۵ نکته مهم که باید قبل از دریافت واکسن کووید-۱۹ در ذهن داشته باشید

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۰

دریافت واکسن کووید-۱۹ یک لحظه مهم برای شما، خانواده‌تان، جامعه و جهان است. اما این اتفاق در عین حال می‌تواند استرس زا باشد، به خصوص اگر نگران واکسیناسیون باشید. یادتان باشد که با واکسن زدن نه تنها از خود در برابر کووید-۱۹محافظت می‌کنید، بلکه از عزیزان و اطرافیان‌تان نیز محافظت می‌کنید.

 در این نوشتار ۵ نکته مهم خواهید دید که بد نیست قبل از دریافت واکسن کووید-۱۹ از آنها مطلع باشید.

۱. بیماری آنفلوانزا مانند

کمیته مشاوره جهانی در مورد ایمنی واکسن WHO گزارشاتی را در مورد بیماری آنفلوانزا مانند که پس از دریافت واکسین کووید-۱۹ تجربه خواهید کرد، بررسی کرد، از جمله علائمی مانند سردرد، خستگی، دردهای عضلانی، تب و لرز. آنها در گزارش خود در تاریخ 8 مارچ، دریافتند که بیشتر علائم تجربه شده، خفیف تا متوسط ​​بوده و طی چند روز برطرف می‌شوند. آنها همچنین خاطرنشان کردند که این علائم، عوارض جانبی مورد انتظار از این نوع واکسن هستند و در افراد کمتر از 55 سال در مقایسه با افراد مسن شیوع بیشتری دارند. این کمیته تأکید کرد که مزایای واکسن بیش از خطرات آن است و حتی افرادی که بیماری آنفلوانزا مانند را تجربه کنند هم باید دوز دوم خود را دریافت کنند.

2- زنان احتمالاً عوارض جانبی بیشتری خواهند داشت

در مطالعه ماه گذشته، محققان در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) داده‌های جمع آوری شده پس از تزریق 13.7 میلیون واکسن کووید-۱۹در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که 79.1 درصد از عوارض جانبیِ خفیفِ گزارش شده از زنان هستند، با وجود اینکه زنان فقط 61.2 درصد از واکسن ها را دریافت کردند. به نظر می‌رسد این یافته با یافته‌های قبلی مبنی بر اینکه زنان احتمالاً عوارض جانبی خفیفی از واکسن ها دارند، سازگار باشد. همان مطالعه گزارش داد که هیچ مشکل جدی ایمنی گزارش نشده است.

3- زنان به احتمال زیاد واکنش ایمنی قوی‌تری دارند

به نظر می‌رسد بیشتر بودن عوارض جانبی در زنان با توسعه مقادیر بیشتری از آنتی بادی‌ها (به طور بالقوه دو برابر مردان) پس از دریافت واکسن های آنفلوانزا، MMR، تب زرد و هپاتیت A و B ارتباط دارد. یک دلیل می‌تواند این باشد که هورمون‌های جنسی از جمله استروژن، پروژسترون و تستوسترون می‌توانند به سلولهای ایمنی بدن متصل شده و بر عملکرد آنها تأثیر بگذارند. استروژن می‌تواند سطح آنتی بادی را افزایش دهد، در حالی که تستوسترون ممکن است سرکوب کننده باشد.

4- کشورها نظارت بر اثرات جانبی را ادامه خواهند داد

WHO توصیه می‌کند که همه کشورها باید نظارت بر ایمنی واکسن و داده‌های مربوط به اثرات مشکوک را ادامه دهند. این واکسن ها باید به طور مداوم در سطح ملی، منطقه ای و جهانی مورد بازبینی قرار بگیرند زیرا واکسن های کووید-۱۹در سراسر جهان توزیع می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که یک تعادل فایده و خطر مثبت ایجاد می‌کنند.

5- محافظت در برابر بیماری، و به طور بالقوه در برابر انتقال

نسبت خطر و فایده برای هر واکسنی حیاتی است و، از آنجایی که انتقال کووید-۱۹هنوز هم به طرز خطرناکی در بسیاری از قسمت‌های جهان زیاد است، این عوارض جانبی نسبتاً جزئی هنوز هم در مقایسه با مزایای استفاده از واکسن بسیار ناچیز هستند. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که واکسن‌های کووید-۱۹ می‌تواند انتقال حداقل برخی از انواع SARS-CoV-2، ویروس عامل کووید-۱۹را کاهش دهند. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر از انگلستان گزارش داد که به نظر می‌رسد واکسن فایزر/بیو‌ان‌تک از روز هفتم پس از دوز دوم، انتقال را 86-90٪ کاهش می‌دهد و فقط یک دوز واکسن مدرنا می‌تواند 61٪ انتقال را کاهش دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *