جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

در میانه مذاکرات بین الافغانی؛ ناتو بر ادامه همکاری هایش با نیروهای امنیتی افغانستان تاکید کرد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

در تداوم روند مذاکرات بین الافغانی صلح و کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو می گوید که پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) به ادامه همکاری هایش با نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می دهد.

ینس استولتنبرگ امروز دوشنبه (29جدی) در توییتی نگاشته است که او با رییس جمهورغنی در باره روند صلح افغانستان گفتگو کرده است.

دبیر کل ناتو ضمنِ تاکید بر همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان، افزوده که موضع این پیمان تغییر نکرده و حضور این نیروها بر اساس شرایط است.

آقای استولتنبرگ تاکید کرده: «ما به همکاری مان با نیروهای امنیتی افغان ادامه می دهیم تا افغانستان هیچگاهی به پناهگاه امن هراس افکنی جهانی مبدل نشود».

ارگ ریاست جمهوری تاکنون در مورد این گفتگوی تلیفونی چیزی نگفته است.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری در خبرنامه‌ای گفته است که رییس جمهور غنی قبل از ظهر امروز با سکات موریسن نخست وزیر آسترالیا در تماس تیلفونی در مورد روابط دوامدار افغانستان و آسترالیا و پروسه صلح گفتگو کرده و خشونت جاری از سوی طالبان را مردود دانسته است.

ارگ افزوده که نخست وزیر آسترالیا حملات هدفمند اخیر را محکوم کرده گفته است که طالبان باید آتش بس را که خواست مردم افغانستان است بپذیرند.

او تاکید کرده که آسترالیا از پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت افغان ها که در آن ارزش ها و دستاوردهای دو دهه گذشته نه تنها حفظ شود بلکه تقویت و ادامه یابد، حمایت می کند.

ناتو در حالی به حضور نیروهایش در افغانستان و همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان بر اساس شرایط و ادامه همکاری هایش تاکید کرده که خشونت ها در افغانستان افزایش یافته و وزارت دفاع آمریکا چندی قبل اعلام کرده بود که شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به دو هزار 500 نفر کاهش یافته است.

کندی در روند مذاکرات بین الافغانی

با وجود گذشت دو هفته از حضور هیات‌های مذاکره‌کننده حکومت افغانستان و طالبان در دوحه، روند مذاکرات بین الافغانی به کندی به پیش می رود.

هرچند تا اکنون گروه ‌های تعیین‌شده دو طرف دو بار دیدار کرده اند، اما هنوز برای ترتیب آجندای گفتگوهای صلح به نتیجه‌ای دست نیافته اند.

تیم های مذاکره کننده حکومت افغانستان و گروه طالبان به تازگی گفته اند که شام روز گذشته رییسان هیئت مذاکره کننده دو طرف نشست کرده اند.

آنان افزوده اند که در این نشست بحث‌های بیشتر روی موضوع اجندا صورت گرفته است.

در همین حال گزارش ها می‌رساند که اولویت گفتگوهای صلح برای ادامه این روند که از سوی حکومت افغانستان تعیین شده در اختیار هیئت طالبان قرار گرفته اما هیئت طالبان تا حال برنامه خود را به جانب دولت ارائه نکرده است.

گفته می شود که تغییر در حکومت ایالات متحده و روی کارآمدن عنقریب حکومت جدید یکی از دلایل اساسی است که منجر به کندی مذاکرات بین الافغانی شده است.

مجلس نمایندگان نیز امروز از کندی روند صلح انتقاد کرده است. میر رحمان رحمانی، رییس مجلس گفت که پیچیدگی گفتگوها، تاخیر در ترتیب آجندا، بی‌علاقگی هیات طالبان، موقف‌گیری‌های مرموز و آمادگی هر دو طرف برای آغاز جنگ‌های ویرانگر از جمله مواردی است که روند صلح را دشوار ساخته است.

رحمانی همچنان نبود اجماع سیاسی داخلی، پراکندگی کار هیئت رهبری شورای عالی مصالحه در نبود طرح ملی نجات کشور را از جمله مواردی خواند که روند مذاکرات بین الافغانی را با مشکل مواجه کرده است.

او از از جامعۀ جهانی خواست که در پیشبرد مذاکرات صلح و رسیدن به نتیجۀ مطلوب افغانستان را بیشتر از پیش کمک کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان