جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

خواست افغانستان، ترکیه و پاکستان از طالبان؛ به میز مذاکره بر گردید

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

پس از این که طالبان شرکت خود در هرنوع نشست در مورد افغانستان را به خروج نیروهای بین المللی از کشور منوط ساخت و نشست صلح استانبول نیز به تعویق افتاد، وزرای خارجه ترکیه، افغانستان و پاکستان از این گروه خواسته اند که به میز مذاکره برگشته و مذاکرات صلح را از سرگیرند.

وزارت خارجه اعلام کرده که نشست سه‌جانبه افغانستان، ترکیه و پاکستان روز گذشته در شهر استانبول ترکیه برگزار شده است.

حنیف اتمر وزیر خارجه در سخنرانی افتتاحیه این نشست از تلاش‌های ترکیه‌ در راستای تقویت پروسه صلح، برگزاری نشست‌سه‌جانبه و برگزاری دور بعدی گفتگوهای صلح افغانستان، و نیز از نقش فعال پاکستان در زمینه‌سازی گفتگوهای صلح قدردانی کرده است.

اتمر نشست سه‌جانبه را بستری مناسب برای گسترش روابط و همکاری‌ها با پاکستان دانسته تاکید کرده که افغانستان همه تعهداتش را در زمینه‌سازی برای رسیدن به توافق صلح با طالبان، از جمله رهایی شش‌هزار زندانی طالب، انجام داده و نیز برای مشارکت طالبان در قدرت از راه ایجاد حکومت صلح الی راه‌اندازی انتخابات زودهنگام، آماده است.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست راه حل سیاسی را یگانه گزینه برای ختم جنگ در افغانستان خوانده خواهان ایجاد همکاری نزدیک میان افغانستان و پاکستان در راستای موفقیت پروسه صلح شده است.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرده تلاش می‌کند جلسه سه‌جانبه سران سه‌کشور را نیز قبل از آغاز مذاکرات صلح پیش‌رو در ترکیه برگزار کند.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه با اشاره به عدم اشتراک طالبان در نشست استانبول تاکید کرده که این تاخیر یک امر موقتی بوده و او امیدوار است که مذاکرات صلح پس از عید فطر در ترکیه برگزار و طرفین با تعهد روی رسیدن به یک توافق صلح همه‌شمول،‌ جامع و فراگیر، مذاکره کنند.

درخواست از طالبان

در اعلامیه وزارت خارجه آمده است که در پایان این نشست، وزرای خارجه سه کشور در یک کنفرانس خبری از طالبان خواسته اند تا به میز مذاکرات برگشته و مذاکرات صلح را از سر بگیرند.

آنان در اعلامیه ای سطح بلند خشونت‌ها را نکوهش کرده و روی آتش‌بس فوری، دایمی و جامع به‌عنوان پیش‌نیاز ایجاد فضای مناسب برای موفقیت گفتگوهای صلح تاکید کرده اند.

وزرای خارجه سه کشور در این اعلامیه تعهد کرده اند که از یک افغانستان صلح‌آمیز، دارای حاکمیت ملی، مستقل، مردم‌سالار و متحد حمایت می کنند.

این نشست پس از آن برگزار شده است که گروه طالبان پس از مشخص شدن زمان خروج نیروهای آمریکایی تا ماه سپتامبر اعلام کردند که تا خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان در هیچ نشستی اشتراک نمی کنند.

پس از این اعلام طالبان نشست استانبول برای صلح افغانستان که قرار بود به تاریخ 24 اپریل سال روان برگزار شود تا بعد از پایان ماه رمضان به تعویق افتاد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان