ظرفیت پایین کشف و تحقیق در صفوف پولیس؛ صالح: از آمرین جنایی حوزه ها آزمون گرفته می شود

توسطفریدون حسنی

دی ۱۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری می گوید ارزیابی ها نشان می دهد که ظرفیت بالا در حوزه هاق کشف و تحقیق در صفوف پولیس و امنیت ملی وجود ندارد وگزارش اولیه بر اساس معیارهایی که دادستانی را قادر به اجراات جدی بسازد صورت نمی گیرد.

امرالله صالح امروز چهارشنبه (10جدی) گفته است یکی از شکایت ها بین ادارات این بود که گویا دادستانی کل با مجرمین «برخورد شدید» مطابق به قانون نمی کند.

صالح افزوده: «ارزیابی های عمیق ما نشان می دهد که در صفوف پولیس و حتا امنیت ملی ظرفیت درک از روند کشف – تحقیق و محاکمه زیاد بلند نیست. یعنی محضر و گزارش اولیه به اساس معیارهایی که سارنوالی را قادر به اجراات جدی بسازد صورت نمگیرد.»

به گفته او به این دلیل قرار است که تمام آمرین جنایی حوزات پولیس در کابل در یک امتحان اشتراک کنند تا معلوم شود که سطح مهارت و دانش آنها در تکمیل محضر و مراحل کشف و تحقیق چه اندازه است.

او ابراز امیدواری کرده که این آزمون در ولایت های شامل میثاق امنیتی نیز اجرا شود.

معاون اول ریاست جمهوری تاکید کرده: «این امتحان که نتایج آن الزامیت حقوقی نخواهد داشت مگر اینکه مقام ریاست جمهوری تصمیم بر عذل و تبدیلی منسوبین مبارزه علیه جرایم جنایی بگیرد توسط هیات سارنوالی اخذ می گردد.»

صالح خاطرنشان کرده که با انجام این کار فاصله میان دادستانی و بخش کشف و تحقیق در نهاد های امنیتی از بین می رود. او همچنان گفته است که تطبیق این آزمون در ریاست امنیت ملی کابل پس از مشوره های لازمی بخاطر حفظ محرمیت و مصونیت کارمندان انجام می شود اما بر آن سوالات مشخص مسلکی دیگر نیز درج خواهد شد.

صالح اضافه کرده: «امیدواری ما این است که در آنچه زنجیره ارزشی عدلی و قضایی خوانده می شود نهاد های امنیتی و عدلی در یک صفحه قرار بگیرند و فضای ناموزون و ناهماهنگ را از میان برداریم.»

این اظهارات امرالله صالح در حالی مطرح می شود که به دنبال افزایش ترورهای هدفمند در شهرکابل او چندی قبل اعلام کرده بود که تشکیلات پولیس کابل دو برابر می شود.

مبارزه با جرایم و رویدادهای تروریستی

امرالله صالح در ادامه نگاشته است که افراد کشفی و رضاکار در جستجوی خرید و فروش غیرقانونی سیم کارت ها است.

او افزوده که بر اساس اطلاعات آنان فروش سیم کارت ها بدون تثبیت هویت تا حدودی حل شده و اگر هنور هم مکان های فروش سیم کارت بدون تایید هویت پیدا شود به عنوان شریک جرم و شریک تروریست به پنجه قانون سپرده می شود.

به گفته صالح در بیست و چهارساعته گذشته صدها عراده موترسایکل دو سرنشین دار فلج شده است.

او تاکید کرده: «درکابل وقتی موترسایکل دو پشته گیر می آید در سوخت آن شکر انداخته می شود و بعد از چند دقیقه فلج می گردد و یا در سلنسر آن ساچمه انداخته می شود. قبلا تنها تایر ها را اره می کردند اما بعدا معلوم شد که تایر موترسایکل ارزان است و بزودی قابل دسترس است.»

معاون اول ریاست جمهوری تاکید کرده که ویدیو هایی امنیتی در اختیار دارد که نشان می دهد زیادترین ترور های انفراد و هدفمند توسط موترسایکل های دو سرنشین دار صورت گرفته است.

او به تمام ولایات شامل میثاق امنیتی هدایت داده که تردد موترسایکل با دو سرنشین را متوقف سازند.

به گفته او جرایم در 24 ساعت گذشته در کابل پایین بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *