جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تازه های صلح؛ از درخواست تضمین جهانی تا مطرح سازی طرح حکومت مشارکتی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

همزمان با جهش تازه در روند صلح افغانستان و سفر خلیلزاد به کابل وزارت خارجه آمریکا اعلام  کرده است که گزینه‌های مختلف بشمول ایجاد حکومت مشارکتی برای تسریع روند صلح افغانستان روی دست است اما حکومت افغانستان خواهان تضمین جامعه جهانی و طالبان برای برقراری صلح شده است.

رسانه ها به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا امروز چهارشنبه (13حوت) گزارش داده است که زلمی خلیلزاد در روزهای اخیر با مقام‌های افغان در مورد گزینه‌های مختلف به شمول ایجاد یک حکومت مشارکتی گفتگو کرده است.

این مقام ارشد آمریکایی بدون ذکر نامش گفته است که پیشنهادهای در باره آینده افغانستان، چگونگی گذار از وضعیت، تطبیق دوره انتقالی و چگونگی آن، چگونگی مشارکت جوانب از موضوعاتی اند که با رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه و چهره‌های سیاسی افغان در میان گذاشته شده است.

او خاطرنشان کرده که عکس‌العمل‌های جانب افغانستان در این زمینه تاحدی مثبت بوده اما گفتگوها همچنان ادامه دارد.

این مقام آمریکایی گفته است که تا کنون این گزینه‌ها با گروه طالبان شریک نشده اما به زودی با سران این گروه شریک خواهد شد.

به گفته این مقام تلاش ها برای پیشرفت روند صلح افغانستان جریان دارد که در آن نقش سازمان ملل متحد بیشتر شود و نیز نماینده‌ای از این سازمان تعیین شود تا با زلمی خلیلزاد و نمایندگان خاص سایر کشورها برای افغانستان در بخش صلح همکاری کنند.

این مقام آمریکایی تاکید کرده که پیشنهاد شده تا ملل متحد یک نشست بزرگ را با اشتراک کشورهای دخیل در مساله صلح افغانستان به شمول ایران و پاکستان برگزار کند تا یک دیدگاه مشترک و همکاری در سطح بین‌المللی برای ترغیب و تسریع امور صلح افغانستان به میان آید.

او تاکید کرده که تا اکنون در مورد آتش‌بس و یافتن راه حل مسالمت‌آمیز معضل سیاسی افغانستان پیشرفتی صورت نگرفته و با توجه به آمادگی‌ها برای جنگ در بهار ممکن است که وضعیت در افغانستان وخیم‌تر شود.

پیش از این مایکل مک‌کال معاون کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا گفته است که خلیلزاد در تلاش برای تعدیل توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان به منطقه سفر کرده است.

درخواست تضمین از جامعه جهانی و طالبان

در همین حال حمدالله محب، مشاور امنیت ملی امروز در سومین روز «نمایشگاه و جشن حمایت از روز نیروهای ملی دفاعی و امنیتی» در نشست خبری در قصر دارالامان گفت که حکومت افغانستان برای برقراری صلح در کشور از جامعه جهانی و طالبان تضمین می‌خواهد.

محب افزوده که حکومت افغانستان برای صلح کار می‌کند، اما پیش از هر چیزی باید تأمین صلح در کشور تضمین شود.

مشاور امنیت ملی تاکید کرده که: «ما تضمین برای صلح و ثبات در افغانستان می‌خواهیم، هر طرحی که مطرح میشه باید صلح و ثبات را تضمین کند و این را هم جامعه بین‌المللی و هم طالبان پیش از پیش به افغانستان و به مردم افغانستان تضمین کرده بتواند.»

از سوی هم امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری امروز با اشاره به دیدار زلمی خلیلزاد با رییس جمهور غنی گفته است: «اساس نطام جمهوری اسلامی افغانستان قانون اساسی است که با رای مستقیم مردم ساخته شده است. کسی صلاحیت لغو و باطل سازی قانون اساسی را ندارد.»

گفته می شود زلمی خلیلزاد در جریان حضور سه روزه اش در کابل در کنار دیدار با سایر مقامات افغانستان تاکنون سه بار با رییس جمهور غنی دیدار و گفتگو کرده است.

در همین حال غلام فاروق مجروح عضو هیئت مذاکره کننده حکومت در دوحه در یک پیام ویدیویی گفته است که مذاکرات میان هیئت افغانستان ادامه دارد.

مجروح تاکید کرده که قرار است زلمی خلیلزاد به زودی وارد دوحه شود و پیام هایش را با هیئت جمهوری اسلامی افغانستان شریک سازد.

این همه در حالی است که از امضای توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان یک سال می گذرد و گروه طالبان نیز چندی قبل هرنوع ایجاد تعدیلات در این توافق‎‌نامه را محکوم به شکست خوانده بودند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان