جلوگیری از انتقال کودکان به مدارس طالبان؛ صالح خواهان اعدام تروریستان بازداشت شده شد

توسطفریدون حسنی

دی ۲۹, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری که مسوولیت تامین امنیت پایتخت را نیز برعهده دارد امروز گفته است با توجه به این که اسیران طالبان با ایده عفو به سر می برند ترورها در شهرهای بزرگ افزایش یافته است. به گفته او برای حل این معضل شماری از «تروریستان» بازداشت‌شده باید اعدام شوند تا برای دیگران درس عبرت شود.

امرالله صالح در گزارش جلسه شش و نیم امروز دوشنبه (29جدی) نگاشته است که در حمله «تروریستی» روز گذشته در ناحیه دهم قاضی قدسیه 53 ساله عضو ریاست تحقیقات و مطالعات دادگاه عالی و قاضی ذکیه 34 ساله عضو دیوان تجارتی این دادگاه ترور شده اند.

صالح خواهان اعدام تروریستان است و افزوده که محوری ترین دلیل بالا رفتن سطح ترور در شهرهای بزرگ این است که اسیران طالب فکر می کنند در هرصورت عفو می شوند و جزای اعمال خود را نمی بینند.

معاون اول ریاست جمهوری خاطرنشان کرده که در 80 روز گذشته پولیس و امنیت ملی دستاورد های چشم گیر و قابل ملاحظه داشته، بازداشت شده ها «بلبل گونه» اعتراف می کنند و امید شان این است که روزی بی مجازات واقعی رها می شوند.

آقای صالح تصریح کرده که در جلسه شورای عالی حاکمیت قانون خواهان اعدام تروریستان خواهد بود.

امرالله صالح در حالی خواهان اعدام تروریستان بازداشتی شده است که در این اواخر ترورهای هدفمند در شهرهای بزرگ افغانستان به شدت افزایش یافته و در آخرین مورد آن امروز تنها در شهر کابل دو انفجار صورت گرفته که به گفته پولیس هیچ کدام تلفاتی در پی ندارد.

جلوگیری از انتقال کودکان به مدارس طالبان

در همین حال معاون اول ریاست جمهوری در ادامه نگاشته است که پولیس کابل روز گذشته از انتقال چندین تن از اطفال و نوجوانان زیر سن به مدارس طالبانی جلوگیری کرده و آنها را به خانواده های شان برگردانده است.

صالح در رابطه با جلوگیری از انتقال کودکان به مدارس طالبان خاطرنشان کرده: «این حادثه مرا به یاد سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ انداخت. در آن سالها صدها طفل افغانی را عمدتا از شمال هر هفته زیر عنوان تدریس دینی با خدمات لیلیه و پوشاک به پاکستان انتقال میدادند.»

او گفته زمانی که ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان را برعهده داشته است از چندین مورد ازین انتقال جلوگیری کرده و نیز این موضوع در کابینه مورد بحث قرار گرفته است.

معاون اول ریاست جمهوری تصریح کرده که حکومت آن وقت تصمیم گرفته بود که اجازه دهد اطفال بدون حضور والدین شان برای تدریس به پاکستان انتقال یابد زیرا تربیت اطفال ربط به تصمیم خانواده دارد و نه دولت .

به گفته او اکثر کودکانی که به مدارس طالبان منتقل می‌شوند از خانواده های بی بضاعت اند و اکنون زمانی که سوانح شماری از تروریستان و فرماندهان طالبان را در ولایات شمال مطالعه می کند نشان می دهد این افراد همان هایی اند که پانزده و شانزده سال قبل جهت تعلیم و تربیت تروریستی به کراچی و دیگر شهرهای پاکستان منتقل شده بودند.

صالح تاکید کرده افغانستان اکنون بهای بی پروایی های سالهای گذشته را می پردازد اما او تلاش می کند در ارتباط با انتقال کودکان به مراکز طالبانی بیرون از خاک کاری کند که مهمترین آن ایجاد چارچوب حقوقی و قانون برای ممانعت از انتقال آن ها خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *