یک روز تا نشست صلح مسکو؛ هیئت افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله عازم روسیه شد

توسطفریدون حسنی

اسفند ۲۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

یک روز مانده تا نشست صلح مسکو و همزمان با انتقاد ها از ترکیب هیئت اشتراک کننده عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی در راس یک هیئت بلند پایه جمهوری اسلامی برای اشتراک در این نشست عازم روسیه شد.

شورای عالی مصالحه امروز چهارشنبه (27حوت) در خبرنامه ای گفته است که عبدالله عبدالله رییس این شورا در رأس یک هیأت بلندپایه جمهوری اسلامی افغانستان، برای شرکت در نشست صلح مسکو در باره‌ی افغانستان عازم روسیه شده است.

در خبرنامه آمده است که این سفر آقای عبدالله به دعوت رسمی روسیه به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان صورت گرفته و او قرار است در این نشست سخنرانی نیز داشته باشد.

عبدالله قبل از ترک کابل به رسانه ها تلاش‌های صلح و نقش روسیه و کشورهای منطقه را در برقراری صلح در افغانستان مهم خوانده تاکید کرد که نشست مسکو در حمایت از مذاکرات دوحه و پیش‌زمینه‌ای برای نشست ترکیه است.

عبدالله افزود که افغانستان از همکاری مشترک کشورهای عضو ترویکا در راستای تأمین صلح در افغانستان استقبال می‌کند.

او گفته است که در نشست مسکو در مورد راه‌ها و روش‌های توسعه افغانستان به عنوان کشور مستقل، صلح طلب و خودکفا، عاری از تروریزم و جنایات مرتبط با مواد مخدر بحث خواهد شد.

گفته می شود در نشست صلح مسکو علاوه بر شماری از اعضای شورای عالی مصالحه و هیئت مذاکره‌کننده حکومت شماری از سیاسیون افغانستان بشمول حامد کرزی، گلبدین حکمتیار و مارشال عبدالرشید دوستم، محمد کریم خلیلی و میر رحمان رحمانی رییس مجلس نیز شرکت کرده اند.

انتقاد بر ترکیب هیئت اشتراک کننده در نشست مسکو

هیئت اشتراک کننده افغانستان در نشست مسکو به دلیل اینکه تنها یک زن را در ترکیب خود داشته با انتقادهای نیز در داخل افغانستان همراه شده است. شماری از منتقدان این هیئت از کاهش حضور زنان در ترکیب هیئت انتقاد کرده اند.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در واکنش به این انتقادها گفته است که دولت متعهد به مشارکت زنان و مشارکت فعال آنها در همه زمینه ها است.

مینه پال تاکید کرده این واقعیت است که حضور زنان در هیئت برای اشتراک در نشست مسکو کم است. به گفته او دلیل کم بودن حضور زنان در این هیئت این است که بیشتر اعضای هیئت به طور خصوصی دعوت شده اند.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری خاطرنشان کرده که دولت مشارکت زنان را در همه زمینه ها تضمین کرده و فرصت های مشارکت فعال را برای آنها فراهم می کند.

نشست صلح مسکو

قرار است در نشست صلح مسکو که به ابتکار کشورهای عضو ترویکا در روسیه فردا برگزار می شود رهبران و نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و نمایندگان طالبان و کشور های مانند آمریکا، چین، پاکستان و شماری از کشور های دیگر اشتراک ‌کنند.

پیش از این گروه طالبان نیز اعلام کرده است که هیئت ده نفری این گروه به ریاست ملا برادر در این نشست اشتراک می کند.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که زلمی خلیلزاد به نمایندگی از آمریکا در این نشست اشتراک می کند.

وزارت خارجه افغانستان روز گذشته با استقبال از برگزاری این نشست تاکید کرده که نشست مسکو و انقره متمم مذاکرات جاری در دوحه است و مذاکرات دوحه با وجود این نشست ها ادامه می یابد.

وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرده که نشست مسکو، جایگزین گفت‌وگوهای دوحه که میان هیئت‌های گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان و گروه طالبان جریان دارد، نمی‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *