۹ نکته موثر برای دوری از تاثیر اخبار منفی بر سلامت روان

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۰

لابد در مورد تاثیر اخبار منفی بر سلامت روان چیزهایی زیادی به گوش‌تان رسیده‌است. این دنیا به گونه‌ای شگفت‌انگیز کوچک شده و هر حادثه و رویدادی در هر جای جهان بلافاصله به گوش ما صرف نظر از مکان زندگی‌مان می‌رسد. رسانه‌هایی که هر روز استفاده می‌کنیم، بر شیوه رفتار، تفکر، دیدگاه‌های تاثیر فراوان می‌گذارند. اگر در دنیای امروز به طور مرتب درگیر تماشا و گوش دادن اخبار باشید، بسیاری از چیزهایی که می‌شنوید، چندان خوشایند نیستند.

با در نظر گرفتن این موضوع، لازم است در فرایند دریافت اطلاعات و آگاهی از مسائل مهم روز اعتدال را رعایت کنید، و خود را خیلی درگیر و گرفتار اخبار مختلف نکنید.

برای تهیه‌ مقاله حاضر، از چند متخصص سلامت روان درباره‌ی نحوه‌ی تاثیرِ قرار داشتن در معرض دائمی اخبار بد و فجایع، و ارتباط آن با افزایش سطوح استرس و هم‌چنین، افزایش علائم افسردگی و اضطراب نکاتی را گردآوری کرده‌ایم. به علاوه، در این مقاله به برخی نکات درباره‌ی نحوه‌ی مدیریت چرخه‌ی اخبار ۲۴ ساعته‌ای که از رسانه‌های مختلف پخش می‌شوند، و هم‌چنین، به نکاتی درباره‌ی اجتناب از اثری که اخبار منفی بر سلامت روان دارد، اشاره می‌کنیم.

نکاتی برای دوری از اثری که اخبار منفی بر سلامت روان دارد

مانند هر چیز دیگری در زندگی، رعایت اعتدال در تماشا و شنیدن اخبار نکته‌ی کلیدی برای حفظ سلامتی است. به گفته‌ی کیلی کیسی کوک، “‌اطلاع از آخرین اخبار نه تنها به عنوان یکی از مسئولیت‌های اجتماعی‌مان به شمار می‌رود، بلکه امروزه برای حفظ امنیت و سلامتی‌تان نیز بسیار ضروری است.‌”‌

سازمان بهداشت جهانی (WHO) جهت حفظ این تعادل و هم‌زمان حفظ آگاهی لازم از اخبار جهان پیشنهاد می‌کند به اندازه‌ای به دنبال اخبار مهم در رابطه با کووید ۱۹ باشید که بتوانید اقدامات عملی لازم را جهت حفظ آمادگی برای محافظت از خود و عزیزان‌تان انجام دهید. هنگامی که احساس کردید اطلاعات لازم و کافی را در این مورد به دست آورده‌اید، وقت آن است که اخبار را خاموش کنید.

و به منظور کمک به پیشگیری از بروز آسیب‌های روانی و هیجانی ناشی از قرار گرفتن در معرض اخبار بد، و تاثیر اخبار منفی بر سلامت روان، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده توصیه می‌کند، از تماشا کردن، شنیدن، یا خواندن اخبار جدید، به خصوص هنگامی که شنیدن مکرر این اخبار درباره‌ی بیماری‌های همه‌گیر در جهان بسیار ناراحت کننده باشد، اجتناب کنید. با توجه به این مسائل، در ادامه‌ی این مقاله به ۹ نکته اشاره می‌کنیم که متخصصان درباره‌ی مدیریت اخبار و اجتناب از اثرات مخرب دیدن و شنیدن آن بر سلامت روان ارائه داده‌اند.

۱. مدت زمان تماشای محدود کنید

روشن ماندن تلویزیون یا پخش دائم اخبار در فضای خانه یا محل کار در هنگام انجام کارهای روزانه‌تان می‌تواند از لحاظ هیجانی به شما آسیب وارد کند. هیلی نیدیچ، متخصص مجاز مددکاری اجتماعی بالینی، در مورد اثرگذاری شنیدن اخبار منفی بر سلامت روان توصیه می‌کند، به جای آن‌که اخبار را در صدای پس زمینه‌ فضای اطراف‌تان پخش کنید، مطالعه‌ی اخبار را از رسانه‌های اجتماعی و به طور کلی میزان قرار گرفتن در معرض اخبار را به روزانه ۳۰ دقیقه محدود کنید.

۲. زمان خاصی را برای شنیدن اخبار در نظر بگیرید

مشخص کردن یک زمان خاص به عنوان “‌زمان خبر یا زمان نگرانی‌” استراتژی رایجی برای مدیریت علائم جسمی و روانی مربوط به اختلالات اضطراب به شمار می‌رود. به گفته‌ی آنی میلر، این تکنیک برای تماشا، درک، و هضم چرخه‌ی خبر نیز بسیار مفید است. وی در این مورد می‌گوید، “‌اخبار را بالا و پایین کنید، هر چیزی را که برای‌تان نگران کننده است پیدا کنید، و برای مقابله با مشکلات ناشی از آن برنامه‌ریزی کنید.‌”‌

بعد، زمانی را که چندان به زمان خواب‌تان نزدیک نباشد، برای خواندن و شنیدن خبر تعیین کند تا مغزتان پیش از خواب، وقت کافی برای تحلیل اخبار داشته باشد. به گفته‌ی میلر، هدف از این استراتژی به حداقل رساندن تماشای اخبار و نگرانی‌های ناشی از آن، از طریق برنامه‌ریزی و تعیین زمان مشخص برای این کار است. به اعتقاد آنی میلر، پس از پایان زمان مخصوص اخبار، باید هر آن‌چه را که باعث درگیری ذهن‌تان با اخبار می‌شود کنار بگذارید و دائما به خودتان بگویید، دیگر زمان اخبار و نگرانی به پایان رسیده است و باید ذهن‌تان را به کارهای دیگر متمرکز کنید. وی در این مورد می‌گوید، “‌مغزتان در نهایت به این رویه‌ی جدید عادت خواهد کرد و قادر خواهد بود به راحتی افکار نگران کننده را از خود دور کند.‌”‌

۳.  تاثیر اخبار منفی بر سلامت روان؛ احساس‌تان را قبل و بعد از تماشای اخبار مقایسه کنید

بنا به گفته‌ اشلی ادلستین، مشاور ازدواج و خانواده، وقتی توانستید میزان زمان مشاهده‌ی اخبار را در زندگی‌تان محدود کنید، نوبت به آن می‌رسد که احساس خود را پیش و پس از تماشای خبر با یکدیگر مقایسه کنید تا متوجه شود تماشای اخبار تا چه می‌تواند روی شما تاثیر بگذارد.

اشلی ادلستین توصیه می‌کند هنگام بررسی سریع این مقایسه از خودتان این سوال را بپرسید که “‌آیا اکنون که از اخبار مطلع شده‌ای، احساس آرامش می‌کنی یا این‌که مضطرب، خشمگین و بدبین هستید.‌”‌ به گفته‌ ادلستین، اگر دچار اضطراب، خشم، یا بدبینی شده‌اید، بهتر است میزان قرار گرفتن‌تان در معرض خبر و هم‌چنین، منبع خبر را مجددا بررسی کنید و تصمیم بگیرید زمان معین برای مشاهده‌ی اخبار را محدودتر کنید.

۴. به منابع خبری که استفاده می‌کنید، دقت کنید

بنا به گفته داکتر لوگان جونز، “‌یکی از شیوه‌های امن و سالم برای بهره بردن از چرخه‌ی خبر مراجعه به منابعی است که از هر لحاظ معتبر باشند، از گزارشگران باتجربه و پژوهشگران استفاده کنند، و چشم‌انداز و نظرات متعادلی داشته باشند.‌”‌ هم‌چنین، به گفته‌ی وی، باید به مدت زمان قرار گرفتن در معرض اخبار متعلق به این منابع نیز دقت کنید. وی در این مورد می‌گوید، “‌همه‌ی آدم‌ها برای همه‌ی کارهای‌شان، مثلا برای غذا خوردن، در طول روز زمان‌ خاصی را تعیین می‌کنند؛ همین کار را باید با اخبار نیز انجام داد. از طریق منابع خبری معتبر اوضاع و احوال جهان و دنیای اطراف‌تان را بررسی کنید، و سپس، اخبار را به حال خود رها کنید و فارغ از تمام اتفاقات جهان به کار و زندگی‌تان مشغول شوید.‌”‌

۵. خلاصه خبرها را از دوستان بشنوید

هیلی نیدیچ در مورد تاثیر اخبار منفی بر سلامت روان می‌گوید، اگر تماشای اخبار باعث بروز علائم شایع اضطراب یا افسردگی در شما می‌شود، توصیه می‌کنیم به طور کلی از قرار گرفت در معرض اخبار اجتناب کنید. در عوض، نیدیچ پیشنهاد می‌کند، از یکی از دوستان نزدیک یا عزیزان‌تان بخواهید در جریان اخبار قرار بگیرند و آن را به صورت گزینشی و تلطیف شده برای‌تان بازگو کنند. سپس، از آن‌ها بخواهید هفته‌ای چند بار مهم‌ترین و جدیدترین گزارش‌های خبری را در اختیارتان بگذارند. به گفته‌ی نیدیچ، “‌واقعا لازم نیست همه‌ی آدم‌ها در معرض همه‌ی اخبار قرار بگیرند و از همه‌ی آن‌ها مطلع شوند.‌”‌

۶. عضو یک خبرنامه شوید

بنا به باورِ کیلی کوک، به جای آن‌که دائما شبکه‌های خبری را بالا و پایین کنید و از هر منبع خبری، بخشی از اخبار را دریافت کنید، بهتر است که عضو یک خبرنامه‌ی روزانه یا پادکست خبری شود؛ این کار به طور خودکار زمان و محتوای خبری دریافتی را محدود می‌کند.

علاوه بر این، هنگام انجام فعالیت‌های بدنی نیز می‌توانید به پادکست گوش دهید؛ این کار نیز باعث کاهش سطح اضطراب و نگرانی‌تان می‌شود.

۷. مدام به خودتان بگویید، اخبار بد تاثیری روی من ندارد

مطابق با لوگان جونز، استفاده‌ی نامناسب و سالم از اخبار به معنی انکار واقعیت و محدود کردن دانش و اطلاعات  نیست، بلکه به معنی ایجاد حد و مرز در زندگی است. وی برای ایجاد حد و مرز برای اخبار منفی و فجایع در زندگی پیشنهاد می‌کند، دائما به خود بگویید، “‌گزارش‌های سمی و فجایع هیچ تاثیر و تسلطی بر زندگی من نخواهند داشت؛ من از تمام اتفاقات جهان آگاه هستم، ولی اجازه نمی‌دهم این اتفاقات مسیر زندگی‌ام را عوض کنند. من در برابر اثرات مخرب این اخبار مقاومت می‌کنم و نقش خود را در دنیا برای بهبود شرایط زندگی ایفا می‌کنم.‌”‌

۸. بعد از دیدن خبرها، یک کار مثبت و سالم انجام دهید

بسیاری از آدم‌ها تماشا و اطلاع از اخبار در طول روز را بسیار ضروری می‌دانند و هیچ دقتی روی تاثیری که اخبار منفی بر سلامت روان‌شان می‌گذارد، ندارند. اشلی ادلستین جهت کمک به مقابله با احساس ترس، اضطراب، و نگرانی ناشی از قرار گرفتن در معرض اخبار منفی، پیشنهاد می‌کند فورا پس از مشاهده‌ی اخبار به انجام کارهای مثبت و سالم از قبیل پیاده‌روی، تماس با یک دوست، یا انجام یک سرگرمی بپردازید. به گفته‌ی ادلستین، “‌از آن‌جا که تماشای اخبار باعث ایجاد تردید و نگرانی می‌شود، برای حفظ آرامش و تقویت انعطاف پذیری‌تان باید با انجام فعالیت‌های سالم حواس خود را از تاثیر ذهنی اخبار بد پرت کنید.‌‌”

کلام پایانی

پرداختن به کارهایی برای مقابله با استرس در این برهه‌ زمانی برای حفظ سلامت جسمی و روانی‌تان بسیار ضروری است. با این‌که تماشای خبر می‌تواند اطلاعات مهمی را درباره‌ی نحوه‌ی محافظت از خود و سایرین به شما ارائه دهد، قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض این اخبار می‌تواند برای سلامت روان‌تان مخرب و مضر باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *