آموزش مسئولیت پذیری به کودکان: ۱۱ استراتژی که کمک مان می‌کنند کودکانی با مسئولیت بار بیاوریم

توسطتحریریه خبرنامه

اسفند ۳۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : فروردین ۳, ۱۴۰۰

همه ما می‌خواهیم فرزندان مسئولیت پذیر تربیت کنیم. و همه می‌خواهیم در جهانی زندگی کنیم که در آن آدم‌ها مسئولیت پذیری را می‌دانند، جهانی که بزرگسالان از مسئولیت‌های خود به عنوان شهروند شانه خالی نکنند. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟

در این نوشتار ۱۱ استراتژی روزمره برای آموزش مسئولیت پذیری به کودکان وجود دارد، که برای هر پدر و مادری مفید خواهد بود. با خبرنامه همراه باشید.

1. کودک خود را با این انتظار بزرگ کنید که ما همیشه خودمان مشکلات‌مان را حل می‌کنیم

به کودک‌تان در درک این مفهوم کمک کنید، تا زمانی که کودک آن را یاد بگیرد. اگر بتوانید در این مورد خوش خلق و مهربان باشید و به یاد داشته باشید که نگران شیر ریخته نباشید، آن را سریعتر یاد می‌گیرد. هنگامی که خودتان دستمال را برمی‌دارید، به او هم یک دستمال بدهید تا به شما کمک کند.

بنابراین وقتی کودک نوپای شما شیرش را ریخت، بگویید “وای، شیر ریخت، مشکلی نیست. ما می‌توانیم تمیزش کنیم.”

2. بچه‌ها به فرصتی برای کمک کردن نیاز دارند

همه کودکان به نوعی به بقیه ما کمک می‌کنند. این راهها را پیدا کنید و درباره کارشان نظر دهید. هر رفتاری که تصدیق کنید رشد خواهد کرد.

برای آموزش مسئولیت پذیری به کودکان، با بزرگتر شدن آنها، کمک‌های‌شان نیز می‌تواند به طور مناسب چه در داخل و چه در خارج از خانه افزایش یابد. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در خانه کمک می‌کنند، در موقعیت‌های دیگر نیز کمک می‌کنند.

البته نمی‌توان انتظار داشت که یک شبه نگرشی اینچنینی پیدا کنند. با شروع از کارهای کوچک، به مرور در موفق خواهید شد.

۳. گاهی اجازه بدهید کمکی که دوست دارند به تنهایی ارائه دهند

بله البته که کارتان بیشتر خواهد شد. اما کودکان نوپا به شدت می‌خواهند بر دنیای فیزیکی خود مسلط شوند و وقتی ما از آنها برای انجام این کار حمایت می‌کنیم، آنها مسئولیت پذیری را یاد می‌گیرند. و این مهمتر از انجام سریع یا کامل هر کاری است.

۴. به جای دستور دادن، از کودک‌تان بخواهید که خودش فکر کند

برای آموزش مسئولیت پذیری به کودکان، باید گاهی فکر کردن در مورد کار مناسب را بر عهده خودشان بگذارید. به عنوان مثال، صبح به جای اینکه بگویید مسواک بزن بپرسید “برای آماده شدن برای مدرسه، کار بعدی که باید انجام دهید چیست؟

۵. برنامه و ساختار فراهم کنید

این مورد به دلایل زیادی در زندگی کودکان بسیار مهم است، و حداقل این که به آنها فرصتهای مکرر می‌دهد تا از طریق یک سری وظایف بتوانند خودشان را مدیریت کنند. در ابتدا، آنها بر روال زمان خواب و مرتب کردن اسباب‌بازی‌ها را تسلط پیدا می‌کنند. سپس عادات موفقیت آمیز مطالعه و عادات نظافت را توسعه می‌دهند. سرانجام، مهارت‌های اساسی زندگی را از طریق تکرار کارهای روزمره خانگی فرا می‌گیرند.

۶. آموزش مسئولیت پذیری به کودکان؛ به کودک‌تان بیاموزید مسئول تعاملات خود با دیگران باشد

هنگامی که دخترتان برادر کوچک خود را آزار می‌دهد، او را مجبور به عذرخواهی نکنید. این کار کمکی به او نخواهد کرد. ابتدا به احساسات او گوش فرا دهید تا به او کمک کنید تا احساساتی را که باعث شده او برادرش را آزار دهد بشناسد. سپس، از او بپرسید چه کاری می‌تواند انجام دهد تا اوضاع بین آنها بهتر شود. شاید او آماده عذرخواهی باشد. این کار به کودکان می‌آموزد که رفتار آنها با دیگران هزینه دارد و وقتی آسیب ایجاد می‌کنند، همیشه مسئول ترمیم هستند.

۷. به فرزندتان یاد بدهید به تامین هزینه کالاهای آسیب دیده کمک کند

اگر بچه‌ها پول خود را برای کتاب‌های آسیب دیده کتابخانه و تلفن همراه، پنجره شکسته شده توسط آنها یا هر آسیب دیگری که وارد کرده‌اند، پرداخت کنند، احتمال تکرار تخلف بسیار ناچیز است. به علاوه آنها یاد می‌گیرند که چطور از محیط پیرامون‌شان مراقبت کنند و نسبت به آن مسئول باشند.

۸. کودک‌تان را با عجله در یک شرایط دشوار نجات ندهید

برای حل مسئله در دسترس باشید، به او کمک کنید تا احساسات و ترس‌های خود را برطرف کند و اطمینان حاصل کنید که او از مشکل چشم‌پوشی نمی‌کند، اما برای آموزش مسئولیت پذیری به کودکان به آنها اجازه دهید خودشان مشکل پیش آمده را حل کنند.

۹. خودتان هم مسئولیت پذیر باشید

مهم‌ترین نکات رعایت قوانین از سوی خودتان است که مسئولیت‌پذیری شما را به کودک‌تان نشان می‌دهد.

دوم اینکه به قول‌های خود به فرزندتان عمل کنید و بهانه نگیرید.

۱۰. آموزش مسئولیت پذیری به کودکان؛ هرگز به کودک خود برچسب “بی‌مسئولیت” نزنید

هرگز به کودک خود برچسب “بی‌مسئولیت” نزنید، زیرا نوع دید ما در مورد فرزندان ما همیشه یک پیشگویی است. در عوض مهارت‌هایی را که برای مسئولیت پذیری لازم است به او بیاموزید. برای مثال، اگر همیشه چیزهای خود را گم می‌کند، به او بیاموزید که هر زمان که جایی را ترک می‌کند – خانه دوست، تمرین فوتبال – کمی مکث کند و همه چیزهایی را که برای بردن به خانه لازم است مرور کند.

۱۱. همه بچه ها به تجربه کار با حقوق نیاز دارند

همه بچه‌ها به تجربه کار در ازای پرداخت دستمزد نیاز دارند که به آنها مسئولیت واقعی را در دنیای واقعی می آموزد. با پرداخت پول برای انجام کارهایی که معمولاً از او انتظار ندارید (شستن ماشین) و کارهای کوچک دیگر شروع کنید و در آخر مشاغل بعد از مدرسه یا تابستان را در نظر بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *