سفر غیر منتظره وزیر خارجه آمریکا به کابل؛ بلینکن با رهبران ارگ و سپیدار دیدار کرد

توسطفریدون حسنی

فروردین ۲۶, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

همزمان با اعلام زمان خروج نیروهای آمریکایی از سوی جوبایدن رییس جمهور آمریکا انتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور در یک سفر غیر منتظره وارد کابل شده و در دیدار با رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه تاکید کرده که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پایان همکاری دو کشور نیست.

ارگ ریاست جمهوری در خبرنامه ای گفته است که رییس جمهور غنی در دیدار با وزیر خارجه آمریکا از کمک و همکاری ایالات متحده و سایر شرکای بین المللی افغانستان در دو دهه گذشته قدردانی کرده گفته است که به تصمیم آمریکا مبنی بر خروج نیروهای شان از افغانستان احترام می گذارد.

غنی افزوده که افغانستان تلاش می کند که در پروسۀ انتقال همکاری لازم را با آمریکا انجام دهد.

رییس جمهور تاکید کرده که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نشان داده اند که به تنهایی قابلیت دفاع از سرزمین و کشور شان را دارند و نیز از حمایت مردم برخوردار است.

غنی خاطرنشان کرده: «اکنون که ایالات متحدۀ امریکا قصد خروج نیروهای شان را از افغانستان دارند، ضرورت به یک بحث واضح در خصوص آغاز فصل جدید همکاری ها بر محور احترام متقابل و منافع مشترک میان دو کشور، وجود دارد.»

در خبرنامه ارگ آمده است که وزیر خارجه آمریکا نیز در این دیدار گفته است که خروج نیروهای آمریکایی به معنی تضعیف مناسبات استراتیژیک میان دو کشور نخواهد بود.

بلینکن تاکید کرده که ایالات متحده به تعهدات اش با دولت و مردم افغانستان پایبند است و به حمایت های دیپلوماتیک و بشردوستانه از افغانستان و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور ادامه می دهد.

او خاطرنشان کرده که کشورش همچنان به تلاش هایش برای تسهیل روند صلح افغانستان ادامه می دهد.

به گفته ارگ در این دیدار توافق شده که برای پیشبرد روند انتقال و آغاز فصل جدید همکاری ها، روابط و صحبت ها همچنان ادامه یابد.

سپیدار نیز در خبرنامه ای از دیدار عبدالله عبدالله با وزیرخارجه آمریکا خبر داده گفته است که رییس شورای مصالحه از تصمیم ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان اعلام حمایت کرده است.

abdullah

عبدالله در این دیدار از تعهد آمریکا به ادامه‌ی کمک‌هایش برای افغانستان قدردانی کرده است.

در خبرنامه سپیدار آمده است که وزیر امورخارجه‌ی ایالات متحده بر توام روابط دوام‌دار میان دو کشور تاکید کرده گفته است خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به معنای پایان رابطه و همکاری میان دو کشور نیست بلکه فصل تازه‌ای از روابط و همکاری میان دو کشور را باز کرده است.

خروج نیروهای بین المللی از افغانستان

این سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل در حالی صورت گرفته که جوبایدن رییس جمهور آمریکا شام روز گذشته اعلام کرده است که نیروهای آمریکایی تا 11 سپتامبر سال روان میلادی به گونه کامل افغانستان را ترک می کند.

او تاکید کرده که روند خروج نیروهای امریکایی به تاریخ اول ماه می آغاز خواهد شد، ولی این خروج شتابزده نخواهد بود و خروج این نیروها به گونه سنجیده، مسوولانه و مصوون و در هماهنگی تمام با متحدین و شرکای امریکا صورت خواهد گرفت.

پس از آن که آمریکا اعلام کرد که تا ماه سپتامبر تمامی نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک می کند ناتو و برتانیا نیز اعلام کرد که نیروهای شان را همزمان با آمریکا از افغانستان خارج می کند.

تصمیم بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با واکنش ها و نگرانی های در داخل افغانستان همراه شده است. امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری و میررحمان رحمانی رییس مجلس از جمله افرادی اند که در این خصوص واکنش نشان داده اند.

امرالله صلح گفته است که با خروج نیروهای بین المللی از افغانستان طالبان میز مذاکره را ترک و به جنگ روی می آورند.

رییس مجلس نیز روز گذشته خروج نیروهای خارجی از افغانستان و فراهم کردن زمینه ترک آن را آرزوی ملت افغانستان خوانده گفته بود که هنوز شرایط خروج فراهم نشده و توقع این است که خروج نیروهای خارجی مشروط به شرایط شود.

رحمانی افزوده بود که اگر نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند، ممکن است که افغانستان بار دیگر دچار جنگ‌های داخلی شود و این کشور به جغرافیایی تروریسم جهانی بدل خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *