سفر هیئت مذاکره کننده به دوحه؛ ارگ: اولویت‌ دولت قطع فوری خشونت‌ها است

توسطفریدون حسنی

دی ۱۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با سفر هیئت مذاکره کننده حکومت به شهر دوحه پایتخت قطر برای آغاز دور دوم مذاکرات ارگ ریاست جمهوری می  گوید که اولویت مردم و دولت افغانستان قطع فوری خشونت‌ها، تامین آتش بس و دست یابی به صلح پایدار است.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که همزمان با حضور هیات مذاکره کننده‌ی صلح دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه، مرحله‌ی دوم مذاکرات صلح به زودی آغاز خواهد شد.

صدیقی افزوده که هیئت مذاکره کننده پشتیبانی مردم و قشرهای مختلف جامعه‌ را با خود دارد.

به گفته او: «اولویت‌های مردم و دولت، قطع فوری خشونت‌ها، تامین آتش بس و دست یابی به صلح پایدار در افغانستان است.»

مذاکرات بین الافغانی صلح که به تاریخ ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه رسما آغاز شده بود به تاریخ ۲۲ قوس برای ۲۰ روز متوقف شد.

در توقف 20 روزه مذاکرات هیئت مذاکره کننده حکومت در کابل حضور داشت. سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح گفته است که این هیئت در سه هفته گذشته بیش از ۸۶ نشست با اقشار مختلف جامعه داشته و خواست اولی مردم و حکومت آتش بس سراسری در کشور است.

اخیرا گزارش های از مخالفت ارگ ریاست جمهوری با ادامه عضویت خالد نور پسر عطامحمد نور و غیرت بهیر در ترکیب هیئت مذاکره کننده منتشر شده بود اما فاطمه مورچل معاون سخنگوی ریاست جمهوری انرا شایعه خوانده تاکید کرده: «رییس جمهور هیچ ملاحظه‌یی در ترکیب هیات مذاکره کننده ندارد و برای هیات جمهوری اسلامی افغانستان در دور دوم مذاکرات موفقیت می‌خواهد».

پیش ازین ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح نیز در صحبت به خبرنامه مخالفت ریاست جمهوری با عضویت خالد نور را شایعه خوانده بود.

سفر هیات مذاکره کننده حکومت به دوحه

 هیئت مذاکره کننده حکومت پس از یک روز تاخیر امروز سه‌شنبه (16جدی) به منظور آغاز دور دوم مذاکرات بین الافغانی کابل را به مقصد دوحه ترک کرد.

نادر نادری، سخنگوی این هیأت در توییتی نوشته است: «هیئت مذاکرات صلح جمهوری اسلامی افغانستان پس از سه هفته مشورت با رهبری دولت، اعضای شورای عالی مصالحه ملی، روسا و اعضای شورای ملی کشور، فعالان سیاسی و مدنی، عالمان دین و دیگر اقشار کشور – در کابل و ولایات – برای از سرگیری مذاکرات صلح کابل را به قصد دوحه ترک کرد.»

نادری افزوده که هیئت مذاکره‌کننده دولت از نظریات و راهنمایی‌های لازم برای آغاز موفقانه دور دوم مذاکرات صلح برخوردار شده و آماده است تا به منظور تأمین صلح سراسری در کشور گفت‌وگوها را از سر گیرد.

به گفته او در جریان مشورت‌ها معلوم شد که آتش‌بس نخستین خواست مردم ما است.

تصمیم نهایی در مورد اجندا گرفته نشده است

حکومت افغانستان در حالی بر آتش بس تاکید می کند و آن را از اولویت های دولت در میز مذاکره عنوان کرده است که محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به عرب نیوز گفته است که دو طرف پیش از توقف سه هفته‌یی، لیست برخی از پیشنهادها را با هم در میان گذشته اند، اما هنوز تصمیم نهایی در مورد آجندای این دور از گفتگوها گرفته نشده است.

سخنگوی طالبان تاکید کرده که در دور دوم مذاکرات دو طرف می‌توانند روی موضوعات مشخص تصمیم بگیرند.

به گفته او گفتگو در مورد آتش بس بر اساس توافق آمریکا و طالبان صورت خواهد گرفت.

همزمان با این زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا که به تازگی سفرش برای صلح افغانستان را آغاز کرده وارد کابل شده و با رهبران افغان دیدار کرده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *