۱۳ کلیدی ترین مهارت های مدیریتی که هر مدیر بزرگی دارد

توسطتحریریه خبرنامه

اردیبهشت ۵, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آذر ۱۲, ۱۴۰۰

آیا در حرفه‌تان به موقعیتی رسیده‌اید که آماده باشید مسئولیت بیش‌تری را بر عهده بگیرید و رهبر شوید؟ یا شاید فقط دوست دارید درآمد بیش‌تری داشته باشید؟

مدیر شدن یک روش عالی برای رسیدن به این هدف است. در حالی که مدیریت برای موفقیت هر شرکتی بسیار مهم است، اما بودن در این پست لزوماً کار آسانی نیست.

مدیران عالی تیم‌های شاد و کارآمدی را ایجاد می‌کنند که به طور مداوم به اهداف سازمانی خود نائل می‌شوند. برای تبدیل شدن به یک مدیر با عملکرد عالی، به مجموعه‌ی متنوعی از مهارت ‌های مدیریتی نیاز دارید. این‌ها برای ایجاد یک تیم پر ستاره که به شما برای هدایت مؤثر، مدیریت، برقراری ارتباط روشن و ایجاد انگیزه در رسیدن به اهداف، اعتماد دارند بسیار مهم هستند.

اما این مهارت ‌های کلیدی کدام‌ها هستند و آیا برای موفقیت در کارتان به تمام آن‌ها نیاز دارید؟

در این نوشتار با فهرستی از سیزده مهارت مدیریتی آشنا خواهید شد که هر مدیر بزرگی باید آن‌ها را برای رسیدن به موفقیت داشته باشد.

خب، بیایید شروع کنیم!

1- مهارت‌های ارتباطی

توانایی برقراری ارتباط یک مهارت مدیریتی بسیار مهم و اساسی است. شما پل ارتباطی بین تیم، مدیریت بالا، تأمین‌کنندگان، مشتریان، حتی مردم هستید و باید هنگام تعامل با هر گروهی، اعتماد به نفس کافی داشته باشید.

یک مدیر عالی می‌تواند به طور واضح و مختصر اهداف سازمان، گزارش‌های مشتری، پروژه‌های قابل تحویل و موارد دیگر را به طور شفاهی و کتبی اطلاع‌رسانی کند.

شما نه تنها باید مهارت‌های گفتاری را داشته باشید بلکه باید شنونده‌ی خوبی هم باشید:

“به عنوان یک مدیر، باید اهمیت ایجاد شرایطی را که در آن آدم‌ها احساس امنیت دارند، درک کنید.”

خواه قرار است ایده‌ها را به اشتراک بگذارید و خواه به بررسی مشکلات و بحث در مورد روش‌های جایگزین برای انجام کارها بپردازید، در هر صورت چگونگی برقراری ارتباط با تیم‌تان، بر تمایل آن‌ها برای صریح و صادق بودن با شما تأثیر می‌گذارد.

2- مهارت‌های تصمیم‌گیری

هر روز از شما خواسته می‌شود تصمیم‌گیری کنید. یادتان باشد که این مقام به شما داده شده‌است زیرا رئیس‌تان به شما اعتماد کرده که اهداف و مأموریت سازمان را همواره حفظ کنید.

تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید شامل اولویت‌بندی کارها، استخدام کارمندان جدید، تعیین وظایف هر نیرو، پرداختن به شکایات مشتری یا کارمندان است. هرچند تصمیم‌گیری در مورد برخی از آن‌ها آسان خواهد بود، اما همیشه مواردی وجود  دارند که برای تصمیم گرفتن در موردشان دچار چالش می‌شوید و حتی ممکن است گاهی تصمیم درستی اتخاذ نکنید.

“یک مدیر باید توانایی مقابله با مشکلات مکرر را که به وجود می‌آیند داشته و در قبال اقدامات خود پاسخگو باشد.”

قطعا شما هم مرتکب اشتباه خواهید شد. به هر روی اشتباهات رخ می‌دهند، مهم نیست که با چه میزان دقت یک مشکل یا پروژه را مورد بررسی قرار می‌دهید. داشتن یقین نسبت به تصمیمی که گرفته‌اید، حتی در صورت عدم موفقیت، نشانه‌ی یک مدیر بزرگ است که مهارت های مدیریتی مناسبی هم دارد.

3- مهارت‌های توفیض وظایف

یک مدیر عالی به خوبی می‌داند که کسب و کار یک ورزش تیمی است. و اگر می‌خواهد تیمش به اهدافی که دارد برسد یا حتی از آن‌ها فراتر رود، گاهی باید برون‌سپاری کند.

برون‌سپاری یا تفویض وظایف نشان می‌دهد که شما به افراد تیم‌تان اعتماد دارید و می‌دانید که از عهده‌ی کاری که بر دوش‌شان گذاشته‌اید، برمی‌‌آیند.

“برون‌سپاری تیم شما را تشویق و توانمند می‌کند تا راه‌حل‌های مناسبی را برای چالش‌ها پیدا کنند.”

شما نیروی فوق بشری ندارید و نمی‌توانید همه‌ی کارها را خودتان انجام بدهید. تفویض وظایف به شما این امکان را می‌دهد تا روی کارهای دیگر که ممکن است فشار بیشتری داشته باشند، متمرکز شوید. به علاوه، در توسعه‌ی تیم شما نیز نقش مثبتی دارد، روندی که برای کل شرکت سودمند است.

4- مهارت سازگاری

بهترین مدیران تشخیص می‌دهند که همه چیز را نمی‌دانند و مایل به گوش دادن و سازگاری با روش‌های جدید و انجام بهتر کارها هستند.

سازگاری یک مهارت رهبری مهم است. با دنیای دیجیتالی امروز که مدام در حال تغییر است، مدیران باید پذیرای امتحان کردن فناوری‌های جدید باشند. آنچه در سال 2018 موثر بوده و موجب موفقیت شده، لزوماً امروز تاثیرگذار نیست. و اگر با زمان تغییر نکنید، تیم و شرکت شما دچار مشکل خواهند شد.

۵. مهارت‌های انگیزشی

انرژی و نگرش شما نسبت به کاری که می‌کنید و همچنین اشتیاقی که دارید، روی افراد تیم‌تان تأثیر می‌گذارد و به آن‌ها انگیزه می‌دهد. اگر هر روز با انرژی و انگیزه‌ی زیاد مشغول کار شوید، تیم‌تان احتمالاً شما را الگو قرار می‌دهد.

هنگامی که آن‌ها در محل کار یا خانه مشکلی دارند، وظیفه‌ی شما این است که توجه‌شان را دوباره جلب کنید. یک مدیر عالی می‌داند که چگونه این کار را انجام دهد و بهترین نتیجه را از تیم خود به دست می‌آورد. او اهمیت تشویق اعضای تیم و انگیزه دادن به آن‌ها را می‌داند و در عین حال تقدیر از دستاوردها و موفقیت‌های‌شان را فراموش نمی‌کند.

آن‌ها دارایی و ثروت هر کسب و کاری هستند.

6-مهارت های مدیریتی؛ مهارت‌های سازمانی

بدون شک، منظم بودن یک مهارت مدیریتی اساسی است. شما باید منظم باشید، به ویژه وقتی یک گروه قرار است به شما گزارش بدهند.

مدیران نه تنها مسئولان مسئولیت افراد تیم، بلکه مسئولیت بودجه‌ها، برنامه‌ی زمانی پروژه‌ها، انتظارات مشتری و موارد دیگر را نیز بر عهده دارند.

یک مدیر منظم و مرتب می‌داند که در یک بازه‌ی زمانی خاص چه چیزی قابل دستیابی است و چه چیزی نیست. او می‌داند که چه چیزهایی را باید به طور روزانه، هفتگی و ماهانه در اولویت قرار دهد. او می‌داند که برای گرفتن یک پروژه و اجرای آن به چه کسی اعتماد کند و چه کسی به راهنمایی بیشتری نیاز دارد.

به علاوه، مدیری که همه چیز را سازماندهی کرده، باید در راس همه‌ی امور و مطلع از همه چیز باشد. به یاد داشته باشید که می‌توانید توپ‌های زیادی را جمع کنید اما اگر بدون نظم باشید، بعضی از آن‌ها از دست‌تان می‌افتند.

7- مهارت حل مسئله

صاحبان کسب و کارها، مدیران توانمند را استخدام می‌کنند زیرا نه وقتی برای دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ریز و درشت دارند و نه دوست دارند مشغول آن شوند.

مسئولیت پیش‌بینی مشکلات احتمالی و حل آن‌ها بر عهده‌ی شماست. مدیران بزرگ می‌دانند چه موقع موضوع می‌تواند در داخل شرکت حل شود و چه موقع باید رئیس را نیز درگیر داستان کنند.

شما می‌توانید با تیم خود‌تان همکاری نزدیکی داشته باشید تا راه‌حلی را برای ارزیابی مناسب تهیه کرده و بدون ایجاد فشارهای غیرضروری، مشکل را حل کنید.

8- مهارت ایجاد رابطه

یکی دیگر از مهارت‌های حیاتی مدیریتی، توانایی ایجاد روابط خوب با افراد است. خواه در مورد تیم صحبت کنیم و خواه در مورد مشتریان، به هر حال مهارت برقراری روابط عالی برای موفقیت یک شرکت ضرورت دارد.

“مردم در یک محیط شاد و حمایتی بهتر کار می‌کنند، بنابراین این از مهارت های مدیریتی یک مدیر خوب است که رفتاری دوستانه دارد  و می‌تواند آرامش خود را در زمان سختی‌ها حفظ کند.”

مایک هاردمن ، مدیر بازاریابی در Alliance Online، می‌افزاید:

“(یک مدیر عالی) به خوبی می‌داند که هر شخصی متفاوت است و با هر یک از اعضای تیم به گونه‌ای رابطه برقرار می‌کند. این امر باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند که مدیرشان آن‌ها را به عنوان یک فرد می‌بیند، نه این‌که فقط آن‌ها را یک نام در فهرست کارکنان در نظر بگیرد.”

یک مدیر عالی تصمیماتی خواهد گرفت که به نفع تیمش باشد. او محیطی را ایجاد می‌کند که مردم از پرسیدن سؤال نترسند. اعضای تیم می‌دانند که مدیر همیشه در دسترس است تا به پاسخ‌های آن‌ها گوش بدهد و به دقت آن‌ها را بررسی کند، روندی که باعث ایجاد اعتماد می‌شود و کار با شما را لذت‌بخش می‌کند.

9- مهارت‌های رهبری

همه‌ی مدیران خوب باید رهبران بزرگی باشند. این وظیفه‌ی شماست که گروهی از آدم‌های متفاوت با هم را جمع کنید و به آن‌ها الهام بدهید تا در جهت دستیابی به یک دیدگاه مشترک تلاش کنند، و فقط یک رهبر توانمند می‌تواند این کار را انجام دهد.

نقش شما می‌تواند هدایت جلسات، تعیین اهداف، پشتیبانی کارمندان، تعیین وظایف و هر چیز دیگری را شامل شود. تا زمانی که به کمک نمونه و مثال تیم‌تان را هدایت کنید، می‌توانید یک محیط کاری شاد و پربار را به وجود بیاورید.

10- مهارت مدیریت زمان

ما غالباً مدیریت زمان را به این معنا تلقی می‌کنیم که شما یا تیم‌تان در تمام طول روز مشغول انجام کار باشید. اما زمان هزینه دارد. روی کاغذ، شغل ممکن است ساده و مشخص به نظر برسد، در حالی که در واقعیت بسیار پیچیده‌تر است.

یک مدیر بزرگ دارای مهارت های مدیریتی این نکته را در نظر خواهد گرفت که قبل از زمان‌بندی کارها و وظایف، چه‌قدر زمان باید به طوفان فکری، فرایندهای حل مسئله، اجرا و ارائه اختصاص بدهد. آن‌ها به این ترتیب می‌توانند انتظارات غیرمنطقی را که توسط مالکین یا مشتریان مطرح می‌شوند تشخیص و مورد بررسی قرار دهند.

11- مهارت‌های مربیگری

مربیگری احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین مهارت‌هایی است که یک مدیر می‌تواند داشته باشد. هر عضو تیم می‌تواند بهتر شود و بهتر عمل کند. یک مدیر عالی پتانسیل‌های بلااستفاده را تشخیص می‌دهد و به افراد خود کمک می‌کند که آن‌ها را شکوفا کنند.

او می‌داند که چگونه باید اعتماد به نفس تیم خود را افزایش بدهد – چه موقع آن‌ها را به چالش بکشد، چه موقع مهارت‌های‌شان را تقویت کند، و چه زمانی کنار بکشد و به اعضای تیم اجازه بدهد خودشان از عهده‌ی مسئولیت‌شان بربیایند.

راحت و روشن باشید و تجربیات و دانش‌تان را با اعضای تیم به اشتراک بگذارید. و به یاد داشته باشید که دستاوردهای آن‌ها بازتابی از زمان و انرژی است که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

12- مهارت‌های برنامه‌ریزی

ایجاد یک تیم کارآمد، نیاز به یک برنامه‌ریز متخصص دارد، کسی که یک متفکر استراتژیک است. شما می‌توانید برای هر مرحله از یک پروژه برنامه‌ریزی کرده و موانع و تاخیرهای احتمالی را پیش‌بینی کنید. همچنین متوجه خواهید شد که آیاکمک یک مشاور مستقل مورد نیاز خواهد بود یا زمان بهبود مهارت‌های کارکنان فرا رسیده‌است.

یک مدیر بزرگ نه تنها می‌تواند بهترین روش را برای انجام کارها مشخص کند بلکه خوب می‌فهمد که اعضای تیم نیز هر کدام برای یک کار خاص مناسب‌تر هستند. این‌ها همه در دستیابی به اهداف شرکت با بودجه‌ی موجود و بدون اثرات منفی موثر هستند.

13- همدلی

توانایی همدلی با همکاران مهارتی است که، در برخی به طور طبیعی و ذاتی وجود ندارد. اما بسیار مهم است و مهم‌تر این‌که، قابل آموزش است.

کارشناس و مشاور دیجیتال، راب وایتهد در رابطه با این مورد از مهارت های مدیریتی اینطور  استدلال می‌کند که:

“اگر نتوانید موقعیت اعضای تیم‌تان را درک کنید، مدیریت آن‌ها دشوار می‌شود. این درک همیشه به معنای موافقت با آن‌ها نیست، اما اگر بتوانید آن‌ها را بفهمید، روند مدیریت آن‌ها برای‌تان آسان‌تر خواهد بود. “

به یاد داشته باشید که آدم‌ها موجوداتی عاطفی هستند. آن‌ها با مدیرانی که از خودشان دلسوزی و همدلی نشان می‌دهند، پیوندهای محکم برقرار می‌کنند.

کلام پایانی

یک مدیر بزرگ الزاماً تمام مهارت‌ های قید شده در این نوشتار را ندارد، اما ترکیبی از آن‌ها در او وجود دارد. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برای رسیدن به اهداف‌شان، از استعدادهای اعضای تیم‌شان به نحو احسن استفاده کنند.

اگر یک مدیر هستید یا دوست دارید روزی مدیر شوید، از این فهرست استفاده کنید و ببینید که نقاط قوت اصلی شما در کجا قرار دارند و جاهایی که پیشرفت لازم است نیز بشناسید و برای بهبودشان اقدام کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *