رد توقف موقت؛ مذاکرات بین الافغانی به شکل نورمال ادامه دارد

توسطتحریریه خبرنامه

دی ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

پس از نشر گزارش های مبنی بر توقف موقت مذاکرات بین الافغانی وزارت دولت در امور صلح می گوید که روند مذاکرات بین الافغانی در دوحه به «شکل نورمال» آن ادامه دارد.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح امروز پنج‌شنبه (25جدی) گفته است که از  آغاز حضور تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان در شهر قطر مذاکرات رسمی آغاز شده و دو طرف چندین نشست در سطح گروه های تماس روی تبادل لیست، ترتیب و توحید آجندا داشته اند.

انوری افزوده: «شرایط طوری است که تیم ها نشست های داخلی را روی محتوای اجندا و عنوان بندی آن تدویر کنند. اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان سرگرم انجام کار های مرتبط به اجندا و انجام سایر محتوای گفتگو هاست.»

سخنگوی وزارت دولت در امور صلح تاکید کرده که روند مذاکرات به شکل نورمال ادامه دارد و کیفیت، سرعت کار و نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح افغانستان برای تیم مذاکراتی حکومت مهم و مطرح است.

این اظهارات سخنگوی دولت در امور صلح در حالی مطرح شده که پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از اعضای هیات‌های مذاکراتی حکومت و طالبان گزارش داده است که گفتگوهای میان افغان در دوحه به گونه موقت متوقف میشود.

در گزارش رویترز آمده است که تیم‌های مذاکراتی منتظر آغاز به کار جوبایدن، رییس جمهور منتخب امریکا است که آیا توافقنامه دونالد ترمپ را تایید میکند یا خیر.

این خبرگزااری به نقل از یک منبع دیپلوماتیک در کابل گفته است: «طرف‌ها نمی خواهد قبل از تاریخ ۲۰ چیزی را متعهد شوند. آنها می خواهند که این روند ادامه یابد بخاطری که یکی از خواست‌های جامعه جهانی بود. به این لحاظ این روند ادامه می یابد، اما بطی خواهد بود.»

این در حالی است که دور دوم مذاکرات بین الافغانی چند روز قبل در دوحه آغاز شد، اما تاکنون چند نشست ابتدایی برگزار شده و شماری از اعضای هیئت های مذاکره کننده حکومت و طالبان به دوحه نرسیده اند.

روز گذشته نیز راس ویلسن شارژدافیر سفارت آمریکا در کابل گفته بود که ایالات متحده از ایجاد دولت موقت در افغانستان طرفداری نکرده و پشتیبانی نمی کند.

او تاکید کرده که نتایج مذاکرات صلح افغانستان به افغان‌ها بستگی دارد باید منعکس‌کننده آرزوها و خواست مردم افغانستان باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *