جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

ترور 11 مدافع حقوق بشر و کارمند رسانه ای پس از آغاز مذاکرات؛ یوناما: شخصیت های سرشناس از افغانستان فرار کرده اند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

هیئت معاونیت ملل متحد (یوناما) در گزارش تازه اعلام کرده است که پس از آغاز مذاکرات صلح یازده مدافع حقوق بشری و کارمندان رسانه ای در حملات هدفمند در افغانستان کشته شده و این روند باعث ایجاد فضای ترس در بین مردم شده است.

یوناما امروز دوشنبه (26دلو) با نشر گزارش تازه گفته است که اطلاعات این گزارش مربوط به قتل ها از اول جنوری ۲۰۱۸ تا ۳۱ جنوری ۲۰۲۱ می شود که در این مدت ۶۵ تن از مدافعین حقوق بشر و متخصصین رسانه ای کشته شده اند.

در این گزارش آمده است که از میان 65 کشته ۳۲ نفر آن از حوزه حقوق بشر و ۳۳ نفر آن از بخش رسانه بوده است.

یوناما در گزارش خود افزوده که در این میان  5 مدافع حقوق بشر  6 کارمند رسانه ای تنها در جریان دوره چهار ماهه از اول اکتوبر ۲۰۲۰ تا ۳۱ جنوری ۲۰۲۱ کشته شده اند.

در این گزارش گفته شده که مدافعین حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه ای اکثر مواقع در معرض تهدیدات، ارعاب، آزار و اذیت، نظارت یا توقیف خودسرانه قرار می گیرند.

یوناما تاکید کرده که همه جوانب نقش مهمی در جلوگیری از چنین کشتارها و ارعاب و همچنین در ارتقای پاسخگویی و جلوگیری ازعدم مجازات را دارند. به گفته این نهاد بین المللی تحقیقات در مورد قتل ها باید مستقل، بی طرف، سریع، دقیق، معتبر و شفاف باشد. پیگرد قانونی مرتکبین مشکوک باید از مراحل درست و معیارهای دادگاه عادلانه پیروی کند.

هیئت معاونیت ملل متحد خاطرنشان کرده که استفاده از لفظ های اتهام علیه نقش جامعه مدنی و رسانه ها، تهدیدها یا اقدامات انجام شده علیه افشاگران و انتشار «لیست های هدف» به تداوم شرایطی کمک می کنند که در آن فضای مدنی فقط می تواند بیشتر تنگتر شود.

ترور یازده فعال حقوق بشری و رسانه ای پس از آغاز مذاکرات صلح

یوناما در این گزارش خود اضافه کرده که از ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰، آغاز مذاکرات صلح تا ۳۱ جنوری ۲۰۲۱، حدود ۱۱ مدافع حقوق بشر و کارمندان رسانه ای در حملات هدفمند در افغانستان کشته شده اند.

هیئت معاونیت ملل متحد تصریح کرده که این روند همراه با عدم پذیرفتن مسوولیت آن باعث ایجاد فضای ترس در بین مردم شده و در نتیجه فضای حقوق بشری و رسانه ای را تغییر داده است.

به گفته یوناما: «شمار زیادی از افراد مسلکی در کارشان دست به خودسانسوری زده، کارشان را رها کرده و خانه و جوامع خود را به امید بهبود مصونیت شان ترک کرده اند. بسیاری به شمول شخصیت های سرشناس از کشور فرار نموده اند. این قتل ها تاثیر گسترده ای بر جامعه داشته و انتظارات پیرامون تلاش های صلح را کاهش می دهد. »

دیبرا لاینز نماینده سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته است که مردم افغانستان به فضای مدنی شکوفا، جامعه ای که در آن مردم بتوانند فکر کنند، بنویسند و نظریات شان را آزادانه به دور از ترس بیان کنند نیاز دارند.

لاینز افزوده: «صدای مدافعین حقوق بشر و رسانه ها برای هر جامعه باز و شایسته، ضروری است. در زمانی که گفتگو و پایان دادن به جنگ از طریق مذاکره و توافق سیاسی باید در محوریت قرار گیرد، صدای مدافعین حقوق بشر و رسانه ها باید بیشتر از هر وقت دیگر شنیده شود، اما در عوض آنها خاموش ساخته می شوند».

یوناما در ادامه تاکید کرده که حملات بر علیه نمایندگان بخش حقوق بشر و عرصه رسانه در افغانستان موضوع جدید نیست اما در نوع قتل ها تغییر مشخص ایجاد شده که موج اخیر هدف قرار دادن عمدی، برنامه ریزی شده و با قصد قبلی افراد که عاملان آن ناشناس باقی مانده اند در تضاد با سال های گذشته است.

هیئت معاونیت ملل متحد در اخیر این گزارش پیشنهاد های نیز به جامعه جهانی، حکومت افغانستان و مخالفان دولت کرده است. یوناما در پیشنهاد اش از حکومت خواسته است که چارچوب مناسب جلوگیری به شمول تدابیر ویژه محافظتی و امنیتی برای مدافعین حقوق بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه ها ایجاد و نیز پاسخگویی از طریق تعقیب عدلی مظنونین حملات هدفمند را ترویج کند.

این نهاد بین المللی از رهبران طالبان خواسته است که رویداد های قتل علیه مدافعین حقوق بشر، خبرنگاران و کارکنان رسانه ها را تقبیح کنند و نیز تحقیق قضایای که اعضای این گروه به آن متهم  را پاسخگو قرار دهند.

ملل متحد در پایان نیز گفته است که جامعه جهانی بر اهمیت نقش مدافعین حقوق بشر و رسانه های مستقل برای یک افغانستان واحد، مستقل، صلح آمیز و دموکراتیک در مطابقت با اعلامیه‌ی که به تاریخ ۲۴ نومبر ۲۰۲۰ در کنفرانس ژنیو در مورد افغانستان تصویب شد تاکید کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان