یونسکو شمولیت هرات در فهرست میراث فرهنگی جهانی تصویب می کند

توسطتحریریه خبرنامه

تیر ۹, ۱۴۰۰ به روز رسانی : تیر ۱۰, ۱۴۰۰

وزارت اطلاعات و فرهنگ روز چهارشنبه اعلام کرد که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) برنامه افغانستان را برای شمول ولایت هرات در فهرست میراث فرهنگی جهانی تصویب می‌کند.

محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در صفحه فیس بوک خود نوشت که جلسه کمیته هماهنگی فنی میراث فرهنگی افغانستان روز چهارشنبه برگزار شد. به گفته او، طی این نشست هارون حکیمی، معاون وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ، مدیر حفظ آثار تاریخی و موزیم ملی و معاون سفارت ازبکستان نیز حضور داشتند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود که برنامه این وزارت خانه برای قرار دادن ولایت هرات در فهرست میراث جهانی یونسکو توسط این سازمان تصویب می‌شود. به گفته او، یونسکو به وزارت اطلاعات و فرهنگ اطمینان داده است که این ولایت در فهرست میراث جهانی ثبت شده و از آنها خواسته اسناد لازم را در این زمینه ارائه دهند.

سرپرست این وزارت خانه از تصویب یونسکو برای قرار گرفتن شهر هرات در فهرست میراث جهانی استقبال کرد و تأکید کرد که اسناد و مدارک لازم در این زمینه تهیه و به این نهاد ارائه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: شهر هرات با آثار تاریخی به ویژه آثار دوره اسلامی برای حکومت افغانستان و جهان دارای اهمیت است و با قرار گرفتن این ولایت در فهرست میراث فرهنگی توجه جهان به آن بیشتر خواهد بود.

علاوه بر این، زهیر اظهار داشت در جلسه ای که به همین منظور در وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شد، اجمل میوندی، رئیس دپارتمان فرهنگی بنیاد آقاخان و یکی از مهندسان بنیاد، گفته که نوسازی مناره پنجم در هرات تکمیل شده است.

معاون سفارت ازبکستان همچنین از آمادگی کشورش برای مرمت “باغ و آرامگاه امیرعلی شیر نوایی” اطمینان داد و گفت برای شروع پروژه منتظر تأیید وزارت اطلاعات و فرهنگ است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *