دیدار خلیلزاد با معاون وزارت خارجه ترکیه؛ آمریکا تصمیم نهایی برای خروج نیروهایش از افغانستان را نگرفته است

توسطفریدون حسنی

اسفند ۲۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

همزمان با تلاش خلیلزاد برای برگزاری نشست ترکیه برای صلح افغانستان انتونی بلنکین وزیر خارجه آمریکا می گوید کشورش تاکنون تصمیم نهایی در مورد خروج یا ادامه حضور نیروهایش از افغانستان را فراتر از ماه می نگرفته است.

انتونی بلینکن روز گذشته (20حوت) در نشست استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره امریکا گفته است که اهداف رییس جمهور در مورد افغانستان روشن است و او می‌خواهد جنگ را پایان داده و نیروهای آمریکایی را به خانه برگرداند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه یکی از اهداف ریاست جمهوری آمریکا حصول اطمینان از تبدیل نشدن افغانستان به پناهگاه تروریستان است افزوده که در مورد ضرب‌الاجل خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تصمیم گرفته نشده و آمریکا همچنان درحال بازنگری وضعیت است.

بلینکن تاکید کرده که آمریکا تلاش دارد از طریق دیپلوماسی دولت افغانستان و گروه طالبان را به گفتگو ترغیب کند.

او با اشاره بر اینکه کشورش سایر کشور‌ها را نیز در تلاش‌های صلح افغانستان دخیل کرده تاکید کرد: «ایالات متحده این کار را به تنهایی انجام نمی‌دهد. ما سازمان ملل متحد و همسایگان افغانستان را در تلاش ها دخیل کرده ایم زیرا آنان در افغانستان منافع شانرا دارند و در هر دو طرف نفوذ دارند.»

به گفته او امریکا از پیشرفت در گفتگوهای صلح نظارت می‌کند و نیز در حال بررسی این است که مشارکت دولت و طالبان در گفتگوهای به کجا می رود و اینکه آیا طالبان به تعهدات خود مبنی بر کاهش خشونت و پناه ندادن به تروریست ها عمل می‌کنند یا خیر.

دیدار خلیلزاد با معاون وزارت خارجه ترکیه

در همین  حال وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده است که زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور صلح افغانستان، با سادات اونال، معاون وزیر امور خارجه ترکیه، دیدار کرده است.

این وزارت افزوده این دیدار در دوحه صورت گرفته و دو طرف در مورد روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

این دیدار در حالی انجام شده است که آمریکا 27 مارچ را ضرب‌الاجلی برای آغاز نشست استانبول تعیین کرده و هیئت امریکایی در حال حاضر با کشورهای منطقه برای برگزاری این نشست رای‌زنی می‌کند.

حکومت افغانستان تاکنون در مورد نشست ترکیه چیزی نگفته است.

نشست جهانی به رهبری سازمان ملل در ترکیه، از سوی ایالات متحده به منظور تسریع روند صلح افغانستان پیشنهاد شده و وزیر خارجه این کشور نیز در نامه ای به رییس‌جمهور غنی نگاشته بود که واشنگتن از سازمان ملل می‌خواهد یک نشست جهانی با حضور وزیران خارجه و فرستاده‌های ویژه امریکا، روسیه، چین، پاکستان، ایران و هند را برای بحث روی یک رویکرد واحد دربارۀ روند صلح افغانستان، برگزار کند.

رییس جمهور غنی نیز عصر روز گذشته با شماری از رهبران جهادی و شخصیت های سیاسی در ارگ دیدار و در خصوص روند صلح گفتگو کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *