انتقاد ها از برخورد پولیس برای بازداشت حبیب الله غوریانی؛ کمیسیون حقوق بشر: شکایت های جدی از عملکرد پولیس وجود دارد

توسطفریدون حسنی

اسفند ۱۷, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

با گذشت نزدیک به پنج روز از حمله نیروهای امنیتی بالای منزل حبیب الله غوریانی در شهرک جبرئیل ولایت هرات کمیسیون حقوق بشر می گوید درباره عملکرد پولیس مبنی بر کشته و زخمی شدن مردم و آسیب‌ها و خسارت‌ها به شهروندان شکایت‌های جدی وجود دارد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر روز گذشته (16حوت) گفته است که درباره استفاده نامناسب از «قوه قهریه» توسط پولیس نگران است.

این کمیسیون از نهادهای امنیتی خواسته است که در برخوردهای خود با متهمان و مظنونان، قوانین عمومی، حقو‌ق‌بشر و شهروند و قانون پولیس را با هدف حفاظت از جان، مال و منافع عمومی رعایت کنند و درباره عملکرد خود پاسخگو باشند.

کمیسیون حقوق بشر خواهان تحقیقات همه‌جانبه و مبتنی بر نتیجه از سوی نهادهای مسوول در این مورد و رسیدگی به آسیب‌دیدگان، جبران خسارت‌های واردشده بر مردم و تضمین حکومت برای محافظت از جان و مال مردم ملکی در چنین عملیات‌ها نیز شده است.

این در حالی است که عملیات نیروهای امنیتی برای بازداشت حبیب‌الله غوریانی در منطقه جبرئیل شهر هرات چهارشنبه شب آغاز شد.

این عملیات که از سوی سید وحید قتالی رهبری می شد پس از نزدیک به 10 ساعت ناموفقانه به پایان رسید.

بر اساس معلومات مسوولان صحی هرات در این عملیات 41 تن که اکثریت آنان غیرنظامی بودند زخمی شده اند و نیز دو محافظ آقای غوریانی کشته شده است.

والی هرات حبیب‌الله غوریانی را به لت‌وکوب، نگهداری غیرقانونی مردم در خانه، قتل و زورگویی متهم می کند اما خود غوریانی این اتهامات را رد کرده خواهان ارایه اسناد شده است.

عملیات بازداشت حبیب الله غوریانی با واکنش های گسترده در میان شهروندان همراه شده است. شهروندان حکومت را با برخورد دوگانه و «تبعیض آمیز» متهم کرده اند.

داد خواهی خانواده یک جوان جانباخته در هرات

در همین حال خانواده یک جوان ۲۸ساله که در جریان درگیری میان نیروهای امنیتی و محافظان حبیب‌الله غوریانی در هرات جان باخت از حکومت خواهان عدالت شده اند.

این خانواده گفته اند که یک عضو خانواده آنان که راننده تکسی بود در جریان این درگیری زخمی شد و پس از دو روز در شفاخانه جان باخته است.

دفتر مطبوعاتی معاونیت دوم ریاست جمهوری نیز در اعلامیه ای گفته است که بعد از ظهر روز گذشته حمدالله محب مشاور امنیت ملی و محمد محقق مشاور ارشد رییس جمهور در امور سیاسی و امنیتی در دیدار با سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در مورد قضیه جبرییل هرات گفتگو کرده اند.

دفتر آقای دانش افزوده که در این جلسه فیصله شده که رویداد شهرک جبرئیل هرات باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد و عوامل و ریشه های آن به طور شفاف شناسایی و به رهبری حکومت گزارش داده شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *