آغاز سال جدید تعلیمی؛ از جذب یک میلیون دانش آموز تا نوید اعمار یک هزار و 800 مکتب جدید

توسطفریدون حسنی و عبدالله علیزاده

فروردین ۳, ۱۴۰۰ به روز رسانی : تیر ۲۸, ۱۴۰۱

همزمان با نواختن زنگ آغاز سال جدید تعلیمی در افغانستان رییس جمهور غنی وعده جذب یک میلیون دانش آموز تازه در معارف، اعمار یک هزار 800 باب مکتب و نیز افزایش معاشات معلمان را در جریان سال روان داد.

رییس جمهور غنی امروز سه‌شنبه (3حمل) با نواختن زنگ مکتب در لیسه‌ی امانی در شهر کابل گفت که در سال جاری حدود یک میلیون دانش‌آموز جدید به مکتب می‌روند.

غنی افزود که در سال آموزشی گذشته ۷۳۲ باب مکتب جدید ساخته شده و قرار است در سال جاری نیز ۱۸۰۰ مکتب جدید ساخته شود و نیز قرار است ۱۱ هزار و ۱۷۳ معلم براساس یک رقابت شفاف و توزیع عادلانه در سراسر کشور استخدام شوند.

او افزود که معاشات معلمان و کارمندان بست‌های چهارم تا هشتم سر از اول ماه حمل افزایش می‌یابد و تا وسط سال اجرا می‌شود.

غنی تاکید کرد که سال روان سال دیجیتل‌سازی افغانستان خواهد بود و عرضه‌ی خدمات دیجیتالی به معلمان، دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی در صدر برنامه‌ی حکومت قرار خواهد داشت.

او تاکید کرد که در سطح معارف افغانستان از نگاه کمیت کار شده اما نقطه کلیدی کیفیت است. به گفته رییس جمهور کیفیت معارف باید به یک گفتمان ملی مبدل شود و در کنار تقویت زبان‌های ملی، به فهم زبان‌های بین‌المللی نیز باید به عنوان یک ضرورت توجه شود.

غنی با بیان اینکه شیوه‌های تدریسی کهنه که ناکارا است، باید کنار گذاشته شوند و روش‌های کارا تقویت شود خاطرنشان کرد که قبلا حد اوسط مصارف یک مکتب ۴۵۰هزار دالر رسیده بود، در حالی که اکنون به ۹۰هزار کاهش یافته و بیشتر از آن کاهش خواهد یافت.

در همین حال رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف نیز در این مراسم گفت که در دو دهه گذشته در این سکتور موفقیت‌هایی به دست آمده اما به کارهای بیشتر نیاز است و این وزارت راه طولانی در پیش دارد.

او اصلاحات نصاب آموزشی، توجه به کیفیت، آماده کردن دانش‌آموزان برای رقابت‌های منطقه ای، آوردن تکنالوژی در بخش معارف را از کارهایی عمده در این سکتور یاد کرد که باید انجام شوند.

سال تعلیمی ۱۴۰۰

سال تعلیمی 1400 در کشور در حالی آغاز شده است که بر اساس آمار وزارت معارف در حال حاضر، شمار مجموعی دانش‌آموزان در افغانستان، به ۹.۷ میلیون نفر می‌رسد.

آمار وزارت معارف همچنان نشان می دهد که بیش از 5 هزار مکتب در سراسر افغانستان فاقد تعمیر است و شماری زیادی از مکایت نیز یا در اختیار گروه های مسلح قرار دارد و یا هم به روی دانش آموزان مسدود است.

همچنان صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) نیز گفته است که حدود چهار میلیون کودک از رفتن به مکتب در افغانستان محروم مانده اند.

شیوع ویروس کرونا سبب شد که در سال گذشته تعلیمی مکتب‌ها در بهار آغاز نشود و حتا در ولایت‌های گرمسیر نیز مکتب‌ها رخصت شوند.

اما اکنون مسوولان در وزارت معارف می گویند که کاستی های سال گذشته را در سال روان جبران می کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *