۱۰ نشانه که با یک فرد خودشیفته رابطه دارید

توسطعارفه انصاری

تیر ۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۱

رابطه داشتن با آدم‌های خودشیفته از نظر عاطفی آزاردهنده است و حتی ممکن است روی سلامت روان‌تان هم تاثیر بگذارد. مثلا ممکن است گاهی احساس گناه به شما دست بدهد آن هم برای اتفاقی که ابدا مسئولش نبوده اید. یا همسرتان چیزی را که سه چهار روز پیش به شما گفته بود، حالا کتمان ‌کند. آغاز رابطه با یک فرد خودشیفته معمولا سریع رخ می‌دهد و احتمالا آن فرد خودشیفته به شما می‌گوید که بهترین اتفاق زندگی او هستید. اما به مرور زمان همه چیز تغییر می‌کند!

البته باید توجه داشته ‌باشید که همه نشانه های قید شده در این مطلب به صورت یک دفعه‌ای اتفاق نمی‌افتند و در واقع ممکن است به‌تدریج بروز کنند.

 ۱. از دوستان و خانواده‌تان جدا شده‌اید

“چرا باید دوستت را ببینی؟ ماه قبل او را دیدی.”

“ناخوش است.”

“همین که گفتم، ماه قبل او را دیدی.”

مهمل‌بافی یکی از نشانه‌های بارز خودشیفتگی است. اگر خیانت کند (در خودشیفته‌ها بی از دیگران شایع است)، شما را به خیانت متهم می‌کند. وقتی بدون او به خارج از شهر می‌روید یا در فعالیتی شرکت می‌کنید، این اتهام‌ها بیش‌تر می‌شوند. بدتر اینکه، زمان دوری یعنی توجه کم‌تر به او.

۲. دیگران را به رخ‌تان می‌کشند

این عادت بسیار بد آدمهای خود شیفته است!‌ خودشیفته‌ها از عبارت‌هایی مثل “همه می‌دانند تو با من خوب نیستی”؛”فلانب گفت هرچه زودتر باید تو را ترک کنم، او هم تو را می‌شناسد”؛” فلانی می‌گفت دوست دارد ببه من نزدیک شود” استفاده می‌کنند.

یادتان باشد شاید این چیزها اصلا عنوان نشده باشند. این عادت خودشیفته‌ها برای به‌دست آوردن تسلط است، این‌گونه باعث می‌شوند احساس “حقارت” بکنید، و شما را از دیگران جدا می‌کنند.

۳. قواعد برای آنها نیست

او خیانت کرده و توقع دارد گذشت کنید. یک فرد خودشیفته می‌گوید اگر وقت زیادی را با بچه‌ها سپری نکرده‌بودی، نیازهای من برآورده می‌شد و خیانت نمی‌کردم. با این حال، در یک رابطه‌ی سالم به جای خیانت، درباره‌ی برآورده‌ نشدن نیازهای‌تان صحبت می‌کنید. به علاوه، شما هرگز نمی‌توانید نیازهای یک خودشیفته را برآورده کنید زیرا نیازهای او یک چاله بی‌انتها است.

۴. هیچ وقت به اندازه کافی خوب به‌نظر نمی‌رسید

خودشیفته می‌گوید به شما خیانت کرده چون شما دیگر جذابیت نداشته‌اید. جمله‌ی “تقصیر خودت است” فحوای کلام رایج خودشیفته‌ها است: ممکن است آن را مستقیم یا غیر مستقیم بگویند. او تمایل دارد درمورد ظاهرتان نظر دهد، گاهی به طور مستقیم “این لباس افتضاخ است” یا به طور غیرمستقیم “ابروهایت قبلا بهتر نبود؟”

۵. رابطه با یک فرد خودشیفته؛ نافرمانی؟ ابدا پذیرفته نیست!

در صورتی که قواعد خودشیفته را زیر پا گذاشتید، برای به دوش کشیدن پیامدهایش هم آماده باشید. خودشیفته‌ها وقتی از چیزی آزرده شوند، شما را آگاه می‌کنند. بعد فوران خشم‌شان به آشتی منتهی می‌شود. با این حال یادتان باشد که وقتی با خودشیفته آشتی می‌کنید، خشم بعدی (که حتما در راه است) بزرگ‌تر از قبلی خواهد بود.

مطلب مرتبط: نشانه های آدم های خودشیفته؛ ۱۷ نشانه که شما هم خودشیفته هستید

۶. به شدت رقابتی هستند

او پی‌می‌برد شما در انگلیسی خوب هستید، بلافاصله یادگیری آن را شروع می کند. به او می‌گویید احساس سلامتی نمی‌کنید. ناگهان از شما مریض‌تر می‌شود. ممکن است به شما گوشزد کند در زمینه‌ای از شما بهتر است- و بدتر اینکه ممکن است این را در مقابل آدم‌های دیگر بگوید.

در واقع خودشیفته‌ها تمایل دارند وقت خیلی زیادی را صرف ظاهرشان و نگاه‌کردن به آینه بکنند. یک خودشیفته نمی‌تواند به سادگی از کنار آینه بگذرد- حتما باید مکثی بکند و خودش را در آینه ببیند. او می‌خواهد مطمئن شود جذاب‌ترین فرد است.

۷. تغییر عقیده‌تان از نظر او بی ‌احترامی است

“گفتی ساعت ۶ راه بیفتیم. اما حالا می‌گویی ساعت ۸. چه‌طور می‌توانی به این راحتی برنامه‌ها را عوض کنی؟” وقتی عقیده‌تان را درباره‌ی چیزی تغییر می‌دهید، باعث می‌شوید خودشیفته احساس کند سلطه‌ خودش را از دست داده‌است.

۸. مصرانه دست به انکار می‌زند

احتمالا حاضرید قسم بخورید خودشیفته به شما گفته‌است امروز دنبال‌تان می‌آید. در واقع، این را ۲ بار با او هماهنگ کرده‌اید. اما حالا می‌گوید هرگز چنین چیزی به شما نگفته ‌است و طوری پافشاری می‌کند که ممکن است با خودتان فکر کنید خیالاتی شده‌اید. کم‌کم برداشت خودتان از واقعیت را زیر سوال می‌برید.

حتی زمانی که مدرک مستدلی دارید که خودشیفته چیزی را گفته‌است یا کاری را انجام داده‌است، به شما می‌گوید اشتباه فهمیده‌اید، یا گستاخانه دروغ می‌گوید و ادعا می‌کند هرگز چنین چیزی نبوده‌است. یکی از روش‌های خودشیفته برای سلطه یافتن این است که شما را وادار می‌کند دائم به سلامت عقلی خود شک کنید.

۸. در نظر دیگران خوش برخورد است

شاید این مورد از آزادهنده ترین جنبه‌های رابطه با یک فرد خودشیفته باشد. آدم‌های خودشیفته دوست دارند خوب به نظر برسند و رفتاری داشته ‌باشند که خوب تلقی می‌شود. با این حال، ‌پشت درهای بسته داستان چیز دیگری است. احساس می‌کنید هیچ کس شخصیت واقعی فردی را که با او زندگی می‌کنید نمی‌شناسد. حتی اگر نزد مشاور بروید، ممکن است نپذیرد او همان فردی است که شما می‌گویید. به یاد داشته‌ باشید، خودشیفته‌ها استاد بازی‌دادن هستند.

۹. از حربه سکوت سود می‌جوید

در هر رابطه‌ سالمی، آدم‌ها گاه گاهی به یک ” استراحت و دوری” نیاز دارند تا افکارشان را سامان دهند یا آرامش بگیرند. اما خودشیفته با “حربه‌ سکوت”به سادگی از برقراری ارتباط با شما سر باز می‌زند. این روشی برای به‌ دست آوردن تسلط، و سردرگم کردن شما است. گاهی نیز از حربه‌ی سکوت استفاده می‌کند چون احساس می‌کند شما او را به نحوی کوچک شمرده‌اید. با این حال، به شما نمی‌گوید چرا سکوت کرده تا سر درگم بمانید.

۱۰. هدایایش حیرت زده تان می‌کند!

یک فرد خودشیفته برای تولدتان هدیه‌ای به شما می‌دهد که هیچ ربطی به علایق‌تان ندارد. در واقع، هدیه‌ای که به شما می‌دهد آن‌قدر بی‌ربط است که با خودتان فکر می‌کنید شاید هدیه‌تان با هدیه‌ی فرد دیگری اشتباه شده‌است. گذشته از این، اگر در حضور دیگران هدیه‌ای به شما بدهد، شاید یک هدیه‌ی گران‌قیمت باشد که می‌دانید در توانش نیست. یادتان هست که: خودشیفته دوست دارد در مقابل دیگران خوب دیده شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.8 / 5. تعداد آرا: 4

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *