۱۰ کلمه و عبارت که آدم های با اعتماد به نفس پایین به کار می برند

اعتماد به نفس پایین

تصور کنید به تازگی با شخصی آشنا شده‌اید و نمی‌دانید او چطور آدمی است. آیا می‌توانید به او اعتماد کنید یا نه؟ آیا حرف‌هایش راست است یا دروغ؟ برای این که خیال‌تان راحت شود باید گفت که نمی‌توان به راحتی در این موارد تصمیم گرفت. حتی بهترین روانشناس‌ها هم نمی‌توانند فقط از دیدن کسی و شنیدن صحبت‌هایش ۱۰۰ در صد در مورد شخصیت او قضاوت کند. در این میان تشخیص سطح اعتماد به نفس پایین یا بالا  آسان‌تر از موارد دیگر است. جالب این که اعتماد به نفس می‌تواند ویژگی‌های زیادی از شخصیت طرف مقابل‌تان را فاش کند.

آدم ها با اعتماد به نفس پایین

افراد با اعتماد به نفس پایین هرگز نمی توانند اعتماد دیگران را به خود جلب کنند. فردی که اعتماد به نفس بالایی دارد کمتر احتمال دارد دروغ بگوید. اما فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد تمایل بیشتری به دروغ گفتن و خیانت دارد. اگر اعتماد به نفس شما بالا باشد مردم راحت تر به شما اعتماد می‌کنند.

اما نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند از بعضی کلمات بیشتر از کلمات دیگر در صحبت‌های‌شان استفاده می‌کنند و افراد با اعتماد به نفس بالا تقریباً از آنها استفاده نمی‌کنند. این کلمات می‌توانند میزان اعتماد به نفس طرف مقابل را فاش کنند. اگر از آنها استفاده می‌کنید بهتر است هرچه زودتر واژه‌ها و کلمات دیگری را جایگزین‌شان کنید.

عبارات و واژه‌هایی که افراد با اعتماد به نفس پایین معمولا استفاده می‌کنند:

۱. اعتماد به نفس پایین؛ شاید

در این مورد باید خیلی مراقب باشید، زمانی که به دیگران می‌گویید “شاید” فلان کار را انجام بدهم دقیقاً مشخص می‌کند که از انجام آن کار توسط خودتان اطمینان ندارید. حتی اگر از انجام آن مطمئن نیستید کلمه “شاید” را به کار نبرید.

مطلب مرتبط: ۱۲ شیوه تقویت اعتماد به نفس در کودکان که هر پدر و مادری باید بداند

۲. فلان کار را «نخواهم کرد»

در اینجا یک عبارت واضح وجود دارد که باید از آن در ایمیل‌ها و صحبت‌های خود دوری کنید. هر کسی که بگوید فلان کار را «نخواهم کرد» مثلا در فلان جلسه شرکت نخواهم کرد، به نوعی حال و هوای منفی ایجاد می‌کند. قاطع‌تر باشید: یا یک دعوت را قبول کنید یا آن را رد کنید. استفاده از این کلمه فقط حالت تردید را نشان می‌دهد.

۳. اعتماد به نفس پایین معمولاً

این کلمه نشان می‌دهد شما تمام آنچه را که باید بدانید، نمی‌دانید. اگر فروشنده بودید و کسی از شما پرسید کدام محصول فروش خوبی داشته و شما بگویید “مردم معمولاً این محصول را استفاده می‌کنند” نه تنها از شما خرید نمی‌کنند بلکه احساس می‌کنند شما هنوز اطلاعات دقیق از فروش و محصول‌تان ندارید.

مطلب مرتبط: ۷ قاتل خطرناک اعتماد به نفس را بشناسید و از آنها دوری کنید

۴. مشکوکم

در مورد هر چیزی که صحبت می‌کنید هیچ وقت نگویید مشکوکم یا به فلان چیز شک دارم. شما نه شرلوک هولمز هستید و نه علم غیب دارید و هر حدسی هم بزنید از روی احتمال است. پس سعی کنید اعتماد به نفستان را بالا نگاه دارید و هر زمانی که واقعاً اطمینان داشتید به صحبت‌تان و دلیل و مدرک را نیز داشتید از آن استفاده کنید.

۵. غیر ممکن

در صورتی که کارآفرین هستید یا می‌خواهید باشید، و در جمعی که کارآفرینان دیگری هستند این کلمه را به کار ببرید دیگر هیچکس اعتباری به صحبت‌هایتان نخواهد داد! کارآفرین‌ها به شدت روی این کلمه حساس هستند و آن را از دایره لغات خود حذف کرده‌اند زیرا می‌دانند غیر ممکن آن کاری است که هنوز کسی انجامش نداده است.

۶. نگران

همه ما آدم‌ها در زندگی مواردی داریم که نگرانی در ما ایجاد می‌کنند. حتی با اعتماد به نفس‌ترین آدم‌ها هم گاه گاهی نگران می‌شوند. اما هیچ وقت در صحبت‌هایتان به نگرانی‌تان اشاره نکنید. زیرا نشانه‌ای از کمبود اطمینان از توانایی‌هایتان است.

مطلب مرتبط: ۱۰ زبان بدن برای کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند

۷. اعتماد به نفس پایین؛ گیج شده ام

در صورتی که وضعیت فعلی شما را گیج کرده یا زمام امور را از دست داده‌اید، صحبت کردن در مورد اینکه چقدر گیج و سردرگم هستید احتمال سردرگمی بیشتر را نیز افزایش می‌دهد. زمانی که به دیگران می گویید گیج شده‌اید یا سردرگم هستید به آنها در واقع این حس را القا می‌کنید که از موضوع اطمینان ندارید یا فلان مبحث را درک نمی‌کنید.

۸. نیاز  دارم

طبیعی است که همه ما آدم‌ها نیازهایی در زندگی داریم. اما اگر زیاد از این کلمه استفاده کنید، “به همکاری با شما نیاز دارم” “به پول نیاز دارم” و … شما را یک فرد نیازمند جلوه می‌دهد که همیشه در حال رفع نیاز خود از دیگران هستید. از به کار بردن کلمه نیاز پرهیز کنید و فقط در مورد ملزومات مورد نظر به طور مستقیم ایده‌تان را بگویید.

مطلب مرتبط: اگر به یکی از این سوالات پاسخ مثبت دهید، اعتماد به نفس تان فراتر از حد تصورتان است!

۹. اعتماد به نفس پایین؛ مشکل

وقتی این کلمه را به کار ببرید حتی اگر یک مشکل کوچک دارید حسی را در دیگران ایجاد می‌کنید که شما دردسر ساز هستید و ممکن است برای دیگران نیز مشکل به وجود بیاورید. به جای استفاده از این کلمه در جملات “من در پول درآوردن مشکل دارم …” “من در یاد گرفتن مشکل دارم …” از کلمات بهتر و مثبت تر استفاده کنید، کلماتی مثل چالش یا مساله.

۱۰. احتمالاً

به کار بردن این کلمه به طور واضحی گویای این امر است که شما از شرایط و وضعیتی که در حال صحبت راجع به آن هستید اطمینان و آگاهی ندارید. حتی اگر احتمال‌تان ۱۰۰% بر اساس علم و ریاضی و فرمول باشد مردم احساس می‌کنند زمانی که این کلمه را بکار می‌برید حتماً از موضوعاتی اطلاع ندارید زیرا مطمئن نیستید.

این کلمات را هرچه کمتر به کار ببرید بهتر است.

واقعیت این است که مردم دوست دارند هرچه سریع تر دیگران را قضاوت کنند تا بعداً در موردشان زیاد فکر نکنند. پس اگر به قضاوت مردم ( برای کارتان) نیاز دارید از کلمات هوشمندانه‌ای استفاده کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *