جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

عبدالله: تنها با توافق روی حکومت موقت صلح نمی شود

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

پس از اظهارات گروه طالبان و شماری از سیاسیون عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه می گوید که هیچ تجربه ای وجود ندارد که تنها با موافقه روی ایجاد حکومت موقت، صلح در یک کشور برقرار شده باشد.

عبدالله عبدالله امروز سه‌شنبه (21دلو) در نشست افتتاحیه کمیسیون رسانه‌ها و آگاهی عامۀ شورای عالی مصالحۀ ملی گفت که بحث حکومت موقت همواره در میان چهره های سیاسی در افغانستان مطرح می‌شود که گویا آنان در میان خود روی تشکیل ادارۀ موقت به توافق می‌رسند و با چنین کار، وضعیت در این کشور بهتر خواهد شد.

عبدالله افزود: «من این را بسیار مفید نمی‌دانم و این پیام که گاهی از طرف حرکت طالبان هم می‌آید که با این شخص ما مشکل داریم و با شخص دیگر مشکل نداریم. باید گفت که مساله – مساله شخص نیست، مسالۀ مردم افغانستان است. باید با نمایندگان مردم افغانستان در میز مذاکره بنشینند و به یک نتیجه برسند.»

او خاطرنشان کرد که بارها درباره تشکیل حکومت موقت نظر خود را بیان کرده است، اما مسوولیت دارد که اجماع نظر رهبری شورای عالی مصالحه ملی را بازتاب دهد.

رییس شورای مصالحه تاکید کرد: «در هیچ جایی چنین تجربه‌ای نداریم. به این معنا که صلح یک محتوای بسیار جامع و سرنوشت مردم را باید در خود داشته باشد و روی آن موافقه شود. سپس قدم‌هایی که برداشته می‌شود و مراحلی که دارد، نام او را هر چیز که می‌گذاریم، گپش جداست».

عبدالله با انتقاد از ادامه خشونت‌ها گفت که هیئت مذاکره‌کنندۀ این گروه میز گفتگو را در قطر ترک کرده و تا اکنون حاضر به گفتگو با هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان نشده است.

رییس شورای مصالحه اضافه کرد که وضعیت کنونی به گونه‌ای که است طالبان مذاکرات را قطع نکرده‌اند، اما مذاکره‌ای نیز در جریان نیست. به گفته او این راه به صلح نمی‌انجامد.

او همچنان از کشورهای کمک‌کنندۀ صلح افغانستان به شمول قطر، خواست بر طالبان فشار بیاروند تا آنان به میز مذاکره حاضر شوند.

زمزمه های حکومت موقت

این اظهارات عبدالله عبدالله در حالی مطرح می شود که شماری از شخصیت های سیاسی مخالف حکومت در این أواخر در باره ایجاد حکومت موقت برای رسیدن به صلح صحبت کرده اند.

در آخرین مورد آن شیرعباس استانکزی در سفرش به روسیه با رسانه ها گفته بود که روی ایجاد حکومت اسلامی افغانستان با آمریکا توافق کرده اند.

ستانکزی رییس جمهور غنی را مانع صلح خوانده تاکید کرده بود که اگر رییس جمهور غنی از جنگ دست بردارد و استعفا کند و برای صلح قربانی ‌دهد این گروه حاضر است روی حکومت جدید مذاکره کند.

این همه در حالی است که مذاکرات صلح در دوحه نیز متوقف است و شماری از اعضای مذاکره کننده حکومت امروز سه‌شنبه دوحه را به مقصد کابل ترک کرده اند.

ناجیه انوری دلیل ترک شمار از اعضای مذاکره کننده را مشکلات شخصی خوانده گفته است که این یک روال عادی است و این افراد پس از حل مشکلات شان دوباره به دوحه بر می گردند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان