جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

۷ عادت روزانه که عامل پیری مغز هستند

خواندن 3 دقیقه
1
(1)

برخی از آدم‌ها با وجود اینکه سن بالایی دارند، از قدرت حافظه و تمرکز بسیار خوبی برخوردارند و برخی دیگر به محض ورود به دهه ۶ زندگی خود، کم کم با مشکلات حافظه روبرو می‌شوند. داشتن مغز سالم و قدرت تفکر مناسب تا پایان عمر، علاوه بر مسائل ژنتیکی، به ترک عادت‌های غلط نیز مرتبط است. در این نوشتار ۷ عادت روزانه می‌بینیم که عامل پیری مغز هستند.

عادت‌هایی که مسبب پیری مغز هستند

درست است که کنترل ژن از عهده ما خارج است ولی می‌توان با چند راهکار ساده، سلامت مغز را کنترل کرد یا آن را بهبود بود. عادت‌های مخرب برای مغز به شرح زیر هستند:

۱. رژیم غذایی پر از چربی و کالری

مطالعات زیادی هستند که نشان می‌دهند رژیم غذایی حاوی چربی، شکر و غذاهای فرآوری شده، به مرور زمان مغز را فرسوده می‌کنند. مصرف قند به اندازه‌ای در کاهش حافظه و قابلیت تفکر موثر است که محققان آلزایمر را دیابت نوع ۳ نامیده‌اند که مستقیما با نوع تغذیه مرتبط است. بهترین رژیم برای محافظت از مغز، رژیم مدیترانه ای، شامل چربی‌های مفید، میوه، سبزیجات، مغزیات و ماهی است.

اولین نشانه های آلزایمر کدام ها هستند؟

۲. زندگی در نزدیکی بزرگراه و خیابان‌های پر رفت و آمد

آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین دلایل پیری زودرس مغز‌ است. تحقیقات نشان می‌دهند که زندگی در نزدیکی بزرگراه و خیابان‌های شلوغ، سبب انباشتگی آلودگی در ریه و خون می‌شود و این حالت احتمال یک نوع آسیب مغزی به نام سکته مغزی خاموش را افرایش می‌دهد. علاوه بر این، آلودگی هوا به مرور زمان حجم مغز‌ را کاهش می‌دهد و مهم‌ترین نشانه پیری زودرس مغز‌ است.

۳. استرس مزمن

زندگی امروز که پر از استرس و شلوغی است، بزرگترین جنایت ممکن علیه مغز‌ محسوب می‌شود. استرس سبب کوتاه شدن تلومر (انتهای رشته DNA) و پیری زودرس سلول‌ها و مغز‌ می‌شود. به علاوه هورمون هایی که بر اثر استرس ترشح می‌شوند، به مغز‌ آسیب وارد می‌کنند.

۸ شیوه که به طور طبیعی هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش بدهیم

۴. مشکلات خواب و کم خوابی

خواب بی کیفیت و کم خوابی به مرور زمان سبب کاهش حجم مغز‌ و بروز آلزایمر می‌شود. خواب مهمترین فرآیندی است که در آن سلول‌های مغز‌ بازسازی می‌شوند. بنابراین در صورتی که دچار مشکل کم خوابی هستید بکوشید از راهکارهای طبیعی درمان بی خوابی (اینسومنیا) استفاده و مشکل‌تان را رفع کنید. به این ترتیب خدمت بزرگی به مغزتان خواهید کرد.

۵ . نشستن به مدت طولانی

نشستن به مدت طولانی و نداشتن تحرک کافی، مهمترین دلیل بیماری قلبی، دیابت، سرطان و مرگ زودرس است. به علاوه نشستن زیاد مناطق مغز‌ مرتبط با حافظه را منقبض و سبب کاهش عملکرد مغز‌ می‌شود.

۷ باور اشتباه که در مورد دیابت وجود دارد

۶ . تنبل کردن مغز

مطالعه کردن، انجام بازی‌های فکری، یادگیری یک زبان جدید، حفظ کردن شعر و به طور کلی فعالیت هایی که سبب فعال شدن مغز می‌شوند برای سلامت مغز‌ ضرورت دارند.

۷. مصرف سیگرت و الکل

میتوان گفت که تقریبا همه‌ی آدم‌ها از تاثیر وحشتناکی که مصرف سیگرت و الکل بر بدن به طورکلی و مغز به طور خاص دارد، آگاه هستند. واقعیت این است که ما تا آخرین ثانیه عمرمان به مغز‌ نیاز داریم، بنابراین بهترین ایده این است که سیگرت و الکل و هر نوع اعتیاد دیگری که باعث پیری مغز می‌شود را ترک کنید و برای حفظ سلامت این ارگان مهم هر اقدامی که لازم است، صورت بدهید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان