تشخیص دروغ: ۱۰ نشانه که آدم دروغگو را لو می دهند!

توسطتحریریه خبرنامه

بهمن ۲۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۳, ۱۳۹۹

همه آدم‌ها توانایی دروغ گفتن را دارند. و بسیاری از ما این کار را می‌کنیم. خوشبختانه، متخصصان می‌گویند روش‌هایی برای تشخیص دروغ وجود دارد.

به گفته تریسی براون، کارشناس زبان بدن و نویسنده کتاب «نحوه تشخیص دروغ، کلاهبرداری و سرقت هویت: راهنمای میدانی»، برای تشخیص دروغ یک فرد، ابتدا باید یک آشنایی در مورد چگونگی رفتار آن فرد در زمان‌هایی که صادق است، ‌داشته باشید.

دکتر لیلیان گلس، نویسنده کتاب «زبان بدن دروغگوها» می‌گوید: پس از ایجاد این شناخت پایه، به دنبال تغییر رفتار در چهار دسته مختلف باشید: حرکات بدنی، حالات صورت، لحن صدا و محتوای گفتار.

اما این نشانه‌های تشخیص دروغ خطاناپذیر نیستند – اگر کسی در جای خود راحت نباشد، ممکن است مدام تکان بخورد باشد. اگر کسی عصبی باشد، ممکن است صدایش بلرزد.

مطلب مرتبط: ۱۰ زبان بدن برای کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند

داکتر جنی تایتز، روانشناس بالینی مستقر در لس آنجلس، می‌گوید:”تفسیر دقیق آدم‌ها از طریق زبان بدن دشوار است زیرا ممکن است کسی به دلایل زیادی احساس تنش کند یا غیرعادی به نظر برسد. “

با این حال، ه گفته متخصصان زبان بدن هنوز هم سیگنال‌هایی برای تشخیص دروغ و آدم دروغگو وجود دارد که در این نوشتار می‌بینیم.

نشانه‌های بدنی

۱. دستها: تریسی براون می‌گوید،‍‌ دروغگوها معمولا بعد از صحبت کردن از حرکات دست استفاده می‌کنند، به جای اینکه در حین صحبت یا قبل از صحبت از حرکات دست‌شان استفاده کنند. “ذهن در حال انجام کارهای زیادی است از جمله ساخت داستان، تشخیص اینکه آیا باور شده یا خیر و افزودن به داستان ساختگی. حرکات بسیار عادی که به طور معمول درست قبل از صحبت می‌آید، بعد از صحبت اتفاق می‌افتد.”

مطلب مرتبط: این ۱۰ زبان بدن رازهایی را از شصیت شما فاش می کنند

یک مطالعه در سال 2015 توسط دانشگاه میشیگان 120 کلیپ رسانه‌ای از پرونده‌های دادگاه‌های پرمخاطب را بررسی کرد. این مطالعه نشان داد کسانی که دروغ می‌گویند، بیشتر از کسانی که راست می‌گویند، از حرکات هر دو دست‌شان استفاده می‌کنند.

تریسی براون می‌گوید یک نشانه برای تشخیص دروغ این است وقتی مردم صادق نیستند، معمولا کف دست‌شان را پنهان می‌کنند. آنها ممکن است دست‌شان را در جیب بگذارند یا حتی آنها را زیر میز قرار دهند.”

۲. خاراندن و تکان خوردن: به گفته گلس، تکان دادن بدن به عقب و جلو، سر را به پهلو خم کردن یا پاها را عقب جلو بردن نیز می‌تواند نشانه‌ای برای تشخیص دروغ باشد. او می‌گوید، نوسانات در سیستم عصبی خودگردان، که عملکردهای بدن را تنظیم می‌کند، نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. وقتی افراد عصبی هستند، این نوسانات در سیستم عصبی می‌تواند باعث احساس خارش یا سوزن سوزن شدن در بدن شود و نشانه‌ای برای تشخیص دروغ به ما بدهد!

مطلب مرتبط: ۱۰ نکته از زبان بدن برای افزایش کاریزما

نشانه‌های صورت برای تشخیص دروغ

۳. چشم‌ها: به گفته گلس، کسی که دروغ می‌گوید ممکن است در یک لحظه حساس خیره شود یا نگاهش را دور کند. این کار نشان می‌دهد که او در حال فکر کردن در مورد چیزی است که در ادامه می‌گوید.

تحقیق انجام شده در UCLA این موضوع را تأیید می‌کند، و نشان می‌دهد که مردم گاهی اوقات هنگام دروغ گفتن لحظه‌ای نگاه‌شان را دور می‌کنند. مطالعه سال 2015 که توسط دانشگاه میشیگان انجام شد نیز نشان داد کسانی که دروغ می‌گویند بیشتر از کسانی که راستگو هستند خیره می‌شوند.

۴. دهان: به گفته تریسی براون، یک نشانه برای تشخیص دروغ این است که فرد لب‌هایش را تو می‌برد یا جمع می‌کند به طوری که لب‌ها کلا ناپدید می‌شود. او می‌گوید: “این تجربه من است که وقتی مردم چنین کاری می‌کنند، در واقع می‌خواهند جلوی خروج احساسات یا واقعیت‌ها را بگیرند.”

تحقیق انجام شده در UCLA نشان داد افرادی که دروغ می‌گویند، در صورت پرسیدن سوالات حساس، لبهای‌شان را جمع می‌کنند.. گلس می‌گوید: “این یک بازتاب غریزی است، به این معنی که نمی‌خواهید صحبت کنید.”

مطلب مرتبط: ۸ زبان نامناسب بدن که باید همین امروز کنار بگذارید

۵. تغییر رنگ چهره: آیا تا به حال متوجه شده‌اید که کسی هنگام صحبت کردن رنگ‌پریده شود؟ گلس می‌گوید این نشانه خروج خون از صورت است، و می‌تواند نشانه‌ای برای تشخیص دروغ باشد.

۶. تعریق یا خشکی: تغییرات سیستم عصبی خودگردان سبب می‌شود که دروغگوها در منطقه T صورت (لب بالایی، پیشانی، چانه و اطراف دهان) عرق کنند یا خشکی در چشم و دهان را تجربه کنند. ممکن است فرد بیش از حد پلک بزند یا چشمانش را ببندد، یا لب‌هایش را تر کند یا گاز بگیرد.

تن صدا

۷. صدای بلند: وقتی افراد عصبی هستند، ممکن است عضلات تارهای صوتی‌شان سفت شود (واکنش غریزی به استرس) و همین باعث می‌شود صدا بسیار زیر یا نازک به نظر برسد. صاف کردن گلو، واکنشی برای کنار آمدن با عضلات سفت شده، گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای برای تشخیص دروغ باشد.

محتوای گفتار

۸. عباراتی مانند ” می‌خواهم با شما صادق باشم” ، “صادقانه” یا “بگذارید حقیقت را بگویم”: می‌تواند نشانه‌ای برای تشخیص دروغ باشد زیرا شخص در تلاش است شما را متقاعد کند که صداقت دارد.

۹. استفاده از کلماتی مانند، “اوه ،” “مثلِ” و “امممم”: تحقیق انجام شده در دانشگاه میشیگان نشان داد “این کلمات” که فرصتی برای فکر کردن به شخص می‌دهند، شاخص متداولی برای تشخیص دروغ هستند.

مطلب مرتبط: زبان بدن صورت؛ ۷ حالت صورت و معنایی که انتقال می دهند

۱۰. خطا: بسیاری از ما دروغگو به دنیا نیامده‌ایم. بنابراین گاهی واقعیت از دست‌مان در می‌رود. یک نشنانه برای تشخیص دروغ چنین جملاتی هستند: “اخراج شدم – نه، منظورم این است که خودم شغلم را ترک کردم” یا “من برای شام با فلانی بیرون بودم، نه راستش تا دیروقت کار می کردم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *