شکست بن بست؛ هیئت های مذاکره حکومت و طالبان به میز مذاکره بر گشتند

توسطفریدون حسنی

اسفند ۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

پس از گذشت بیش از یک ماه بی سرنوشتی مذاکرات صلح هیئت های مذاکره کننده حکومت و طالبان اعلام کرده که شب گذشته رییسان دو طرف دیدار کرده اند.

غلام فاروق مجروج عضو تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان در پیام ویدیویی گفته است که شام روز گذشته نشستی میان روسا و اعضای هیئت مذاکره‌کننده دو طرف برگزار شده است.

مجروح برگزاری این نشست را در یک فضای خوب خوانده افزوده که در این نشست بر دوام مذاکرات تاکید شده است.

به گفته او در این نشست قرار بر این شده که تیم های تماس امروز سه‌شنبه مطابق به اجندای از قبل تعیین شده روی جزییات اجندا کار کنند تا مذاکرات به شکل نورمال و دوام دار آغاز شود.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نیز برگزاری این نشست را تایید کرده گفته است که به گروه هایی که برای تنظیم آجندا تعین شده بودند مسوولیت سپرده شده تا در این رابطه به نشست‌های خویش ادامه بدهند.

دور دوم مذاکرات صلح افغانستان همزمان با تغییر حکومت در آمریکا در جریان بود. حکومت جدید ایالات متحده به رهبری جوبایدن نیز اعلام کرد که توافقنامه این کشور با طالبان را بررسی می کند.

قرار بود که دور دوم مذاکرات در شانزدهم ماه جدی آغاز شود، اما مذاکرات اصلی این دور از مدت‌ها به این طرف متوقف بود و حکومت افغانستان طالبان را به بی اعتنایی در روند مذاکرات متهم کرده بود.

همزمان با توقف دور دوم مذاکرات هیئت مذاکره کننده طالبان به چند کشور منطقه از جمله ایران، ترکمنستان و روسیه سفر کرد.

سایه سنگین افزایش خشونت ها بر روند صلح

دور دوم مذاکرات در حالی از سر گرفته شده است که در این اواخر خشونت ها به خصوص ترورهای هدفمند و انفجار ماین های مقناطیسی و جاسازی شده در افغانستان به خصوص در پایتخت افزایش یافته است.

هرچند گروه طالبان مسوولیت این رویدادها برعهده نمی گیرد اما حکومت افغانستان همواره طالبان را به دست داشتن در این رویداد ها متهم می کند.

در تازه ترین اظهارات عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه در سومین نشست کمیسیون امور منطقه‌‌ای و بین‌المللی شورای مصالحه گفته است که در دور دوم مذکرات برخلاف توقعات مردم افغانستان پیش‌رفت قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است.

عبدالله افزوده که میزان خشونت‌های موجود در افغانستان قابل قبول نیست و باید این خشونت‌ها و هدف‌گیری‌های کور پایان یابد.

او تاکید کرده که خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند حکومت و هیئت افغانستان را در بحث ادامه مذاکره با طالبان در وضعیت دشواری قرار داده است.

رییس شورای مصالحه همچنان از جامعه‌ی بین‌المللی و کشورهای منطقه خواسته تا فشار لازم را بالای طالبان و کشورهایی که بر این گروه نفوذ دارند افزایش دهند تا طالبان از فرصت موجود برای قطع جنگ استفاده کنند.

عبدالله عبدالله همچنان از تصمیم ایالات متحده امریکا مبنی بر بازنگری توافقنامه دوحه و ارزیابی پابندی طرف‌ها به مفاد آن استقبال کرده ابراز امیدواری نموده است که آمریکا با در نظرداشت اوضاع و شرایط تصمیم مناسب اتخاذ کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *