مشاوره کسب و کار: 21 توصیه برای راه اندازی کسب و کار در سال 2021

توسطدکتر پریسا جعفری

بهمن ۱۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۲, ۱۴۰۲ ,
فهرست محتوا پنهان
1 مشاوره کسب و کار

تصمیم برای راه اندازی یک کسب و کار می‌تواند بهترین هدیه‌ی شما به خودتان در سال جدید باشد و برای شروع هر کاری این تصمیم جدی شما گام اول و مهمی به حساب می‌آید. اگر تصمیم تان برای شروع یک حرفه یا گسترش و توسعه‌ی کسب و کار قبلی‌تان جدی است پس باید به گام دوم یعنی گرفتن مشاوره کسب و کار هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. حالا که دو قدم بزرگ را برداشته اید گام سوم که شروع کسب و کار است برای شما همراه با موفقیت آغاز می‌شود. پس اگر عزم تان جزم است و تصمیم گرفته اید با سرمایه اندک، متوسط یا حتی بدون سرمایه و با تکیه بر توان و مهارت های خود یک کسب و کار راه بیندازید یا  حرفه‌ی خود را گسترش دهید بدون توجه به اینکه در کدام کشور و قاره جهان زندگی می کنید باید چند اصل اولیه را بدانید و مشورت بگیرید. در این نوشتار به عنوان یک مشاور کسب و کار 21 توصیه برای راه اندازی کسب و کار در سال 2021 برای شما آورده شده است که با کمک گرفتن از آن می توانید چراغ آینده‌ی شغلی خود را روشن کنید. با خبرنامه همراه باشید.

مشاوره کسب و کار

1. هر کاری با یک اراده‌ی آهنین آغاز می‌شود

بسیاری از افراد قدم اول برای شروع هر کاری را داشتن یک ایده‌ی قابل انجام می‌دانند اما ما به شما می‌گوییم قدم اول اراده و عزم‌جزم شما برای شروع هر کاری است. به خودتان ایمان بیاورید و محدودیت‌های زمان و مکان را بشکنید. چه فرقی می‌کند در کجای جهان زندگی می‌کنید و در سال کرونا محصور خانه هستید. اراده کنید که یک کار جدید راه بیندازید و درآمدتان را افزایش دهید. به دست آوردن پول بیشتر در همه‌ جای جهان اتفاق خوشایندی است!!!

۲. ذهن تان را روشن کنید و ایده پروری کنید

اگر تا به حال در جلسات طوفان فکری شرکت نکرده اید شاید الان وقتش رسیده باشد که یکی از این جلسات مفید را امتحان کنید. با یکی دو نفر از اقوام، دوستان، همکاران یا همکلاسی هایتان دو هم جمع شوید. یک قلم و کاغذ بردارید. و شروع کنید به یادداشت کردن ایده هایی که در ذهن تان برای شروع کسب و کار می‌آیند. یادتان باشد همیشه به دنبال ایده‌هایی باشید که زندگی مردم را به سمت مثبت تغییر می‌دهند و برایشان ارزش افزوده ایجاد می‌کنند. در پایان همه ایده ها را کنار هم بنویسید. درباره شرایط اجرایی، هزینه ها، ارزش افزوده برای خودتان و مردم جامعه، روش انجام و … کنار هر ایده یادداشت بگذارید و امتیاز مثبت و منفی بدهید. دوباره ایده ها را بازنویسی کنید امااین بار با توجه به رتبه و امتیازی که هرکدام کسب کرده اند و از افراد حاضر در جلسه طوفان فکر بخواهید به هر ایده‌ای رای بدهند. پایان کار بسیار ساده است. ایده ای که بیشترین رای را آورده برنده می شود و حالا کار اصلی شما شروع می‌شود. بررسی و رصد دقیق این ایده برای انجام! البته یادتان باشد برخی از ایده ها حتی بعد از اینکه در جلسه طوفان فکری انتخاب شدند به دلیل اینکه امکان اجرایی شدن ندارند کنار گذاشته می شوند. اما ناامید نشوید شما ۳۶۴ روز دیگر زمان دارید تا جلسه طوفان فکری دیگری برگزار کنید!

۳. طرح کسب و کار خود را بنویسید

همیشه چه در حال تلاش برای درآمد زایی کسب و کارتان باشید یا در حال ایجاد طرح کسب و کار برای رشد استراتژیک، مولفه‌ی کلیدی هر کسب و کار موفقی داشتن یک طرح کسب و کار منسجم است. طرح‌های کسب و کار باید کوتاه و مختصر باشند و باید باید ابزاری باشند برای شما تا کسب و کارتان را راه‌اندازی کنید و پرورش دهید، چیزی که در گذر زمان از آن استفاده و مدام اصلاحش کنید. نوشتن طرح کسب و کار ممکن است کاری دشوار به نظر برسد، اما نباید این گونه باشد. اگر کسب وکارتان را خوب بشناسید و به آن علاقه داشته باشید، نوشتن طرح کسب و کار و بعد استفاده از طرح‌تان برای رشد و پیشرفت تقریبا آنقدرها که فکر می‌کنید چالش برانگیز نخواهد بود. همانطور که گفتیم هدف یک طرح کسب‌ و کار تامین اطلاعات برای شما به عنوان موسس یا رهبر کسب و کارتان است تا هرانچه برای رسیدن به هدف نیاز است را بدانید. در یک طرح کسب و کار موارد زیر باید گنجانده شوند:

1. میزان وجوه مورد نیاز برای شروع کسب و کار

2. تجهیزات یا تسهیلات مورد نیاز برای عملیات

3. مکان بهینه

4. این‌که آیا به کارکنان نیاز دارد، و اگر چنین است آنها چه کاری انجام خواهند داد

5. رقابت موجود در بازار

6. مزیت رقابتی کسب و کارتان و چگونگی تکیه بر آن

یک طرح کسب‌ و کار کامل و به خوبی تحقیق شده تقریبا هر چیزی را که سازمان جدید انجام می‌دهد راهنمایی و ارشاد می‌کند. در مقالات بعدی خبرنامه شما را با اصول اولیه نوشتن یک طرح کسب و کار خوب آشنا خواهیم کرد.

۴. هزینه یابی، بودجه بندی کنید یا یک سرمایه گذار فرشته پیدا کنید

شما باید هزینه های راه اندازی کارتان را بررسی کنید و همچنین تعیین کنید که چه مقدار بودجه برای انجام این کار نیاز دارید و چگونگی تولید محصول یا خدمات جدید را در طرح بازاریابی خود بگنجانید. شما برای شروع کار خود خواه ناخواه نیاز به استفاده از وام ها، کارت‌های اعتباری، کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاران ریسک پذیر دارید. سعی کنید که یک سرمایه‌گذاری پیدا کنید که نیازهای شما را بشناسید و از بسیاری جهات با یکدیگر مشابهت داشته باشید تا بتواند به راحتی با شما کار کند.

۵. یک نام برای برندتان انتخاب کنید و ساختار قانونی را شکل دهید

در مورد انتخاب یک نام مناسب برای کسب و کارتان تصمیم بگیرید و سپس بررسی کنید که آیا دامنه اینترنتی آن نام موجود است و شما می‌توانید با آن اسم یک سایت هم برایش بزنید. سپس تعیین کنید که چه جور شرکتی ثبت کنید و یا برندتان را به ثبت برسانید. باید از همان ابتدای کار بدانید که وضع مالیاتی شما به چه گونه است. آیا می‌توانید از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنید یا خیر. آیا برای پایان سال مالیاتی و پر کردن وارسال اظهارنامه آمادگی دارید.

۶. یک سیستم پشتیبانی خوب ایجاد کنید

شما برای شروع کسب و کارتان زمان و منابع زیادی را در کارتان سرمایه‌گذاری می‌کنید. مطمئن باشید که خانواده‌تان در جریان مستقیم کار شما قرار دارند. آنها باید آگاه باشند که این روند به لحاظ مالی و عاطفی بسیار چالش‌برانگیز است و شما روزهای پرکاری در پیش خواهید داشت.

۷. بازار رقبا یا هدف خود را شناسایی کنید

شما باید نسبت به کسب و کارتان علاقمند باشید از این رو باید مدام برای ارتقای آن تلاش کنید. ارزیابی بازار، هدف قرار دادن مشتریان، تشخیص مشتریان علاقمند و… یک کار ارزیابی رقابتی خوب است.

۸. مجوزهای دسترسی، سیستم های مورد نیاز و لایسنس‌های مختلف را بررسی کنید

بررسی کنید که برای کسب و کار شما به چه مجوزهایی نیاز است و آیا اگر لایسنس شرکت خارجی خاصی را بگیرید اوضاع کسب و کارتان بهتر می‌شود. شما باید بدانید که آیا از سیستم نقدی استفاده می‌کنید یا سیستم تعهدی. سال مالی خود را بشناسید و یک سیستم قوی حسابداری تنظیم کنید.

۹. مشخص کنید که کسب و کارتان آنلاین است یا به یک مکان نیاز دارید

اگر قرار است یک کسب و کار آنلاین راه بیندازید که کار زیادی ندارید و یک سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ برایتان کافی است. اما اگر قرار است حضور فیزیکی داشته باشید پس مکانی را انتخاب کنید که به بهترین وجه نیازهای کسب و کار شما را برآورده می‌کند و فرصت رشد و رقابت با سایر کسب و کارها را برای شما میسر می‌کند. همچنین به تامین‌کنندگان مواد اولیه شما نزدیک است و نکته مهم‌تر اینکه برای مشتریان‌تان نیز در دسترس است. البته اگر شرایط خرید یا اجاره یک دفتر کار مناسب را ندارید اصلا ناراحت نباشید. شما می‌توانید از یک اتاق منزل‌تان یا انباری کوچک‌تان هم استفاده کنید. داشتن دفترکار همه چیز یک کسب و کار نیست.

۱۰. تفریحات قدیمی و ولخرجی های گذشته را فراموش کنید

شما مجبورید مدت زمان زیادی را به کسب و کار خود اختصاص دهید از این رو حتی یک شبانه روز هم برای برنامه‌های کاری یک روزه‌ی شما کم است. بنابراین مجبور هستید بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و تفریحی خود را کنار بگذارید و امیدوار باشید دوستان و خانواده‌تان این موضوع را درک کنند. همچنین الان دیگر زمان ولخرجی نیست و شما باید پولهایتان را روی کار جدید سرمایه گذاری کنید. پس همین الان قرار رستوران آخر هفته را کنسل کنید!

۱۱. افراد مناسب برای همکاری یا استخدام پیدا کنید

حتی در شرایطی هم که قرار است به صورت انفرادی کار کنید باز هم نیاز به همکاری با برخی افراد دارید که در گوشه ای از کسب و کار به شما یاری رسانند. پس برای کسب و کار خود همکاران مناسب پیدا کنید. یادتان باشد که شما در هر زمینه‌ای تخصص و مهارت ندارید و برای برخی وظایف باید از افراد دارای کیفیت و تخصص کافی کمک بگیرید.

۱۲ . از رقابت نترسید

هنگام صحبت با سرمایه‌گذاران یا مشتریان از کلام ناجوری درباره بازار رقابت و رقیبان‌تان استفاده نکنید. هیچ نیازی نیست که این جلسه را تبدیل به یک قرار ملاقات تلخ کنید. در حقیقت گاهی اوقات به این شیوه صحبت کردن حتی ممکن است مشتری شما را به سمت رقیب‌تان سوق دهد. به یاد داشته باشید وقتی یک رقیب در بازار حضور دارد، پس یک بازار برای کسب و کار شما شکل گرفته است.

۱۳. از دوستان، اعضای خانواده و همکاران تان نظرسنجی کنید

معمولا دوستان و عزیزان شما نسبت به کسب و کارتان صادقانه سخن می‌گویند. پس از آنان به عنوان مشاوران رایگان و صادق حتما کمک بگیرید. البته یادتان باشد بین انتقاد سازنده که موجب رشد و گسترش کسب و کار شما می‌شود و نیز ایرادگیری‌های از روی غرض همیشه فاصله است. سعی کنید به انتقادات سازنده گوش دهید اما از افراد ایرادگیر که هیچ راه‌حلی برای مشکل شما ندارند و فقط می‌خواهند مسیر شکست را برایتان هموار کنند فاصله بگیرید.

۱۴. صبر پیشه کنید و از عصبانیت به دور باشید

اگر در نوبت اول ایده شما توسط مشتریان یا سرمایه‌گذاران رد شد زود عصبانی نشوید. سعی کنید چیزی که آنها دوست نداشته‌اند را پیدا کنید و در جهت رفع آن کوشا باشید. پس از رفع ایرادات و انجام تغییرات لازم دوباره به سمت انان بروید. همیشه یادتان باشد که موفقیت یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. پیش از اینکه سود ببرید، باید زمان زیادی را صرف کسب و کارتان کنید.

۱۵. برای جلسات کاری بهتر از همیشه ظاهر شوید

وقتی قرار ملاقات با یک مشتری دارید سعی کنید حسابی آماده باشید و آنچه ر ا که فکر می‌کنید نیاز است در دسترس داشته باشید. مثلا اطلاعات خود رادر مورد حرفه‌تان بالا ببرید، در مورد کارکنان شرکت‌تان نکات مهم و خوبی داشته باشید و از بازار رقابت به خوبی سخت بگویید. شما باید قادر باشید نسبت به آنچه مشتریان‌تان می‌خواهند انعطاف لازم را داشته باشید. توجه به نیاز مشتری و خواست او می‌تواند ضامن بقای کسب و کار شما باشد.

۱۶. تبلیغات دهان به دهان و بازاریابی چریکی را فراموش نکنید

هیچ چیزی بهتر از تبلیغات دهان به دهان برای فروش کالا یا خدمات وجود ندارد. اجازه دهید اعضای خانواده، دوستان و افراد بانفوذی که می‌شناسید چند کلمه‌ای درباره محصول یا خدمات شما با دیگران سخن بگویند. شک نکنید آن چند نفر هم با افراد دیگر سخن می‌گویند و همینطوری محصول شما دهان به دهان می چرخد و معروف می‌شود. سعی کنید از ابزار بازاریابی چریکی در کسب و کارتان بهره ببرید. بازاریابی چریکی یا پارتیزانی به تاکتیک‌های بازاریابی غیرمتعارف، کم هزینه اطلاق می‌شود که سود بالایی تولید می‌کنند و باعث فروش محصول یا خدمت شما می شود. در مقالات بعدی خبرنامه درباره انواع روش های جالب بازاریابی چریکی برای شما بیشتر سخن می گوییم.

۱۷. دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی اولویت اول شما باشد

در دنیای کسب و کار امروز مخصوصا با شیوع کرونا در سراسر جهان شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار خوب فروش کالا و خدمات مطرح شده اند. از این ابزار به خوبی استفاده کنید و از اینکه دیگران با چهره شما آشنا شوند نترسید. سعی کنید از لاک خود بیرون بیایید و خودتان را به عموم مردم چه مشتریان و چه سرمایه‌گذاران نشان دهید. شرکت در وبینارهای مربوطه و حضور در نشست‌های آنلاین روش خوبی برای گسترش شبکه است.

۱۸. یک وبسایت راه بیندازید و از عملکرد درست آن باخبر باشید

یک سایت راه بیندازید و همه اتفاقات کسب و کارتان را در سایت یا وبلاگ‌تان بنویسید. از اینکه درباره تمام موفقیت‌ها و شکست‌ها، مذاکرات و مبارزات‌تان در کسب و کار با مشتریان سخن می‌گویید اصلا خجالت نکشید. مشتری باید بداند شما زنده و فعال و پویا هستید. پس برایش تعریف کنید. و یادتان باشد که مدام به فعالیت و پویایی سایت رسیدگی کنید چرا که مشتریان بالقوه می‌خواهند تا حد امکان در مورد کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب کنند و باید بتوانند به سرعت به هر نوع اطلاعات در وب سایت شما دسترسی پیدا کنند.

۱۹. سیاست کاری خود را بر مبنای صداقت و دوستی بگذارید

اگر هر موضوعی را با کارکنان درمیان بگذارید مطمئن باشید که می‌توانند به شما راه‌حل‌های خوبی بدهند. هیچکس از اینکه پشت سرش حرف بزنند خوشش نمی‌آید. پس تمام موضوعات حساس را قبل از اینکه درگوشی شوند خودتان بازگو کنید. به استخدام افرادی که شخصیت مخالف شما دارند اقدام کنید. این افراد شما را به یک چالشی می‌کشند که شاید دریچه‌های جدید در برابر دیدگان شما بگشاید و مهارت و استعدادهایشان چیزی را به کسب و کار شما می‌دهد که تا به حال نداشته‌اید.

۲۰. با ناامیدی، کمبود عزت نفس و ترس از شکست خداحافظی کنید

لحظات تلخ و شیرین، پرامید و ناامیدی در تمام کارهای جهان هست. فقط به این دلیل که کسب و کار شما تا به حال باعث نشده که میلیاردر شوید دلیل نمی‌شود که بگویید کسب و کارتان شکست خورده است. همین قدر که شما یک سلسله وظایف کاری را انجام می‌دهید که به شما شور و انگیزه می‌دهد یعنی اینکه داستان موفقیت شما در حال تکمیل شدن است پس اصلا ترس به خودتان راه ندهید و تسلیم نشوید. حتی اگر کارها اصلا خوب پیش نمی‌روند و شما هرکاری از دست‌تان برمی‌آمده انجام داده‌اید و نتیجه نگرفته‌اید بدانید شاید این شکست مقدمهای برای پیروزی بعدی است. شکست اجتناب ناپذیر است اما پل پیرزوی است.

۲۱. مهمترین عامل موفقیت شما هستید نه یک مشاور کسب و کار!

با وجود تمام این راهنمایی‌ها برای شما یادتان باشد مهمترین چیز روش آموختن است. در حالیکه ممکن است بسیاری از توصیه‌ها برای دیگران خوب و کاربردی باشد شاید برای موفقیت و شکست شما تاثیرگذار نباشد. کسی که در نهایت می‌تواند صلاح و صواب کار خودش را تشخیص دهد کسی جز خود خود شما نیست. پس مسئولیت مستقیم تمام کارهایتان را بپذیرید و با تکیه بر دانش و مهارت خود مسیر کسب و کارتان را بسازید و آباد کنید. شاید در این راه شکست هم بخورید. اما خوب می‌دانید که این چیزی بوده که خودتان انتخاب کرده‌اید و به سرانجام رسانیده اید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *