دور دوم مذاکرات؛ از آغاز سفر منطقه ای خلیلزاد تا بازگشت هیئت مذاکره کننده به دوحه

توسطفریدون حسنی

دی ۱۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

پس از پایان مهلت سه هفته ای مشورتی هیئت مذاکره کننده دو طرف، زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان دور تازه از سفر منطقه ای اش را آغاز کرده و هیئت مذاکره حکومت نیز امروز به منظور آغاز مذاکرات کابل را به مقصد دوحه ترک می کنند.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه تایید کرده که هیئت مذاکره کننده حکومت امروز سه‌شنبه (16جدی) به قطر باز می گردد.

خوزون تصریح نموده که تیم مذاکره حکومت با آمادگی کامل و حمایت مردم و سیاسیون وارد مذاکره می شوند.

در همین حال شورای عالی مصالحه ملی نیز در خبرنامه ای گفته است سومین نشست کمیته‌ی رهبری این شورا با اشتراک هیأت مذاکره‌کننده شام روز گذشته برگزار شده است.

در خبرنامه آمده است که عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ گفته است که هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان از حمایت قاطع دولت و ملت افغانستان برخوردار است و با کمال اطمینان به دور دوم مذکرات که قرار است فردا در دوحه پایتخت قطر برگزار شود، می‌روند.

عبدالله تاکید کرده که پس از آغاز دور دوم مذاکرات کمیته‌ی رهبری و تیم‌های تخنیکی جلسات مسلسل خواهند داشت تا در صورت نیاز برای هیئت مذاکره‌کننده مشوره‌های سازنده و حمایتی ارایه کنند.

معصوم استانکزی رییس هیئت مذاکره‌کننده حکومت در نشست کمیته رهبری شورای مصالحه خاطرنشان کرده که با اطمینان کامل و «اراده‌ی واقعی» برای تأمین صلح به دور دوم مذاکرات می‌رود.

او حمایت قاطع و گسترده‌ی دولت و ملت افغانستان را برای تیم مذاکره کننده حیاتی خوانده است.

سفر تازه خلیلزاد

از سوی هم زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان در رشته توییت های گفته است که او به دوحه و منطقه با این امیدواری سفر می کند که طرف ها در مرحله بعدی مذاکرات صلح افغانستان، به طور محسوسی پیشرفت خواهند کرد.

خلیلزاد افزوده: «دو طرف باید نشان دهند که با مصالحه واقعی و مذاکره برای موافقت به یک تفاهم سیاسی به زودترین صورت ممکن، و کاهش فوری قابل توجه خشونت/آتش بس، به نفع مردم افغانستان عمل می کنند.»

خلیلزاد سطح فعلی خشونت بشمول ترورهای هدفمند  را پذیرفتنی ندانسته تاکید کرده: «آنهایی که خشونت را تداوم می‌بخشند، می‌خواهند روند صلح و آیندهء کشور را تضعیف کنند. آنان ممثلین اراده مردم افغانستان، که آرزوی صلح را دارند، نیستند.»

وزارت خارجه آمریکا نیز در اعلامیه ای گفته است خلیلزاد دور تازه از سفرهایش را به تاریخ 3 جنوری به آسیای جنوبی و مرکزی و همچنین خاورمیانه آغاز کرده است.

در اعلامیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که خلیلزاد در دوحه با تیم های مذاکره کننده حکومت و طالبان دیدار می کند و آنها را برای تسریع روند صلح – کاهش فوری و قابل توجه خشونت، آتش بس و توافق در مورد نقشه راه سیاسی و تقسیم قدرت در اسرع وقت تشویق و پشتیبانی ایالات متحده را از روند صلح اعلام می کند.

این وزارت افزوده که خلیلزاد در سفرش به کشورهای منطقه همسایگان افغانستان را به حمایت از پایان دادن به خشونت و حل و فصل سیاسی تشویق می کند.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که خلیل‌زاد در سفرش به کابل، با رهبران افغانستان دیدار می کند و از حمایت امریکا با مردم و نیروهای امنیتی افغان اطمینان می دهد.

مذاکرات بین الافغانی

مذاکرات بین الافغانی صلح که به تاریخ ۲۲ سنبله‌ی سال جاری در دوحه رسما آغاز شده بود به تاریخ ۲۲ قوس برای ۲۰ روز متوقف شد.

در دور نخست این مذاکرات با وجود کش و قوس های زیاد حدود سه ماه زمان گرفت و سر انجام هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیدند.

هیئت‌های دو طرف پس از توافق روی طرزالعمل، به‌منظور مشورت‌های بیشتر روی آجندای مذاکرات، به توقف سه هفته‌ای مذاکرات توافق کردند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *