نشست سه جانبه؛ خلیلزاد، وزیر خارجه قطر و هیئت طالبان گفتگو کردند

توسطتحریریه خبرنامه

اسفند ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

سه روز مانده به نشست مسکو برای صلح افغانستان وزارت خارجۀ قطر اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان با محمد بن عبدالرحمان، معاون نخست وزیر و وزیرخارجه قطر و ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان دیدار کرده است.

وزارت خارجه قطر در خبرنامه ای گفته است که این دیدار شام گذشته (24حوت) در شهر دوحه، پایتخت این کشور صورت گرفته و سه طرف در مورد روند صلح افغانستان و طرح تازه وزارت خارجه امریکا در پیوند به صلح گفتگو کرده اند.

وزارت خارجۀ قطر در این باره جزییات بیشتری ارایه نکرده است.

از سوی هم محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در رشته توییت های نگاشته است این نشست سه جانبه بوده و درین نشست، در مورد تطبیق توافقنامه دوحه، وضعیت جاری افغانستان و جریان مذاکرات بین الافغانی گفتگو شده است.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد از دهم حوت تا کنون در سفر منطقه‌ای خود در پیوند به صلح افغانستان به‌سر می‌برد.

زلمی خلیل‌زاد در سفر سه روزه اش به کابل طرح ایجاد حکومت مشارکتی صلح را با سران حکومت و سیاسیون کشور در میان گذاشت و پس از آن راهی دوحه شد و گفته می شود او این طرح را با طالبان و کشورهای منطقه نیز شریک کرده است.

در همین حال گروه طالبان تایید کرده اند که طرح تازه آمریکا برای صلح افغانستان را دریافت کرده اند. محمدنعیم سخنگوی دفتر سیاسی این گروه تاکید کرده که این طرح زیر بررسی هیئت طالبان قرار دارد.

به گفته او گروه طالبان پس از بررسی آن موضع خود را اعلام خواهد کرد.

نشست های منطقه ای برای صلح افغانستان

این در نشست سه‌جانبه در حالی صورت گرفته که قرار است نشست مسکو برای صلح افغانستان که در آن نمایندگان آمریکا، حکومت افغانستان، طالبان و شماری دیگر از کشور ها نیز دعوت شده است در سه روز آینده برگزار شود.

به تعقیب نشست مسکو یک نشست بزرگ بین‌المللی در پیوند به صلح افغانستان در شهر انقره در ترکیه برگزار می شود.

حکومت افغانستان نیز اعلام کرده است که نمایندگانی را برای اشتراک در این نشست ها می فرستد.

از سوی هم شورای عالی مصالحه روز گذشته پنجمین نشست کمیته اش را دایر کرده و در این نشست در باره‌ی طرح ارایه شده از سوی حکومت امریکا و نشست‌های جهانی و منطقه‌ای پیرامون روند صلح افغانستان گفتگو کرده اند.

عبدالله عبدالله پنجمین نشست کمیته رهبری را حیاتی خوانده تاکید کرده که افغانستان باید در رابطه به طرح ارایه شده از سوی آمریکا و نشست‌های منطقه‌ای و جهانی که قرار است در آینده‌ی نزدیک برای صلح افغانستان برگزار می شود موضع روشن و واحد خود را داشته باشد.

عبدالله افزوده: «ما از طرح مباحث هراس نداریم، اما موضع و خواست برحق مردم و جمهوری اسلامی افغانستان باید واضح باشند.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *