خواست افغانستان از پاکستان؛ طالبان را به کاهش‌ خشونت‌ و قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی وادار کنید

توسطتحریریه خبرنامه

بهمن ۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

خواست افغانستان از پاکستان؛ طالبان را به کاهش‌ خشونت‌ و قطع ارتباط با گروه‌های تروریستی وادار کنید

وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خاجه پاکستان گفته است که از دولت پاکستان و همه شرکای بین‌المللی افغانستان توقع دارد تا طالبان را به عملی‌ساختن تعهدات‌شان برای کاهش‌ خشونت‌ها، تامین آتش‌بس سراسری و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی وادار کنند.

در اعلامیه ای که شب گذشته (4دلو) از سوی وزارت خارجه افغانستان منتشر شده آمده است که افغانستان باور ذارد به‌منظور دستیابی به صلح پایدار به اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی نیاز است و نیز از تلاش های همه طرف‌هایی که از روند صلح افغانستان «صادقانه» حمایت می‌کنند، قدردانی می‌کند.

این وزارت افزوده که از طرف‌های دخیل در روند صلح توقع دارد تا تعهدات شان را در راستای رسیدن به صلح عملی کنند.

وزارت خارجه تاکید کرده که افغانستان با رهایی بیش از شش‌هزار زندانی طالبان، اعلام آمادگی برای تامین آتش‌بس فوری و سراسری، و شرکت در گفتگوهای صادقانه صلح، مهمترین اقدامات لازم را برای اعتمادسازی و هموارکردن راه برای دستیابی به توافق جامع سیاسی عملی کرده است.

این وزارت خاطرنشان کرده که گروه طالبان نه‌تنها به تعهدات خود برای کاهش‌ خشونت‌ها و رفتن به سوی آتش‌بس سراسری عمل نکرده بلکه خشونت ها را به‌گونه بی‌سابقه‌یی افزایش داده است.

به گفته وزارت خارجه طالبان با اقدام به قتل‌های هدفمند چالش‌های تازه را در مسیر مذاکرات و رسیدن به صلح پایدار خلق کرده اند.

وزارت خارجه تصریح کرده که توقع دارد دولت پاکستان و همه شرکای بین‌المللی افغانستان طالبان را به عملی‌ساختن تعهدات‌شان برای کاهش‌ خشونت‌ها، تامین آتش‌بس سراسری و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی وادار کند تا زمینه برای گفتگوهای معنادار صلح و رسیدن به توافق سیاسی هموار شود.

این اظهارات وزارت خارجه در حالی مطرح شده است که شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان از دولت جدید امریکا خواسته است تا به توافق صلح با طالبان پایبند باشد.

قریشی این اظهارات را در مصاحبه با تلویزیون الجزیره بیان کرده و گفتگوها میان دولت افغانستان و طالبان را یک دستاورد بزرگ خوانده و تاکید کرده که پاکستان سهم بزرگی در این گفتگوها داشته است.

این اظهارات او با واکنش امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری نیز همراه شده بود. صالح روز گذشته در واکنش به این اظهارات او گفته بود «شما متوجه استید که یگانه کشوری که بصورت سراسیمه خواستار امتیاز گیری بیشتر از غرب برای طالب است پاکستان است.»

صالح خاطرنشان کرده بود در حالی که اکثر مردم و حتا کشور های دنیا امتیازات داده شده در توافق دوحه را به طالبان غیر ضروری و «امتیاز پندیده» می پندارند تنها پاکستان «دچار اضطراب» شده است.

مذاکرات صلح افغانستان

این اظهارات پس از آن بالا گرفته است که حکومت جوبایدن اعلام کرده است که اداره اش توافقنامه صلح آمریکا و طالبان را بررسی می کند.

بر اساس این توافقنامه صلح که به تاریخ 10 حوت سال گذشته در دوحه قطر امضا شد طالبان متعهد شده اند که رابطه شان با گروه های تروریستی را قطع کنند و آمریکا نیز تا ماه می 2021 تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج می کند.

رهایی 5 هزار زندانی طالب و آغاز مذاکرات بین الافغانی نیز جز از این توافقنامه بوده است.A

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *