جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
733 بازدید

علم توضیح می دهد: وقتی هر روز سیر می‌خورید چه اتفاقی می‌افتد

خواندن 6 دقیقه
3.3
(74)

سیر گونه ای از پیاز است که قرن‌هاست توسط انسان مصرف می‌شود و یکی از طعم‌دهنده‌های اصلی غذاهای گوناگون است. اما آیا خوردن هر روزه سیر واقعا تاثیرات بلندمدتی بر سلامتی دارد؟ این طور که معلوم است فواید سیر بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید! علم نیز به این موضوع پرداخته است که اگر هر روز سیر بخورید چه اتفاقی برای بدن تان رخ می دهد؟

در این نوشتار نگاهی می‌کنیم به آن‌چه که با خوردن روزانه سیر در بدنتان اتفاق می‌افتد.

۱. ایمنی بدنتان تقویت می‌شود

سیر سرشار از آنتی‌اکسیدان است که سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال سرماخوردگی یا آنفلوآنزا می‌شود. آن‌ها ویروس‌ها را دفع کرده و به لطف آمینواسیدها، ویتامین‌ها، و محتوای روغنی خوب خود، بخصوص در زمستان مفید هستند.

سیر دارای ماده‌ای به نام آلیسین نیز هست که قارچ‌ها و باکتری‌ها را نابود می‌کند.

  • برای این منظور روزانه ۲ الی ۳ حبه سیر تازه بخورید. همچنین می‌توانید آن را به صورت چای، سوپ، یا در آبگوشت و خورشت مصرف کنید.

۲. استخوان‌ها و دندان‌هایی قوی‌تر خواهید داشت

سیر برای تمام قسمت‌های دهان مفید است چرا که می‌تواند التهاب را التیام دهد و میکروب‌های بد را نابود کند. محتوای آنتی‌باکتریال آن در جلوگیری از پوسیدگی خارق‌العاده است.

همچنین مطالعات انجام شده روی جوندگان نشان داده است که مصرف مکمل سیر در ماده‌ها استروژن را افزایش داده است که خطر تحلیل استخوان را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای انسانی نیز نشان داده است که عصاره سیر می‌تواند کمبود استروژن را در زنان یائسه کاهش دهد.

مطلب مرتبط: به خاطر استخوان های تان این ۶ ماده غذایی را مصرف کنید

۳. قلب سالم‌تری خواهید داشت

سیر در مورد سطح کلسترول بدن، بخصوص کلسترول ال‌دی‌ال (کلسترول بد) معجزه می‌کند. در عین حال، کلسترول اچ‌دی‌ال (کلسترول مفید) چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

دلیل این امر وجود آلیسین است، آنتی‌اکسیدانی که به کاهش کلسترول ال‌دی‌ال و تنظیم قند خون کمک می‌کند. سیر می‌تواند سطح ال‌دی‌ال را تا ۱۵٪ کاهش دهد که برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی گام مثبتی است. این ماده غذایی نیز به کاهش کلسترول بد کمک شایانی می‌کنند.

  • از آنجایی که آلیسین به صورت خام بهتر عمل می‌کند بهتر است سیر را نپخته مصرف کنید.

۴. فشار خونتان کاهش خواهد یافت

فشار خون بالا یکی از بزرگ‌ترین علل برخی از رایج‌ترین بیماری‌های کشنده دنیا است. از جمله سکته‌ها و حمله‌های قلبی.

مطالعات نشان داده است که سیر در پایین نگاه داشتن فشار خون عملکردی عالی دارد. در واقع یک مطالعه بخصوص نشان داد که عصارع سیر کهنه با دوز ۶۰۰ الی ۱۵۰۰ میلی‌گیرم در روز می‌تواند به اندازه داروی آتنولول موثر باشد.

سیر می‌تواند رنگ‌های خونی را باز کند و به این ترتیب سطح فشار در شریان‌ها پایین می‌آید. به عنوان یک عارضه جانبی ممکن است سردردهایی را به خاطر افت فشار تجربه کنید.

  • توجه داشته باشید که برای این منظور باید چیزی معادل ۴ حبه سیر مصرف کنید.

چرا فشار خون را قاتل خاموش می‌نامند؟

۵. عملکرد ورزشی‌تان بهبود خواهد یافت

سیر در یونان باستان و زمان برگزاری رقابت‌های المپیک یکی از ارکان اساسی برای تقویت ورزشکاران به حساب می‌آمد. سیر علاوه‌بر تقویت قلب، باعث بهبود عملکرد ماهیچه‌ها می‌شود. مطالعات نشان داده است مصرف روغن سیر می‌تواند پیک قلبی را تا ۱۲٪ کاهش دهد و آمادگی جسمانی را برای ورزش کردن بالا ببرد. همچنین می‌توانند خستگی بعد از تمرین را بهبود دهد.

۶. عملکرد مغزتان تقویت خواهد شد

با افزایش سن مغز خسته می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد. براساس نظریه سالخوردگی رادیکال‌های آزاد، دلیل این امر واکنشی است که باعث اکسیداسیون شیمیایی می‌شود. علت این واکنش آن است که انسان همه نوع غذایی مصرف می‌کند و اکسیژن دریافت می‌کند تا برای بدن انرژی تولید کند.

یعنی سلول‌ها به مرور زمان به آهستگی نابود می‌شوند که در نهایت منجر به عملکرد پایین مغز، پوست افتاده، و دیگر مشکلات می‌شود. به همین دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها در دنیای سلامت نقش مهمی دارند.

 سیر سرشار از آنتی‌اکسیدان است و با آسیب اکسیداتیو طبیعی بدن مبارزه می‌کند. از این رو برای آلزایمر، زوال عقل و دیگر مشکلات مشابه مفید است. همچنین در تقویت حافظه، تمرکز و بهره‌وری نیز موثر است.

مطلب مرتبط: ۷ عادت روزانه که عامل پیری مغز هستند

۷. اگر هر روز سیر بخورید پوست بهتری خواهید داشت

سیر می‌تواند سرعت پیر شدن پوست و مو را آهسته کند. پوست به مرور زمان کلاژن خود را از دست می‌دهد که باعث کاهش کشسانی آن می‌شود.

خوردن تنها دو حبه سیر در هر روز تولید کلاژن را به صورت طبیعی تقویت می‌کند. زیرا فیبروپلاست‌های پوست، که سلول‌های مسئول بازسازی پوست هستند، خیلی خوب به سیر واکنش نشان می‌دهند. این ۱۰ ماده غذایی نیز حاوی کلاژن هستند.

به علاوه استفاده از آن روی پوست می‌تواند در درمان مشکلاتی چون اگزما، و عفونت‌های قارچی مانند کرم حلقوی و پای ورزشکاران موثر باشد.

۸. وزنتان کاهش خواهد یافت

دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهند سیر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. واضح‌ترین آن‌ها این است که یک چاشنی عالی برای طعم دادن به غذاها  خوراکی‌های مختلف است و مواد مغذی بسیاری دارد، در حالی که کالری آن ناچیز است. ۲۵ گرم سیر تنها ۴۲ کالری دارد.

بعلاوه سیر کلی ماده مفید دارد که برای رژیم غذایی‌تان به کار می‌آید. تنها یک اونس سیر حاوی مواد زیر است:

۲۳٪ از مقدار منیزیم توصیه شده در روز

۱۷٪ از ویتامین ب۶ توصیه شده در روز

۱۵٪ از ویتامین ث توصیه شده در روز

۶٪ از سلنیوم توصیه شده در روز

۹ گرم کربوهیدرات

۸ گرم پروتئين

۶ گرم فیبر

مقدار زیادی ویتامین ب۱، کلسیم، مس، آهن، فسفر، و پتاسیم.

بعلاوه سیر حاوی آجوئن است. ماده‌ای که در فعال‌سازی مخمرها در خون نقش حیاتی دارد. این مخمرها ذخایر چربی را تجزیه و دفع می‌کنند. همچنین سیر می‌تواند کالری‌های اضافی حاصل از مصرف زیاد غذا را بسوزاند. البته برای این منظور دوز زیادی از سیر لازم است.

۹. عمر طولانی‌تری خواهید داشت و خطر ابتلا به سرطان کاهش پیدا می‌کند

با توجه به تعداد زیاد اثرات مثبت سیر و نحوه عملکرد آن در کاهش مشکلاتی که خطر بیماری‌های کشنده را افزایش می‌دهند، جای تعجبی ندارد که بسیاری معتقدند سیر می‌تواند باعث طول عمر شود. بعلاوه برخی شواهد نشان داده است که مصرف سیر خطر ابتلا به برخی انواع سرطان، به ویژه سرطان معده و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. این ۶ نشانه سرطان روده بزرگ را نیز هرگز نادیده نگیرید!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 74

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان