جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

حمله طالبان در قلعه نو در ولایت بادغیس دفع شد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

کابل: مقامات محلی در ولایت بادغیس گزارش دادند که حمله طالبان به حومه ولسوالی قلعه نو، مرکز این ولایت، دفع شد. حسام الدین شمس، والی این ولایت گفت که در جریان درگیری‌ها 11 طالب کشته و 9 نفر دیگر زخمی شدند؛ دو غیرنظامی نیز در نتیجه حمله راکتی طالبان کشته شدند.

یک منبع محلی، که خواست نامش فاش نشود، گفت که هنگام حمله، سه پاسگاه نیروهای امنیت افغانستان به دست طالبان سقوط کرد، و طی آن ۵ عضو نیروی امنیتی کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

مقامات روز یکشنبه اعلام کردند، طالبان یک ولسوالی مهم در سنگر سابق خود در قندهار را پس از جنگ شدید شبانه با نیروهای حکومت افغانستان تصرف کرده اند. این آخرین منطقه تصرف شده از زمان آغاز خروج نهایی نیروهای آمریکایی است. سقوط ولسوالی پنجوائی در ولایت جنوبی قندهار فقط دو روز پس از خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو از پایگاه بگرام در نزدیکی کابل رخ داد.

طی سال‌های گذشته، طالبان و نیروهای افغان به طور منظم در پنجوائی و اطراف آن درگیر شده اند. شورشیان با توجه به همجواری این ولسوالی با شهر قندهار، مرکز ولایت، همواره قصد تصرف آن را داشته اند. هستی محمد ولسوال ولسوالی پنجوائی گفت که نیروهای افغانستان و طالبان طی شام درگیر شدند، و در نهایت نیروهای دولتی از منطقه عقب نشینی کردند. وی به خبرگزاری فرانسه گفت: “طالبان مقر پولیس این ولسوالی و ساختمان دفتر والی را تصرف کرده اند.” رئیس شورای ولایتی قندهار سقوط پنجوائی را تأیید کرد، اما نیروهای دولتی را به “عقب نشینی عمدی” متهم کرد.

در همین حال، بندر اقینه طی هفته گذشته غیر فعال مانده است، زیرا جنگ به 10 کیلومتری مرز رسیده است. ساکنان محلی از تعطیلی بندر ابراز نگرانی کرده و هشدار دادند که ساکنان ولسوالی‌های اندخوی، خانی چار باغ، قرامقول و قرغان به دلیل کمبود مواد غذایی با شرایط سختی روبرو هستند.

دبیر شورای ولایتی، محمد روزی، به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی افغانستان در 10 کیلومتری این بندر خطوط دفاعی بر پا کرده‌اند، و طالبان نیز جاده‌ها را به روی تریلی های باری به سمت ولایت جوزجان و بندر اقینه بسته‌اند. روزی افزود که قیمت مواد غذایی و سوخت افزایش یافته است که عواقب ناگواری را برای ساکنان محلی به همراه خواهد داشت. عنایت الله کمال، والی این ولایت به رادیو آزادی گفت که طالبان قصد دارند بندر اقینه را تصرف کنند، اما در رسیدن به این هدف ناکام می‌مانند. کمال اطمینان داد که نیروهای امنیتی قبل از وقوع فاجعه، مناطق از دست رفته را پس خواهد گرفت.

در همین حال، رئیس جمهور غنی، پیش از ظهر یکشنبه، در کاخ ریاست جمهوری با عبدالرب رسول سیاف، رهبر برجسته جهادی، در چارچوب سلسله جلسات مشورتی رئیس جمهور با چهره‌ّهای برجسته و سیاسی دیدار کرد. هر دو طرف در مورد لزوم تقویت اجماع ملی، موضع واحد در برابر دشمن، پشتیبانی واضح از نیروهای امنیتی افغانستان و ادامه تلاش‌ها برای صلح گفتگو کردند.

در همین حال، نورآقا نوری، رئیس رادیو کشم در ولایت بدخشان، به رادیو آزادی گفت که به دلیل مشکلات امنیتی، این ایستگاه مجبور به تعطیلی شد. نوری گفت که طالبان منطقه را مورد حمله قرار داده و آن را تصرف کردند و وی برای جلوگیری از خسارات وارده مجبور شد سه روز قبل ایستگاه را ببندد. نوری افزود که طالبان به او گفتند كه تا اطلاع ثانوی عملیات رادیویی را متوقف كند، تا این گروه در مورد فعالیت‌های رسانه‌ای در این منطقه تصمیم گیری كند. در حال حاضر، همه کارمندان رادیو کشم به دلیل نگرانی‌های امنیتی تعطیل هستند.

رئیس رادیو بهارستان در منطقه بهارک نیز گزارش داد که این ایستگاه مجبور شد فعالیت‌های خود را به دلیل ناامنی متوقف کند. رادیو دارمان در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان نیز عملیات خود را متوقف کرده است، زیرا طالبان این ولسوالی را تصرف کرده اند.

فریده امینی، رئیس کمیته مصونیت روزنامه نگاران در ولایت جوزجان اظهار داشت که پخش برنامه‌ها به نفع طالبان انجام می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان