جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

نماینده سازمان ملل: تلفات غیرنظامیان ۲۹ درصد افزایش یافته است

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

دبرا لیونز نماینده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان در گزارشی به شورای امنیت این سازمان از افزایش 29 درصدی تلفات غیرنظامیان در سه ماهه اول سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت که به این ترتیب 37 درصد افزایش تلفات در زنان و 23 درصد افزایش در کودکان روی داده‌است.

وی به حمله 8 ماه می به مکتب دخترانه در یک منطقه غالبا هزاره در کابل که منجر به کشته شدن نزدیک به 100 دانش آموز دختر جوان شد، و دو حمله در این ماه که به کشته شدن 11 فرد مشغول در کار پاکسازی مین در ولایت بغلان و کشتار پنج کارمند واکسیناسیون فلج اطفال در ننگرهار اشاره کرد. لیونز گفت که این کمپین نظامی مغایر با اظهارات اخیر رئیس کمیسیون سیاسی طالبان است که گفت: “ما متعهد هستیم که در فضای احترام متقابل با طرف‌های دیگر جلو برویم و به توافق دست پیدا کنیم.”

لیونز، که همچنین نماینده ویژه و رئیس هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) است، از سیاست تا امنیت، روند صلح تا اقتصاد، گفت که “لغزش احتمالی به سمت سناریوهای شوم و ناگوار غیرقابل انکار است”.

وی گفت، “روح سرسخت افغان‌ها و مقاومت خارق العاده آنها به شدت تحت آزمایش است”، و یادآوری كرد كه آنچه در این کشور اتفاق می افتد “پیامد جهانی” دارد و شورای امنیت باید كاملاً از اهمیت اوضاع آگاه باشد. وی اعلامیه اواسط اپریل درباره خروج نیروها پس از دو دهه جنگ را “رعشه‌ای” به جان این کشور توصیف کرد، اتفاقی که با سرعتی غیر منتظره رخ داد.

وی افزود در حالی که تصمیم برای خروج بخشی از توافقنامه فبروری 2020 بین ایالات متحده و طالبان برای ایجاد فضای صلح میان افغان‌ها بود، “اقدامات در میدان جنگ بسیار فراتر از پیشرفت بر سر میز مذاکره بوده‌است”. وی به سفیران گفت که مردم و جامعه دیپلماتیک در کابل “از فقدان وحدت سیاسی” نگران بوده‌اند، مشکلی که باید مورد توجه قرار گیرد؛ و در غیر این صورت به پیشرفت‌های ارضی طالبان کمک کند.

در همین حال به گفته خانم لیونز، از ماه می و درشرایطی که ایالات متحده به خروج خود ادامه می‌دهد، ۵۰ ولسوالی از ۳۷۰ ولسوالی افغانستان به دست طالبان افتاده‌است.

لیونز روز سه شنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفت: “پیشرفت‌های اخیر طالبان نگران کننده است و در نتیجه یک فعالیت شدید نظامی به وقوع پیوسته‌است؛ بیش از 50 ولسوالی از 370 ولسوالی افغانستان از ابتدای ماه می سقوط کرده‌است.” لیونز در ادامه خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت: “غالب ولسوالی‌های تصرف شده، مراكز ولایات را احاطه می‌كنند و این نشان می‌دهد كه طالبان در حال آماده‌سازی هستند تا پس از خروج کامل نیروهای خارجی، این مراكز را تصرف كنند.”

این خبر در حالی منتشر شد که شرکت برق ملی روز سه شنبه به رسانه‌ها گفت که درگیری‌های شدید به زیرساخت‌های اصلی برق آسیب رسانده و باعث قطع برق در 11 ولایت از جمله کابل شده‌است. به گفته یک عضو شورای ولایتی قندوز، طی 24 ساعت گذشته، شورشیان طالبان کنترل چندین ولسوالی در ولایت قندوز و گذرگاه مرزی مهم با تاجیکستان را گرفتند. ربانی گفت که این ولسوالی‌ها شامل چهار دره، خان آباد، امام صاحب و همچنین شیرخان بندر می‌شود. وی افزود، یکی از آنها، ولسوالی چهار دره، برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان بدون درگیری سقوط کرد.

حتی هند روز سه شنبه با توجه به تشدید خشونت‌های اخیر خواستار “آتش بس دائمی و جامع” به رهبری سازمان ملل متحد در افغانستان شد و گفت که گفتگوهای صلح نتیجه مطلوبی نداشته و این کشور شاهد حملات هدفمند به اقلیت‌های مذهبی و قومی، زنان، روزنامه نگاران و فعالان حقوق مدنی بوده‌است.

وزیر خارجه هند در جلسات مناظره شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع افغانستان گفت: ” بسیار مهم است که جامعه جهانی و به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ایجاد یک آتش بس دائمی و جامع جهت تضمین کاهش فوری خشونت و محافظت از جان غیرنظامیان فشار وارد کند”.

وی گفت: “ما از نقش اصلی سازمان ملل حمایت می‌كنیم، زیرا این حمایت به افزایش احتمال رسیدن به یک نتیجه پایدار و مداوم كمك می‌كند.” وزیر خارجه هند بار دیگر خواسته‌ هند را برای برچیده شدن سریع پناهگاه‌های امن تروریست‌ها و ایجاد خلل در زنجیره‌های تأمین تروریست‌ها تکرار کرد. جیشانکار گفت: ” تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، از جمله نوع مرزی آن غیر قابل تحمل است.”

حتی زمانی که دیپلمات ارشد قطر اظهار داشت که ” مقامات هندی” برای گفتگو با طالبان “یک” سفر بی سر و صدا “داشته‌اند، جیشانکار روز سه شنبه تأکید کرد که گفتگوهای بین الافغانی منجر به کاهش خشونت در افغانستان نشده‌است. وی همچنین گفت که “هرگونه توافق سیاسی” در افغانستان باید “چارچوب دموکراتیک قانون اساسی را حفظ کند”.

“در صورتی که روند صلح موفقیت آمیز باشد، لازم است اطمینان حاصل شود که طرف‌های مذاکره کننده در ادامه نیز حسن نیت خواهند داشت، از یافتن راه حل نظامی پرهیز می‌کنند و کاملا متعهدِ دستیابی به یک راه حل سیاسی خواهند بود. تصویر ملموس این تعهد لازم است. “

درهمین در گزارش هفته گذشته دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان نیز آمده است که، “حوادث امنیتی همچنان در سطح بالایی باقی مانده‌است، و در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 تعداد تلفات غیرنظامیان در سه ماهه اول 2021 ، 29٪ افزایش داشته است”.

در واقع، آنا یوستیگنِیوا معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت که وخامت اوضاع در افغانستان در میانه خروج نیروهای خارجی باعث افزایش نگرانی‌ها می‌شود. وی گفت: “توازن قدرت امروز امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد. خشونت در سراسر این کشور بیداد می‌کند. تهدید تروریست، درست مثل بیست سال پیش، همچنان یک چالش جدی” در افغانستان است و وضعیت تولید و قاچاق مواد مخدر نیز عامل دیگری برای نگرانی است.

نماینده روسیه گفت: ” ما با تأسف یادآوری می‌کنیم که روند صلح متوقف شده‌است. ما می‌بینیم که تلاش‌ها برای تشکیل یک نشست بین المللی عاری از نتیجه بود.” به گفته یوستیگنیوا، “موفقیت به تلاش دقیق همه طرف‌ها بستگی دارد.”

مقامات افغانستان و طالبان از 12 سپتامبر سال گذشته در یک گفتگوی صلح در دوحه قطر شرکت کرده‌اند. با این حال، در اوایل سال جاری، مذاکرات متوقف و بعد به یک بن بست واقعی وارد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان