تغییر مغز زنان بعد از زایمان: ۳ تغییری که زنان بعد از مادر شدن تجربه می کنند

توسطتحریریه خبرنامه

فروردین ۴, ۱۴۰۰ به روز رسانی : فروردین ۴, ۱۴۰۰

تغییرات جالب زیادی وجود دارد که پس از زایمان در بدن زنان رخ می‌دهد. رنگ و بافت موهای آنها ممکن است عوض شود، غذاهایی که قبلا دوست داشتند ممکن است ناگهان از چشم‌شان بیفتد و برخی موارد دیگر. اما نکته قابل توجه تغییر مغز زنان پس از زایمان است که با هم در این نوشتار می‌بینیم.

۱. مغز مملو از هورمون‌های حس خوب می‌شود

زنان پس از زایمان وقت خود را با نوزادشان می‌گذرانند و محققان نحوه واکنش مغز آنها را در برابر این تعامل، به ویژه در برابر گریه و خنده نوزادان، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند. وقتی یک مادر جدید، لبخند کودک خود را می‌بیند، مغز او تعداد زیادی مواد شیمیایی دریافت می‌کند که باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشد.

به عنوان مثال، اوایل دوران بارداری، او دریافت اکسی‌توسین، “هورمون عشق” و دوپامین، هورمون پاداش را شروع می‌کند. محققان می‌گویند این تغییر باعث می‌شود مادر جدید نیازهای کودک خود را درک کند و بهتر به آنها پاسخ دهد. هنگام شیردهی، زنان همچنین اکسی‌توسین زیادی دارند که به آنها کمک می‌کند تا با کودک ارتباط برقرار کنند.

به گفته محققان، دیگر تغییر مغز زنان پس از زایمان این است که منطقه پاداش آن بزرگ‌تر می‌شود. این تغییر نیز به مادران جدید کمک می‌کند که پیوند خود را با نوزاد قوی‌تر کنند و از آنها مراقبت کنند.

مطلب مرتبط: هورمون های حس خوب؛ چطور از هورمون ها برای بهبود خلق و خو استفاده کنیم

۲. ماده خاکستری مغز کوچک می‌شود

ماده خاکستری مسئول دیدن، شنیدن، پردازش خاطرات و احساسات، تصمیم گیری و توانایی تعامل با دیگران است. به عنوان مثال، این بخش به شما کمک می‌کند احساسات دیگران را درک کنید، نشانه‌های غیرکلامی را بگیرید و ارتباطات را ایجاد کنید. مطالعات نشان داده‌اند که ماده خاکستری در بعضی از مناطق مغز مادر جدید کوچک‌تر می‌شود و این تغییر تا 2 سال پس از زایمان باقی می‌ماند.

از دست دادن ماده خاکستری به عنوان تغییر مغز زنان پس از زایمان ممکن است بد به نظر برسد، اما محققان در واقع متوجه شده‌اند که درست به همین دلیل، مادران می‌توانند احساس وابستگی بیشتری نسبت به نوزادشان و در عین حال احساسات منفی کمتری نسبت به او داشته باشند. بنابراین این تغییر در ماده خاکستری در واقع توجه مادر را نسبت به افراد دیگر کم و جلب کودکش می‌کند و به او کمک می‌کند تا او را بهتر درک کند.

محققان می‌گویند این اتفاق رخ می‌دهد به این دلیل که مغز از برخی ارتباطات بین سلول‌های مغزی خلاص می‌شود تا اتصالات جدیدی که از اهمیت بیشتری برای مراقبت از کودک برخوردار هستند، تشکیل شود. مغز سازمان‌یافته‌تر می‌شود و می‌تواند اطلاعات مهم را به طور موثرتری پردازش کند.

۳. حافظه به قوت گذشته باقی می‌ماند

برخی از زنان ادعا می‌کنند که بعد از زایمان حافظه آنها ضعیف شده و اغلب چیزهایی را فراموش می‌کنند. با این حال، طبق تحقیقات، هیچ جای نگرانی نیست. توانایی‌های شناختی زنان پس از تولد کاهش نمی‌یابد. فراموشی را می‌توان با این واقعیت توضیح داد که مغز مادر جدید بیشتر روی نیازهای کودک و وظایف مرتبط با او متمرکز شده است. و از آنجا که یک نوزاد تازه متولد شده به زمان و توجه زیادی احتیاج دارد، قابل درک است که سایر موارد کم اهمیت‌تر، فراموش شوند.

مطلب مرتبط: ۷ دلیل فراموشی که ارتباطی با زوال عقل ندارند

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.6 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *