جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

چین حاضر است که مذاکرات بین الافغانی را تسهیل کند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

کابل: وزیر امور خارجه چین، وانگ یی با مقامات مختلفِ دخیل در روند صلح افغانستان از جمله محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه و حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان گفتگوهای متعددی انجام داده و اذعان داشته‌است که چین آماده تسهیل مذاکرات بین الافغانی بین طرف ها در افغانستان است و در صورت لزوم، شرایط را برای برگزاری مذاکرات در چین نیز مهیا خواهد کرد.

صحبت‌های وانگ یی شاملِ روند صلح افغانستان، مبارزه با ویروس کرونا، تقویت روابط استراتژیک افغانستان و چین برای مبارزه با تروریسم، تضمین صلحِ افغانستان و رفاه منطقه‌ای بود.

وانگ یی، همچنین در گفتگوی تلفنی با حمدالله محب، حمایت كامل چین را از صلح افغانستان اعلام كرد و اذعان داشت كه چین خواهان شکل‌گیری یک افغانستان مستقل، مقتدر و یكپارچه است و افزود كه حل و فصل سیاسی تنها راه حل مناسب است. به علاوه، هر دو طرف تروریسم را به عنوان یک تهدید مشترک تایید کردند.

حمد الله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، حمایت چین از صلح را مورد قدردانی قرار داد و افزود که افغانستان معتقد است باید از همه اهرم‌های نفوذ برای ترغیب طالبان به حضور جدی در فرایند صلح استفاده شود، از جمله تحریم‌های سازمان ملل و دیگر شیوه‌هایی که طی آنها، توانایی‌های منحصر به فرد چین می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

با این حال، وانگ افزود که چین و افغانستان همسایگانی هستند که همواره روابط دوستانه‌ای داشته‌اند و چین در روابط خود با افغانستان به اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگران پایبند است. وانگ گفت، چین همیشه آماده است تا بر اساس پنج اصل همزیستی مسالمت‌آمیز با افغانستان به عنوان یک طرف برابر رفتار کند، از افغانستان در حفاظت از اقتدار، استقلال، تمامیت ارضی و عزت ملی‌اش حمایت کند و روند صلح و سازش داخلی افغانستان را مورد پشتیبانی قرار دهد.

وانگ تأکید کرد که چین اصل “به رهبری افغانستان و متعلق به افغانستان” را تأیید می‌کند و از همه طرف ها در افغانستان، برای یافتن یک ترکیب سیاسی گسترده و فراگیر به شیوه‌ای مسالمت آمیز حمایت می‌کند.

وانگ گفت، “گرچه خروج یک جانبه نیروهای آمریکایی در مرحله مهمی از روند مصالحه داخلی افغانستان رخ داده و موجب عدم اطمینان در تحول اوضاع افغانستان شده‌است، اما صلح روند رایج امروز و کاملاً مطابق با اصول اساسی و منافع بلند مدت مردم افغانستان است. “

محب افزود که روند صلح و سازش در افغانستان می‌تواند دوره سختی را طی کند.

محب با اشاره به اینکه افغانستان قاطعانه با همه انواع تروریسم از جمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی مبارزه می‌کند و آماده تعمیق بیشتر همکاری امنیتی و ضد تروریسم با چین است، گفت که افغانستان به سیاست چین واحد پایبند است و قاطعانه از چین در حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی‌اش حمایت می‌کند.

در همین حال، حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان، گسترش همکاری‌های استراتژیک سیاسی، امنیتی و اقتصادی را ضروری خواند و از همکاری چین و پشتیبانی آن از روند صلح افغانستان، به ویژه مواضع افغانستان در مورد آتش بس و تضمین صلح پایدار و آبرومندانه، قدردانی کرد.

اتمر همچنین کمک چین به افغانستان را در مبارزه با کووید-۱۹ مورد قدردانی قرار داد. وانگ با ابراز تعهد چین برای کمک به پایبندی به کوواکس و تامین تجهیزات آزمایشگاهی، به اتمر در زمینه ادامه کمک چین اطمینان خاطر داد.

هر دو طرف همچنین، در مورد برگزاری جلسه وزیران خارجه افغانستان – چین – پاکستان نیز بحث و تبادل نظر کردند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان