خلیلزاد: امیدواریم رهبران افغان از اشتباهات شان در زمان خروج نیروهای شوروی آموخته باشند

توسطفریدون حسنی

اردیبهشت ۸, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

در آستانه خروج نیروهای بین المللی از افغانستان زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح این کشور می گوید که امیدوار است رهبران افغان از اشتباهات گذشته شان در زمان خروج نیروهای شوروی از افغانستان آموخته باشند.

خلیلزاد روز گذشته (7ثور) در نشست استجوابیه مجلس سنای آمریکا گفته است که دولت کنونی افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور به زودی سقوط نخواهد کرد و افغانها با دو‌گزینه جنگ طولانی و یا رسیدن توافق صلح روبرو اند.

او ابراز امیدواری کرده که رهبران افغانستان از اشتباهات گذشته شان در زمان خروج نیروهای اتحاد شوروی درس گرفته باشند زیرا تلاش یک جناح به خاطر اعمال اراده شان با استفاده از زور بر سایر جناح ها، نتیجه نداده و منجر به آوردن ثبات و پیشرفت نشده است.

خلیلزاد تاکید کرده که گروه طالبان می‌تواند با ترک خشونت، به یک جریان سیاسی تبدیل شود و یک توافق صلح را بپذیرد.

او هشدار داده که اگر طالبان مانع رسیدن به یک توافق سیاسی شوند و مسیر به قدرت رسیدن از راه نظامی را انتخاب کنند، با مخالفت ایالات متحده، متحدین این کشور و منطقه روبرو خواهند شد.

نماینده خاص آمریکا به قدرت رسیدن دوباره طالبان را به نفع هیچ کشور نخوانده اضافه کرده که به قدرت رسیدن این گروه به معنی ادامه جنگ در افغانستان می شود.

نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان نقش پاکستان در روند صلح افغانستان را «ویژه» توصیف کرده گفته است که از مقام های پاکستانی خواسته تا از نفوذ شان بر طالبان به خاطر کاهش خشونت‌ها استفاده کنند.

به گفته او پاکستان به رهبران آمریکا اطمینان داده که از به قدرت رسیدن طالبان از راه نظامی حمایت نمی‌کنند و رهبران پاکستان این را درک می‌کنند که با بروز یک جنگ داخلی در افغانستان نه تنها افغانستان بلکه پاکستان نیز با پیامد های سنگین آن مواجه می شود.

این اظهارات خلیلزاد در حالی مطرح می شود که بر اساس تصمیم جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روند خروج نظامیان امریکایی و ناتو از افغانستان روز شنبه اول می آغاز و تا ۱۱ سپتمبر امسال به پایان می رسد.

پیش از این اسکات میلر فرمانده نیروهای حمایت قاطع در افغانستان گفته بود که روند تخلیه شماری از پایگاه های نظامی شان را آغاز کرده اند.

در همین حال رییس جمهور غنی در پیام اش به مناسبت 29 مین سال روز پیروزی جهاد افغانستان گفته است که مردم افغانستان پس از پیروزی جهاد روز های سختی را تجربه کرده اند که طعم پیروزی را «تلخ» کرده است.

غنی افزوده که افغانستان و جهان پس از پیروزی مجاهدین فرصت های طلایی برای بازسازی و همکاری را از دست داده اند و این بی توجهی افغانستان را به یک بحران امنیتی، سیاسی و اجتماعی و یک دوره طولانی انزوای بین المللی سوق داده است.

رییس جمهور شرایط کنونی کشور را حساس خوانده خاطرنشان کرده که از تجربیات «تلخ» گذشته استفاده کرده و در مدیریت روند صلح از تدبیر استفاده شود.

غنی تاکید کرده: «آنچه را از تاریخ معاصر خود آموخته ایم این است که هیچ کسی نمی تواند با اعمال زور و خشونت و استفاده از روش های استبدادی و غیر دیموکراتیک خود را بالای مردم افغانستان تحمیل کند.»

به گفته او اکنون وقت آن رسیده است تا طالبان با الهام از این درس به آینده کشور فکر کنند و به جای توسل به جنگ، خشونت و ویرانی، اهداف سیاسی خود را از راه مشارکت در پروسه های ملی و دموکراتیک و مراجعه به اراده مردم دنبال کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *