جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

افغانستان، توافق همکاری نظامی و اقتصادی را با شرکای منطقه مد نظر خواهد داشت

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

کابل: با بازگشت مذاکرات صلح به مسیر، افغانستان ارتباط منطقه‌ای خود را برای دستیابی به همکاری و امضای توافقنامه با همسایگانش در حیطه‌های اصلی توسعه مانند زمینه‌های نظامی و اقتصادی آغاز کرده است.

سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع قزاقستان گزارش داد، نورلان یرمکبایف وزیر دفاع قزاقستان با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان ملاقات کرده و طی این جلسه توافقنامه دوجانبه همکاری نظامی بین دولت قزاقستان و حکومت افغانستان امضا شده است. این سند براساس توافقاتی است که در جریان سفر محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی وقت افغانستان، در سال 2017 به دست آمده است. چنانچه قبلاً گزارش شده بود، ایسکشف مشاور امنیت ملی قزاقستان میزبان گفتگوها با محب بود. طرفین در مورد امنیت منطقه ای و جهانی، خطرات موجود در آسیای مرکزی، شیوه‌های تقویت بیشتر همکاری در سازمان‌های بین المللی دیدگاه‌های مشترکی داشتند.

از سوی دیگر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای افغان خود محمد حنیف اتمر آمادگی تهران را برای ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی با کابل ابراز داشت. این جلسه در حاشیه نشست دیپلماسی آنتالیا (ADF) برگزار شد. وزیر امور خارجه ایران تاکنون با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه سابق افغانستان، جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی و همتای ونزوئلایی وی خورخه آرئازا، دیدار کرده است.

در عین حال، بازرگانان پاکستان و افغانستان از اسلام آباد و کابل خواسته‌اند تا اختلافات سیاسی را کنار بگذارند و برای تقویت تجارت دو جانبه و ترانزیتی بین این دو کشور همسایه مشترکا تلاش کنند. آنها از دولت پاکستان خواستند تا یک سیاست یا سازوکار جداگانه برای تجار افغان در نظر بگیرد تا راه را برای ثبت نام آنها در کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان (SEC) هموار شود و آنها سهم خود را در اقتصاد پاکستان داشته باشند.

آنها همچنین مقررات سختگیرانه، قوانین پیچیده و فرایندهای دست و پاگیر را از اصلی‌ترین موانع تقویت تجارت متقابل پاکستان و تجارت ترانزیتی دانستند.

تجار پاکستانی-افغان روز جمعه در جلسه‌ای در اتاق تجارت و صنعت سرحد (SCCI) جلسه داشتند. شرکت کنندگان در این نشست در مورد مشکلات و عوامل آزاردهنده تجار در دو سوی مرز، که مانع تجارت دوجانبه بین این دو کشور همسایه است، بحث و گفتگو کردند.

فواد آرش اتشه بازرگانی افغانستان در پیشاور گفت که کشورش مشتاق تقویت تجارت دو جانبه و ترانزیتی با پاکستان است. وی در این زمینه افزود که دولت افغانستان گام‌های عملی برداشته و مسائل جامعه بازرگانان را بر اساس اولویت حل و فصل كرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان