فقر ویتامین C آری یا نه؟ آیا ویتامین C کافی دریافت می کنید؟

توسطتحریریه خبرنامه

بهمن ۲۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۳۰, ۱۳۹۹

می‌توانید ویتامین C را یکی از محبوب‌ترین مواد مغذی بنامید. به هر حال، این ویتامین از عملکرد ایمنی پشتیبانی می‌کند. مصونیت این روزها بسیار مهم است، زیرا ما با تهدید مداوم عفونت کووید-۱۹ مقابله می‌کنیم. به علاوه، فقر ویتامین C  نیز عوارضی از جمله بیماری اسکوربوت را به دنبال دارد. اما سوال مهم اینجاست، آیا ویتامین C کافی دریافت می‌کنیم؟

در حال حاضر، مقدار توصیه شده روزانه (RDA) ویتامین C برای مردان 19 سال به بالا 90 میلی‌گرم و برای زنان 19 سال به بالا 75 میلی‌گرم است. (اگر باردار هستید یا به فرزندتان شیر می‌دید، نیاز شما به ترتیب 85 میلی‌گرم یا 120 میلی‌گرم در روز است. اگر سیگرت می‌کشید، به 35 میلی‌گرم اضافی در مقایسه با RDA شخصی خود نیاز دارید تا دچار فقر ویتامین C نشوید. هنگامی که به مدت یک ماه زیر 10 میلی‌گرم ویتامین C دریافت کنید، در معرض کمبود این ویتامین و در نتیجه اسکوربوت قرار می‌گیرید.

مسئله این است که دریافت مقدار C مورد نیاز شما بسیار آسان است زیرا در همه میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. استلا ولپ، متخص تغذیه مستقر در ویرجینیا، می‌گوید: “ویتامین C در رژیم غذایی فراوان است.” هر کسی می‌تواند با نوشیدن آب مالته (پرتقال) یا خوردن یک کچالوی (سیب زمینی) سفید پخته شده به دریافت مقدار کافی از ویتامین C کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: ویتامین P چیست و چه منابعی دارد؟

RDA این ویتامین بسیار پایین است و معمولاً رسیدن به آن سخت نیست. مصرف مقداری میوه و سبزیجات کمک‌تان می‌کند که از فقر ویتامین C دور بمانید. به عنوان مثال یک فنجان توت فرنگی حاوی 88 میلی‌گرم ویتامین C، یک کیوی حاوی 56 میلی‌گرم ویتامین C و یک فنجان فلفل سبز خام دارای 121 میلی‌گرم ویتامین C است. مصرف طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات نه تنها مقدار زیادی ویتامین C برای بدن فراهم می‌کند و از فقر ویتامین C جلوگیری می‌کند، بلکه برخی مقدار فواید اضافی نیز به همراه دارد.

مطلب مرتبط: با این راهکار ساده جذب ویتامین D را در بدن افزایش دهید

علائم کمبود ویتامین C

ویتامین C در ایجاد کلاژن و ترمیم زخم نقش دارد، به جذب آهن کمک می‌کند و نوعی آنتی اکسیدان قوی است. اگر ویتامین C شما کم است، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

خستگی

– ضعف

– تحریک پذیری

کاهش وزن

– دردهای عضلانی و مفصلی

توسعه اسکوربوت مدتی طول می‌کشد. اگر چند ماه کمبود داشته باشید و دچار فقر ویتامین C شوید، ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را نیز داشته باشید:

– خونریزی و کبودی

– تغییراتی در لثه‌ها مانند تورم، خونریزی و ایجاد رنگ بنفش

– دندان‌های شل

– موهای خشک و شکننده

– پوست زیر و پوسته پوسته

– کم خونی

– التیام کند زخم

مطلب مرتبط: ۷ نشانه که دچار کمبود پروتئین هستید

آیا برای اندازه‌گیری سطح ویتامین C غربالگری انجام می‌شود؟

اندازه‌گیری سطح ویتامین C  بخشی از آزمایش خون طبیعی نیست. اگر پزشک‌تان مشکوک باشد که ممکن است دچار فقر ویتامین C باشید، آزمایش خون برای‌تان تجویز می‌کند. علاوه بر این، پیروی از رژیم‌های غذایی خاص، ورزش شدید، بودن در دوران پیش از یائسگی یا شروع دوران یائسگی یا در اثر استرس شدید ممکن است بیش از RDA به ویتامین C نیاز داشته باشید و لازم باشد پزشک سطح این ویتامین را در بدن‌تان بررسی کند. مطابق با کلینیک مایو، سرطان و بیماری‌های کلیوی و مصرف الکل نیز می‌تواند ویتامین C را در بدن شما کاهش دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *