جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
45 بازدید

۷ بهترین گیاه دارویی برای بهبود سلامت مغز

خواندن 6 دقیقه
3.4
(10)

این امکان وجود دارد که برخی از گیاهان دارویی و ادویه‌جات بتوانند به بهبود سلامت مغز شما کمک کنند، و جالب این‌که برخی از آن‌ها ممکن است همین حالا هم در یخچال یا کابینت آشپزخانه‌تان موجود باشند. چندین مورد از این گیاهان دارویی به دلیل اثراتی که بر بیماری آلزایمر دارند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند، در حالی که برخی دیگر به دلیل اثرات کلی‌شان بر قوه‌ی شناخت (یعنی عملکرد ذهنی یا فرایندی که در تفکر، درک، یادگیری و به یاد آوردن شامل است) آزمایش شده‌اند.

در این نوشتار نگاهی به برخی از گیاهان و ادویه‌جاتی می‌پردازیم که مطابق با مطالعات علمی برای مغز فایده دارند.

۱. مریم‌ گلی

مریم گلی، گیاهی دارویی که به داشتن رایحه‌ای تند معروف است، می‌تواند باعث بهبود قوه‌ی شناخت شود و در درمان بیماری آلزایمر موثر واقع شود. در حقیقت، مروری بر پژوهش‌ها که در سال 2017 منتشر شد، نشان می‌دهد که مریم گلی حاوی ترکیباتی مفید برای عملکرد شناختی و عصبی است.

سعی کنید مریم گلی را به کدو، مرغ کبابی، بوقلمون، سس کچاب یا سوپ لوبیای سفید اضافه کنید. مریم گلی همچنین به شکل چای و دمنوش قابل مصرف است.

۲. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که از قدیم‌الایام در طب آیورودا مورد استفاده قرار گرفته‌است. این ماده حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد (دو عاملی که ممکن است به نفع سلامت مغز و سلامت کلی بدن باشد).

مطابق با مرورِ مطالعاتیِ منتشر شده در سال 2010، تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که زردچوبه با پاک کردن بتا آمیلوئید (یک قطعه‌ی پروتئینی) در مغز می‌تواند سلامت مغز را تقویت کرده و از بیماری آلزایمر جلوگیری کند. گفته می‌شود که بتا آمیلوئید پلاک‌های مغزی مربوط به آلزایمر را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر این، زردچوبه با مهار تجزیه‌ی سلول‌های عصبی در مغز می‌تواند از سلامت مغز محافظت کند.

مطلب مرتبط: ۳ عادت مهم آدم هایی که مغز سالم دارند

زردچوبه یک ماده اصلی حاضر در پودر کاری است که به طور معمول شامل ادویه‌هایی مانند گشنیز و زیره نیز می‌شود. برای افزایش مصرف زردچوبه، سعی کنید پودر کاری یا زردچوبه را به انواع خوراک‌ها، سوپ و غذاهای تهیه‌شده از سبزیجات اضافه کنید. برای تقویت جذب زردچوبه، کمی فلفل سیاه نیز استفاده کنید.

۳. گیاه دارویی کهن‌دار

گیاه دارویی کهن‌دار که از قدیم‌الایام به عنوان درمانی برای زوال عقل به کار می‌رفته‌است، نوعی داروی رایج در طب سنتی چینی (TCM) است و به دلیل فوایدی که دارد شناخته‌شده است. تصور بر این است که کهن‌دار با تحریک گردش خون و ترویج جریان خون به مغز ممکن است به بهبود عملکرد شناختی کمک کند.

مطلب مرتبط: با مصرف این مواد غذایی جریان خون را در بدن تان بهبود می دهد

اگرچه تحقیقات در مورد این گیاه دارویی نتایج متفاوتی داشته‌است، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند این گیاه باعث افزایش عملکرد شناختی در افراد مبتلا به آلزایمر یا اختلال خفیف شناختی می‌شود.

علاوه بر این، مروری بر پژوهش‌های صورت گرفته که در سال 2015 در ژورنال بیماری آلزایمر منتشر شد، نشان می‌دهد که عصاره گیاه کهن‌دار بنام EGb761 ممکن است علاوه بر کمک به کند شدن بروز اختلال شناختی و زوال عقل در کاهش سرعت زوالِ شناختی در بیمارانی که دارای علائم عصبی-روانی هستند نیز مفید باشد.

یکی از ویژگی‌های اصلی بیماری آلزایمر و زوال عقل، علائم عصبی-روانی شامل افسردگی و سایر اختلالات غیر شناختی است.

۴. گیلاس زمستانی

بر اساس یک مطالعه‌ی مروری که در سال 2010 منتشر شد، مشخص شده که یکی دیگر از گیاهان آیورودایی، به نام گیلاس زمستانی می‌تواند پلاک‌های بتا آمیلوئید را مهار کند.

به علاوه، مطابق با این بررسی مطالعات اولیه نشان داده‌اند كه گیاه دارویی گیلاس زمستانی با كاهش استرس اکسیداتیو (عاملی كه ممكن است به پیشرفت و توسعه‌ی بیماری آلزایمر منجر شود) می‌تواند برای مغز مفید باشد.

۵. جینسنگ

جینسنگ یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی است که نوعی ماده‌ی شیمیایی ضد التهابی به نام جینسنوزید دارد. بر اساس بررسی منتشر شده در سال 2018، دانشمندان مشاهده كرده‌اند كه جینسنوزیدها می‌توانند در مطالعات آزمایشگاهی مقدماتی به كاهش سطح بتا آمیلوئید در مغز كمك كنند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می کنند

۶. گیاه آب‌قاشقی

در سیستم‌های طب جایگزین مانند آیورودا و TCM ، گیاه دارویی آب‌قاشقی از مدت‌ها قبل برای بهبود وضوح ذهنی استفاده می‌شود. یافته‌های حاصل از تحقیقات مبتنی بر حیوانات نشان می‌دهند که این گیاه ممکن است از طریق مبارزه با استرس اکسیداتیو به مغز نیز کمک کند.

در یک مطالعه‌ که در سال 2003 در ژورنال فارماکولوژی و فیزیولوژی بالینی و تجربی منتشر شد، آزمایشات انجام شده روی موش‌ها نشان داد که گیاه آب‌قاشقی ممکن است استرس اکسیداتیو مربوط به آلزایمر را مهار کند و عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

۷. بادرنجبویه

گیاه دارویی بادرنجبویه که اغلب به شکل چای و برای کاهش اضطراب و بی‌خوابی مصرف می‌شود، می‌تواند منجر به بهبود عملکرد شناختی شود.

در مطالعه‌ای که در سال 2003 در ژورنال عصب‌شناسی، جراحی مغز و اعصاب و روانپزشکی منتشر شده‌است، 42 بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط، به مدت چهار ماه دارونما یا عصاره‌ی گیاه بادرنجبویه مصرف کردند. در پایان مطالعه، آن‌هایی که بادرنجبویه را مصرف کرده بودند، بهبود قابل‌توجهی را در عملکرد شناختی خود نشان دادند (در مقایسه با دارونما).

مطلب مرتبط: ۸ گیم و بازی برای تقویت مغز و حافظه

آیا باید برای بهبود سلامت مغز از گیاهان  دارویی و ادویه‌ها استفاده کرد؟

هرچند گیاهان دارویی و ادویه‌ها تاثیر مثبتی روی سلامت مغزتان دارند، اما هیچ دارو یا درمان طبیعی نباید به عنوان جایگزین مراقبت‌های استاندارد در معالجه بیماری که بر سلامت مغز تأثیر گذاشته، استفاده شود.

توجه به این نکته ضروری است که هرچند افزودن گیاهان دارویی و ادویه‌ها در غذاها به مقدار کم، می‌تواند مفید و موثر باشد، اما استفاده از آن‌ها در مقادیر بیش‌تر درست نیست. مصرف گیاهان دارویی و ادویه‌ها در دوز بالا، همان‌طور که در مورد مکمل‌ها صدق می‌کند، با خطر بالاتر بروز عوارض جانبی همراه است.

در کودکانی که مکمل‌های مریم گلی مصرف می‌کنند، تشنج و در بزرگسالان چیلیت گزارش شده‌است. انواع قوی (مکمل) زردچوبه، جینسنگ و کهن‌دار دارای خاصیت رقیق‌کنندگی خون هستند و در نتیجه خطر خونریزی را افزایش می‌دهند، به خصوص در افرادی که سایر داروهای رقیق‌کننده‌ی خون یا ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند. جینسنگ می‌تواند باعث تغییر فشار خون شود (یعنی فشار خون را بالا یا پایین ببرد)، با بسیاری از داروها تداخل دارد و در موارد نادر می‌تواند باعث بروز یک واکنش شدید آلرژیک یا آسیب کبدی شود. گیاه آب‌قاشقی در موارد نادر با آسیب کبدی همراه است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 10

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان