند

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۱۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اسفند ۲۳, ۱۴۰۲

کابل: رویترز روز دوشنبه گزارش داد، امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، برای کمک به تقویت مرز با افغانستان، 20 هزار نیروی ذخیره نظامی را بسیج کرده است.

این در حالی است که مطابق با گزارش رویترز بیش از 1000 نفر از اعضای نیروهای امنیتی افغانستان به دلیل پیشرفت طالبان به این کشور گریخته‌اند. این گروه ادعا کرد که شش ولسوالی را در ولایت بدخشان در شمال کشور، که هم مرز با تاجیکستان و چین است، تصرف کرده است و همین منجر به عبور 1037 نفر از نیروهای افغان از مرزهای تاجیکستان شده است.

به گزارش رویترز، رحمان با چندین رهبر جهان از جمله ولادامیر پوتین رئیس جمهور روسیه و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای گفتگو در مورد این وضعیت تماس گرفته است. بر اساس بیانیه روسیه، پوتین به رحمان گفت که در صورت نیاز از تاجیکستان برای تثبیت مرزهایش حمایت خواهد کرد.

به گفته این خبرگزاری، دفتر رحمان در بیانیه‌ای گفت: “توجه ویژه معطوف تشدید اوضاع در مناطق شمالی افغانستان در مجاورت تاجیکستان شد.”

دفتر وی به رویترز گفت که رحمان همچنین با روسای جمهور ازبکستان و قزاقستان برای کمک تماس گرفته و جلسه برگزار کرده است.

این در حالی است که رسول مهاجر، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور اقتصادی گفته است که علیرغم افزایش تنش‌ها در افغانستان، تجارت بین ایران و افغانستان قطع نشده است. “

این معاون وزیر با بیان اینکه ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور بالای 3 میلیارد دالر است، گفت: به دلیل محبوبیت کالاهای ایرانی در افغانستان و فرصت های بی نظیر موجود در بازار افغانستان، تعاملات تجاری پایدار بوده است. مهاجر افزود، مبادلات تجاری ایران با افغانستان تقریباً به طور کامل توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *