۱۷ معروف ترین اعداد جهان و دلیل اهمیت آنها

توسطعارفه انصاری

خرداد ۱۹, ۱۴۰۰ به روز رسانی : خرداد ۱۹, ۱۴۰۰

ممکن است خاطره چندان جالبی از درس حساب و ریاضیات نداشته باشید، با این حال نقش حیاتی اعداد و ریاضی در زندگی روزمره ما قابل انکار نیست. در حالی که برخی اعداد قید شده در این فهرست با علم و سایر حرفه‌های دانشگاهی ارتباط دارند، برخی دیگر فقط به خاطر خوش یمن (یا بدیمن) بودن معروف هستند. با ما در این نوشتار همراه باشید تا با ۱۷ معروف ترین اعداد جهان آشنا شوید.

۱. عدد پی

عدد پی یکی از مهم‌ترین اعداد در تاریخ است، که کاربردهای آن شامل استفاده‌هایش در آمارهای جهانی و سایر کاربردهایی می‌شود که نیازمند قدرت محاسباتی گسترده هستند. به عنوان شناخته شده‌ترین ثابت ریاضیاتی در جهان، جالب است بدانید که π (پی‌واس) شانزدهمین حرف در الفبای یونانی و انگلیسی است.

۲. ۶۶۶

این عدد علاوه بر تفسیر شدن به عنوان عدد وحش در انجیل، چند معنی مهم دیگر نیز به شکلی یکسان در نزد تاریخ دوستان و نظریه‌پردازان توطئه دارد، که یکی از آنها طول مدت امپراتوری آشوری قبل از شکست توسط بابل بود.

۳. گوگول

رقم ۱ که ۱۰۰ صفر بعد از آن می‌آید، این عدد الهامی بود برای موتور جست‌وجوی گوگل. این عدد همچنین به کلمه‌ی گوگول پلِکس یا ۱۰ به توان گوگول منجر شد، که به نامی برای شرکت گوگل تبدیل شد.

۴. صفر

صفر که با نام‌های هیچ یا پوچ هم شناخته می‌شود، از جهت دیگری هم معروف است؛ صفر عددی است که سیستم شمارش پرمغز و ریشه‌داری را فراهم آورد و مبنای ریاضیات مدرن شد. همچنین به عنوان یک عدد خنثی، می‌تواند به هر عددی اضافه شود اما ارزش آن را در جمع تغییر ندهد؛ و در ضرب به عنوان یک عنصر “جذب” نیز شناخته می‌شود چون هر چیزی را که در آن ضرب کنید نتیجه صفر خواهد بود.

۵. یک

چه در عملکرد دانشگاهی، ورزش یا رقابت، تقریبا به صورت جهانی حاکی از برتری بر و بالاتر بودن از بقیه است.

۶. هفت

خوش‌ یمن ‌ترین عدد، هفت، به خاطر روزهای هفته، گناهان اصلی، قاره‌ها، رنگ‌های رنگین‌ کمان، نت‌های موسیقی، خارش هفت ساله، آسمان هفتم، و بسیاری موارد دیگر معروف است. در اروپا، آدم‌ها معتقدند که هفتمین پسر/دختر از هفتمین پسر/دختر هر فرد، قدرت‌های جادویی خواهند داشت؛ در حالی که مردم امریکای لاتین معتقد بودند آنها به گرگینه یا لوبیسون تبدیل خواهند شد. این عدد همچنین بخشی از پدیده‌ی “آبی-هفت” است که در آن وقتی از افراد خواسته می‌شود عدد مورد علاقه‌شان را نام ببرند غالبا انتخاب‌شان ۷ است، در حالی که رنگ مورد علاقه‌شان آبی است.

۷. معروف ترین اعداد جهان؛  نسبت طلائی

نسبت طلایی که تحت عنوان میانه‌ طلائی یا بخش طلائی نیز شناخته می‌شود، عبارتی است که نسبت‌های کامل جهانی را در علومی مانند معماری و آناتومی توصیف می‌کند. تقریبا ۱.۶۱۸۰۳۳۹۸۸۷، دو کمیت مشمول نسبت طلائی کامل به حساب آورده می‌شوند اگر نسبت آن دو کمیت و کمیت بزرگتر با نسبت بین کمیت بزرگتر و کوچکتر یکسان باشد.

مطلب مرتبط: عدد شانس شما چیست؟ خودتان محاسبه کنید

۸. پنج

مطابق با نظر فیثاغورث، عدد ۵ عدد کامل عالَم صغیر (میکروکوزم) است. ارسطو نیز یک عنصر پنجم را به ۴ عنصر از مطالعات یونانی اضافه کرد و آن را اتر نامید، که به مبنایی برای بیشتر شیوه‌های معنوی کیمیاگران باستانی تبدیل شده است. این عدد همچنین از اهمیت و نمادگرایی معنوی نیز در سایر فرهنگ‌ها، از جمله بوداییان چینی و ژاپنی، برخوردار است. این عدد همچنین به مبنای یک مذهب تقلیدی تبدیل شده است، یک شبه مذهب خنده‌دار که توسط رابرت آنتون ویلسون به شهرت رسید، که معتقد بود هر چیزی در جهان اتفاق می‌افتد با عدد ۵ یا مضربی از پنج ارتباط دارد.

۹. هشت

عدد ۸: عدد تکامل، با بی‌نهایت در ارتباط بوده است و مصریان باستان عقیده داشتند که این عدد تعادل و جزئی از نظم کیهانی است. برای ژاپنی‌ها (جاپانی‌ها) این عدد به معنی کثرت است در حالی که فیثاغورثیان معتقد بودند این عدد نمادی از عشق و دوستی است، بنابراین آنها آن را “تکراکتیس” کبیر می‌نامیدند.

۱۰. ۴۳۲۵۲۰۰۳۲۷۴۴۸۹۸۵۶۰۰۰

اگر عاشق بازی با مکعب‌های روبیک هستید، این تعداد کل ترکیب‌هایی است که می‌توانید با این پازل ترکیبی ۳ بعدی که توسط ارنو روبیک در ۱۹۷۴ اختراع شد، انجام دهید.

۱۱. سیزده

به دلیل معروف بودن جمعه سیزدهم، ۱۳ گربه‌ی سیاه، یا موکینگ‌برد لین ۱۳۱۳، این عدد نشانه‌ای شوم به حساب می‌آید؛ و همچنان هاله‌ای از رمز و راز پیرامون این عدد وجود دارد. حتی در دوران‌های مدرن، شما به راحتی می‌توانید متوجه شوید که هیچ طبقه‌ی سیزدهمی در بعضی از ساختمان‌های بلند وجود ندارد، در حالی که اعداد پرواز هواپیماها مرتب تغییر داده می‌شوند تا از ارتباط آنها با عدد ۱۳ جلوگیری شود. این عدد همچنین از زمانی که مسیح در شام آخر اعلام کرد که یکی از ۱۳ حواری به او خیانت خواهند کرد برای مسیحیان از اهمیت مذهبی برخوردار است و از معروف ترین اعداد جهان محسوب می‌شود.

۱۲. هجده

در غالب کشورها، مردان و زنان جوان بیش از هر چیزی انتظار این سن را می‌کشند چون سن “بزرگی” است، که در آن مجموعه‌ای از قوانین به آنها رسیدن به وضعیت بزرگسالی را اعطاء می‌کنند. در بعضی از قوانین و حوزه‌های قضائی، آن‌هایی که ۱۸ سال دارند می‌توانند درخواست گواهینامه‌ی رانندگی بدهند و بعضی حقوق به آنها داده می‌شود که به اقلیت تعلق دارد، با این حال، این سن در نواحی و کشورهای مشخص فرق می‌کند.

۱۳. عدد ۹۱۱

این عدد به عنوان یک شماره تلفن اضطراری در طرح شماره‌گذاری امریکای شمالی (NANP) در سال ۱۹۶۸ ایجاد شد و دسترسی به پلیس، آمبولانس، و خدمات آتش نشانی را فراهم می‌آورد. این عدد همچنین می‌تواند به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، یا ۹۱۱ اشاره داشته باشد.

۱۴. پانزده

زنان جوان در امریکا، بیشتر از هر سالی انتظار پانزدهمین تولدشان را می‌کشند چون این سن نمایانگر‌گذار آنها از کودکی به دوشیزگی است. مشابه با میتصوا یا بت میتصوا (سن تکلیف)، رونمایی، کوتیلیون (نوعی رقص دو نفره)، این نیز مستلزم آمادگی‌های مفصل است. هرچند این برنامه در کشورهای امریکای لاتین و در جوامع دارای افراد امریکای لاتین فرق می‌کند، معمولا با یک جشن شکرگزاری آغاز می‌شود و پر از نمادگرایی‌هایی مانند تاج، گردنبند، و غیره و مراسمی مانند” ۱۵ شمع ” است.

۱۵. دوازده

عدد ۱۲ محبوب‌ترین عدد در تاریخ NBA به حساب می‌آید و ۳۲۷ ورزشگار این شماره را بر تن کرده‌اند. این عدد همچنین در NFL (لیگ ملی فوتبال امریکا) نیز محبوب است، چرا که سه بار توسط برنده‌ی سوپرباول و بازیکن خط حمله‌ی نیو انگلند پترویت، تام برادی، و همچنین سایر ورزشکاران تالار شهرت مانند جیم کلی، تری برادشاو، راجر استوباخ، جو ناماث، و کن استبلر پوشیده شده است.

۱۶. ۱۰: ۱۰

چنانچه در تصاویر کاتالوگ ساعت توماس سث از ۱۸۷۹ تا ۱۹۴۰ دیده می‌شود، وضعیت پیش‌فرض ۱۰: ۱۰ در ساعت‌ها ممکن است به خاطر آن انتخاب شده باشد که متقارن است و به لحاظ زیبایی‌شناختی خوشایند به نظر می‌رسد. هرچند سایر وضعیت‌های متقارن عقربه‌ها مانند ۸: ۲۰، ۸: ۱۸ و ۲: ۵۰ نیز استفاده شده‌اند؛ وضعیت ۱۰: ۱۰ با اهداف زیباشناختی و مرسوم همچنان به قوت خود حفظ شده است. همچنین بعضی پیشنهاد داده‌اند که از وضعیت ۱۰: ۱۰ استفاده شود چون این حالت شبیه به لبخند است.

۱۷. ۳۶۵

۳۶۵ علاوه بر آن که تعداد روزهای سال است که انتظار می‌کشید تا روز تولدتان از راه برسد، در مذاهب متعددی از اهمیت برخوردار است، مثلا در یهودیت این عدد، تعداد فرامین منفی است. به خاطر وضعیتش به عنوان عدد عموما پذیرفته شده‌ی روزهای یک سال، نقش مهمی در سیستم‌های کامپیوتری، کسب و کار، و محصولات مالی ایفا می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *