کیف پول سخت افزاری چیست؟

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

حفظ امنیت بیت کوین و باقی رمز ارزها برای سرمایه ‌گذاران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. با توجه به این‌که صرافی‌ها و فرایند تبادل این رمز ارزها گاه و بی‌گاه هک می‌شوند، سرمایه‌گذاران ناامیدانه به دنبال راهی برای حفظ امنیت ارزهای دیجیتالی با ارزش‌شان هستند. این هدف به بهترین شکل با استفاده از کیف پول رمز ارز فیزیکی یا همان کیف پول سخت ‌افزاری محقق می‌شود. اما کیف پول سخت افزاری چیست؟

کیف پول سخت افزاری رمز ارزها در واقع یک دستگاه فیزیکی است که به حفظ امنیت کلید خصوصی‌تان و هم‌چنین، دور نگه داشتن چشم‌های پلید و فضول خلافکاران از سرمایه‌ی ارزشمندتان کمک می‌کند، و به طور هم‌زمان، امکان استفاده‌ و دسترسی آسان به رمز ارزهای‌تان را برای شما فراهم می‌کند.

معمولا، کاربران کلیدهای خصوصی‌شان را در همان کامپیوتری نگه می‌دارند که همیشه با آن کار می‌کنند، یا بدتر این‌که، برخی از آن‌ها نیز حتی به صرافی‌ها اجازه می‌دهند کلیدهای خصوصی‌شان را کنترل کنند. ولی کامپیوترها در برابر هک شدن و بدافزارها آسیب‌پذیر هستند، و صرافی‌ها نیز حتی از آن هم آسیب‌پذیرتر. انتقال منابع مالی به یک کیف پول سخت افزاری با یک جفت کلید جدید، ذخیره‌سازی رمز ارزهای‌تان را با بالاترین امنیت ممکن تضمین می‌کند.

کیف‌های پول سخت افزاری محبوب و متعددی وجود دارند که همه‌ی آن‌ها کارکردهای اساسی مشابه‌ای را ارائه می‌دهند: ایجاد یک کلید خصوصی جدید به صورت آفلاین و داخل دستگاه، نمایش کلید عمومی مربوطه جهت امکان‌پذیر کردن ارسال کوین‌ها به دستگاه، نمایش اطلاعاتی در خصوص محتویات دستگاه، و ارائه‌ی روش ساده‌ای برای خارج کردن رمز ارزها از دستگاه جهت خرج کردن یا انتقال آن‌ها به جای دیگر.

سه مورد از محبوب‌ترین کیف‌های پول عبارت هستند از کیپ‌کی (KeepKey)، لجر نانو اس (Ledger Nano S)، و ترزور (Trezor). محصول دیگری نیز وجود دارد به نام اپن دایم (opendime)؛ این محصول از لحاظ فنی یک کیف پول سخت افزاری نیست، زیرا کاربردهای محدودی دارد؛‌ ولی گزینه‌ی ارزان‌تری به شمار می‌رود که کاربردهای مشابه‌ی بسیاری از کیف پول‌های سخت افزاری را ارائه می‌دهد. این محصول اساسا یک کیف پول یک بار مصرف است که به شما امکان می‌دهد به طور مستمر دارایی‌های‌تان را به آن بیفزایید؛ ولی وقتی دارایی‌های خود را از آن خارج کردید، باید آن را به صورت فیزیکی از بین ببرید.

تصمیم‌گیری و انتخاب بهترین کیف پول سخت افزاری به خواسته‌ها و نیازهای شما بستگی دارد.

قیمت کیف پول ترزور ۹۹ دالر است؛ این محصول دارای یک صفحه نمایش است و می‌تواند کلیدها را به صورت آفلاین تولید کند. هم‌چنین، این محصول یک عبارت بازیابی (seed) ۲۴ کلمه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا در صورت دزدیده یا گم شدن ترزور، کاربرد بتواند بار دیگر به حساب خود دسترسی پیدا کند. هم‌چنین، ترزور برای افزایش سطح امنیت خود، یک رمز عبور نیز به عبارت بازیابی اختصاص می‌دهد. این کیف پول می‌تواند با بسیاری از کیف‌های پول اینترنتی کار کند؛ برای بهبود کارکرد ترزور می‌توانید از افزونه‌ی کروم نیز استفاده کنید.

ترزور، علاوه بر بیت کوین، عملا از هر گونه رمز ارز دیگری که توسعه‌دهندگان آن پشتیبانی این کیف پول را فعال کرده باشند، پشتیبانی می‌کند؛‌ از جمله لایت کوین، دش، بی‌کش، اتریوم، و سایر رمز ارزهای مهم.

کیف پول کیپ‌کی تا حدود زیادی ویژگی‌های مشابه‌ای نسبت به ترزور دارد، با این‌ تفاوت که صفحه‌ی نمایش آن بزرگ‌تر و بدنه‌ی آن آلومینیومی است. قیمت کیپ‌کی نیز ۹۹ دالر است. کیپ‌کی نیز علاوه بر عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای، قابلیت تنظیم عبارت بازیابی ۱۲ و ۱۸ کلمه‌ای را نیز دارد.

کیپ‌کی مانند ترزور با بیش‌تر آلتکوین‌ها سازگار است – البته اگر توسعه‌دهندگان این آلتکوین‌ها چنین ویژگی را فعال کرده باشند.

لجر نانو اس از دو کیف پول قبلی باریک‌تر است و ۹۵ دالر قیمت دارد؛ این کیف پول سخت‌ افزاری بسیار منحصر به فرد است. سیستم عامل کیپ‌کی در واقع درگاه سیستم عامل ترزور است. در صورت بروز یک اتفاق نادر که در آن، یکی از این دو سیستم عامل دچار مشکل شود، دیگری نیز از کار خواهد افتاد؛ بنابراین، لجر نانو اس نسبت دو کیف پول دیگر از این لحاظ برتری دارد.

با این‌که ترزور و کیپ‌کی اساسا یک بورد کامپیوتری کوچک هستند، نانو اس از لحاظ سخت‌افزاری از امنیت بیش‌تری برخوردار است؛ این کیف پول، علاوه بر یک مایکروکامپیوتر از چیپ‌های امنیتی بانکی نیز بهره‌ می‌برد. با وجود این، سیستم عامل اولیه‌ی نانو اس دچار برخی مشکلات امنیتی بود.

نحوه‌ی استفاده از نانو اس نیز تا حدودی شبیه دو دستگاه دیگر است. یک تفاوت اصلی میان نانو اس و دو کیف پول دیگر این است که در این کیف پول باید پشتیبانی هر یک از آلتکوین‌ها را به طور جداگانه فعال کنید. البته، نانو اس نیز از بیش‌تر رمز ارزهای محبوب پشتیبانی می‌کند – با این حال، مونرو یکی از رمز ارزهای مشهور است که تاکنون به صورت پیش‌فرض در نانو اس پشتیبانی نمی‌شود.

برای خرید یک کیف پول سخت افزاری باید یک فروشنده‌ی معتبر پیدا کنید؛ و پیش از اقدام به خرید، از تمام ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های احتمالی آن مطلع شوید. هرگز کیف پول دست دوم نخرید. این قبیل محصولات را فقط از فروشگاه‌های رسمی و معتبر خریداری کنید. گزارش‌هایی وجود دارند مبنی بر این‌که عده‌ای از فروشندگان در سایت‌های اینترنتی به فروش دستگاه‌های ناسالم یا دستگاه‌هایی پرداخته‌اند که عبارت بازیابی از قبل برای آن‌ها فعالیت بوده است.

ولی گذشته از این‌ها، با استفاده از کیف پول سخت افزاری خیال‌تان بابت نگهداری از رمز ارزهای‌تان راحت می‌شود. این محصولات از کیف پول‌های اینترنتی، صرافی‌ها، یا حتی کیف پول‌های نرم‌افزاری بسیار امن‌تر هستند؛ و راه‌اندازی، استفاده، و ذخیره‌سازی در آن‌ها نسبت به هر روش دیگری (مثلا چاپ کردن مشخصات کلیدها و کیوآر کدها روی کاغذ) راحت‌تر است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *