جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

کمبود این ماده مغذی، عامل بدخوابی و بدخلقی شماست!

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

آیا برای‌تان پیش آمده که مدت زمانی را بیش از قبل احساس خستگی داشته باشید، بدخلق شده باشی، یا بدون اینکه دلیل آشکاری وجود داشته باشد، بیش از حد دچار استرس باشید؟ احتمالا در این شرایط، به روزهای گذشته فکر می‌کنید و به دنبال دلایل این اتفاقات می‌گردید، ولی چیزی پیدا نمی‌کنید؟ شاید تمام این‌ها فقط یک دلیل داشته باشند! کمبود مواد مغذی می‌تواند بر قسمت‌های مختلف بدن شما تاثیرات متفاوت به جای بگذارد و در این مورد می‌تواند کمبود پروتئین را مقصر دانست. کمبود پروتئین می‌تواند عامل بدخوابی و بدخلقی شما باشد زیرا وجود این ماده مغذی برای انجام کارهای روزانه و احساس سلامتی و تندرستی ضرورت زیادی دارد!

۷ نشانه که دچار کمبود پروتئین هستید!

تعداد کسانی که دچار کمبود پروتئین هستند، کم نیست؛ و بیش‌تر افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند کسانی هستند که معمولا بیرون از خانه غذا می‌خورند و عمدتا دانشجو هستند. برخی از گیاهخواران نیز دچار این مشکل می‌شوند. در اغلب اوقات غذای سالم را کنار می‌گذاریم و در عوض، فقط به دنبال غذاهای سریع و آسان می‌گردیم، چرا که مشغله‌های زندگی شلوغ و پرسرعت امروز باعث می‌شوند مدام از این طرف به آن طرف بدویم، و آن‌قدر فعالیت پشت فعالیت داشته باشیم، که دیگر هیچ زمان و انرژی برای درست کردن غذای مناسب و سالم برای‌مان باقی نمی‌ماند.

البته جای هیچ نگرانی نیست! در پایان این نوشتار، چند راه حل به‌دست می‌آورید تا از طریق آنها مشکل‌تان را برطرف کنید. در ادامه علائم و درمان‌های موثر کمبود پروتئین را خواهید آموخت.

علائم کمبود پروتئین

پیش از هر چیزی باید مطمئن شوید آیا دچار کمبود پروتئین هستید، یا خیر. برخی از علائم این عارضه عبارت‌ هستند از:

– ولع و هوس دائمی به خوردن برخی چیزها

– بدخوابی شبانه

– کمبود انرژی

– بدخلقی و دمدمی‌مزاجی

استرس

حالا که علائم کمبود پروتئین را متوجه شدید، با چند روش می‌توانید با آنها مبارزه و درمان‌شان کنید.

شیوه درمان کمبود پروتئین

برای درمان کمبود پروتئین سه راه وجود دارد:

۱. اولین راه حل مصرف مکمل‌هایی است که می‌توانند مواد مغذی مورد نیازتان را تامین کنند و به این ترتیب یکی از چندین عامل بدخوابی را از بین ببرید و رفع کنید. هنگام انتخاب نوع مکمل‌ها، باید به این نکته دقت کنید که دائما هوس چه نوع خوراکی‌هایی را می‌کنید. بله، هوس خوردن خوراکی‌های خاص، فقط مخصوص زنان باردار نیست. وقتی دائما هوس می‌کنید برخی خوراکی‌های خاص را مصرف کنید، بدن‌تان سعی می‌کند به شما بگوید دچار کمبود چه مکمل‌ها و مواد مغذی است! در ادامه به چند نمونه اشاره خواهیم کرد. فهرست کاملی از این اطلاعات را می‌توانید در اینترنت بیابید، یا این‌که با مراجعه به پزشک، با اطمینان از کمبودهای مواد مغذی بدن‌تان مطلع شود.

۷ کمبود مواد مغذی که بسیاری به آن مبتلا هستند و خودشان اطلاع ندارند!

۱. ولع خوردن خوراکی‌های خاص و کمبود ماده‌ی مغذی مربوط با آن

* میل به خوردن خوراکی‌های شیرین – کمبود سولفور، کرومیوم، کربن، فسفر، تریپتوفان

* میل به خوردن نان – نیتروژن

* میل به خوردن تنقلات چرب – کلسیم (نشانه‌های هیپوکلسمی یا کمبود کلسیم را در این مقاله بخوانید.)

* میل به قهوه – فسفر، سولفور، آهن، نمک

*‌میل به الکل – پروتئین، کلسیم، پتاسیم، پروتئین موجود در جو دو سر (آونین)، گلوتامین

* میل به نوشابه‌های گازدار – کلسیم

*‌میل به خوراکی‌های شور – کلراید

*‌میل به تنباکو – سیلیکون، تیروزین

۲. مواد غذایی پروتئینی بیش‌تری به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید

دومین و آشکارترین راه درمان کمبود پروتئین به عنوان یکی از مهم ترین عوامل بدخوابی، افزودن خوراکی‌های پروتئینی بیش‌تر به رژیم غذایی‌تان است. در آغاز می‌توانید گوشت قرمز بیش‌تری به غذاهای‌تان اضافه کنید. اگر به دلیل حساسیت، یا هر عوارض یا دلایل دیگر نمی‌توانید گوشت قرمز مصرف کنید، نگران نباشید؛ می‌توانید از خوراکی‌های جایگزین استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید به جای گوشت قرمز از پنیر، نخود فرنگی، دانه‌های خوراکی، ماست، کره‌ی بادام‌زمینی، و برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

البته گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند، و تنها چند مورد از آنها را در این مقاله نام بردیم. می‌توانید در رژیم غذایی‌تان از مقدار بیش‌تری دانه‌ها و حبوبات، به ویژه لوبیا استفاده کنید. هنگام پخت ناهار یا شام، حتما به نحوی از دانه‌های خوراکی، آووکادو، و موز استفاده کنید؛ این خوراکی‌ها سرشار از پروتئین هستند. به این صورت، اگر نمی‌توانید گوشت قرمز را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، جبران آن کار سختی نیست.

۳. مصرف نوشیدنی‌هایی که با مواد پروتئینی مورد نیاز بدن‌تان ترکیب شده‌اند

راه دیگر درمان کمبود پروتئین، مصرف نوشیدنی‌های پروتئینی همراه صبحانه است. دستورالعمل‌های مختلفی برای ساخت این نوشیدنی‌های خوشمزه وجود دارد. ولی راحت‌ترین راه این است که هر چیز خوشمزه‌ی پروتئین‌دار را در مخلوط‌کن بریزید و همراه صبحانه نوش جان کنید.

کلام پایانی

زمانی تهیه‌ مکمل‌های پروتئینی، حتما با پزشک‌تان مشورت کنید تا بیش از مقدار نیاز از آنها استفاده نکنید. علاوه بر برنامه‌ریزی برای تامین پروتئین در ناهار و شام، به این نکته دقت کنید که در طول روز نیز از تنقلات و خوراکی‌های پروتئین‌دار به عنوان میان وعده مصرف ‌کنید.

* این مقاله فقط با هدف اطلاع‌رسانی ارائه شده‌است و جایگزین مشاوره یا کمک حرفه‌ای نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان