جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

دومین نشست کمیته رهبری شورای مصالحه؛ از تاکید بر آغاز مذاکرات در زمان تعیین شده تا انتقاد از افزایش خشونت ها

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

دومین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه با اشتراک شماری از شخصیت های سیاسی برای نخستین بار در قصر سپیدار برگزار و اشترک کننده گان در این نشست بر آغاز مذاکرات بین الافغانی در زمان تعیین شده آن تاکید و از افزایش خشونت ها در افغانستان انتقاد کردند.

عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه در این نشست گفت که این مهم است که مرحله دوم مذاکرات در تاریخ از پیش تعیین شده آن آغاز شود و محل مذاکره نباید سبب تاخیر در مذاکرات گردد.

عبدالله افزود که هیئت مذاکره کننده 90 روز گفت‌وگوهای جدی در دوحه داشته اند و اکنون این هیئت با رهنمود واضح به دور دوم مذاکرات برود.

رییس شورای مصالحه خاطرنشان کرد که برای صلح ارادۀ قطعی و جدی وجود دارد، جامعۀ بین المللی، کشورهای منطقه و مردم افغانستان از صلح اعلام حمایت کرده‌اند.

به گفته او مردم افغانستان صلح باعزت، عادلانه و پایدار می‌خواهند که در آن ارزش‌های ملی و اسلامی و دست‌آوردها حفاظت شود و مردم با خود و با جهان در صلح و امنیت زندگی کنند.

عبدالله انفجار های امروز کابل را «قصه همه روزه مردم افغانستان» خوانده گفت مسوولیت کمیته رهبری شورای مصالحه پایان دادن به درد و رنج مردم افغانستان است و هیچ اولویتی بالاتر از صلح قابل قبول و با عزت وجود ندارد.

رییس شورای مصالحه تاکید کرد که هیئت مذاکره‌کننده به شورا گزارش‌ده و حسابده است و حمایت کامل شورا را با خود دارد و شورا نیز انتظار دارد بیشتر از گذشته به صلابت از مردم نمایندگی کنند.

در همین حال عبدالرب رسول سیاف در این نشست گفت: «من یقین دارم که طرف ما ارادۀ صلح دارد. اگر کسی مخالف صلح هم باشد، صدای خود را بلند کرده نمی‌تواند.»

سیاف افزود که از هیئت مذاکره کننده باید شنیده شود که آیا جانب مقابل ارادۀ صلح دارد. به گفته او تحقق صلح در گرو ارادۀ دو طرف است.

محمد محقق یکی دیگر از اعضای کمیته رهبری شورای مصالحه نیز در این نشست ضمن قدردانی از هیئت مذاکره کننده گفت: «تلاش شد که به نام احزاب، مذهب و تیم میان هیأت تفرق ایجاد کنند. اما هیأت با پختگی از جمهوری اسلامی نمایندگی کردند. »

به گفته محقق در تلاش های دیگری هم بود که تلاش صورت گرفت که «هیئت جانبی» در کابل ایجاد شود. اما احزاب و جریان ها حوصله مندی نشان دادند و به هیئت فرصت دادند.

محمد یونس قانونی یکی دیگر از سخنرانان این نشست تاکید کرد که تصمیم گیری به گونه‌یی صورت گیرد که همه اعضای هیئت خود را در پروسه شریک ببینید.

به گفته او کمیتۀ رهبری شورای عالی هنوز هم تکمیل نیست و جای تعدادی از شخصیت‌ها به خصوص جوانان و زنان در کمیتۀ رهبری خالی است و باید این خلاء هرچه زودتر پر شود.

قانونی اضافه کرد که در کنار کمیته رهبری شورای مصالحه هنوز هم در میان هیئت مذاکره کننده جای شماری از شخصیت ها خالی است.

او هم چنان از قطع نشرات زندۀ سخنان محمد کریم خلیلی، محمد محقق و عطا محمد نور در نخستین نشست کمیتۀ رهبری این شورا از سوی تلویزیون ملی کشور انتقاد کرده تاکید کرد که سانسور صحبت‌های این سه چهرۀ سیاسی کشور از سوی تلویزیون ملی خلاف موازین اخلاقی است.

به گفتۀ او، این اقدام باعث شده است که محمد کریم خلیلی به رسم اعتراض از اشتراک در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی خودداری کند.

قانونی از رسانه‌های دولتی ‌خواست که از سانسور سخنان شهروندان کشور به ویژه رهبران سیاسی خودداری کنند و این رسانه‌ها باید بگذارند که سیاست‌گران کشور پیام خود را به مردم برسانند.

گفتنی است که نشرات زندۀ تلویزیون ملی کشور در زمان صحبت‌های محمد کریم خلیلی رییس پیشین شورای صلح، محمد محقق معاون پیشین ریاست اجرایی و عطا محمد نور والی پیشین بلخ در نخستین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی قطع شد. این اقدام انتقادهای زیادی را در شبکه‌های اجتماعی نیز به همراه داشت.

انتقاد ها از افزایش خشونت ها

مارشال عبدالرشید دوستم نیز با فرستادن پیامی به دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه تاکید کرد که نیاز است تا یک اجماع بزرگ ملی در روند صلح شکل بگیرد و دولت با ایجاد زمینۀ واقعی همدیگرپذیری «اجماع ملی» را در روند صلح ایجاد کند و زمینۀ موفقیت روند صلح را فراهم بسازد.

دوستم خاطرنشان کرده که روند صلح باید به پایان جنگ در کشور بینجامد و نباید زمینه را برای آغاز یک جنگ دیگر مساعد سازد. او گفت که در روند صلح باید طرح ایجاد یک ساختار سیاسی با قاعده وسیع سیاسی مطرح شود که همۀ گروه‌های اجتماعی ساکن در کشور را در بر بگیرد.

مارشال دوستم افزود که که هیئت مذاکره‌کنندۀ صلح دولت افغانستان باید به طالبان تفهیم کند که این گروه محبوبیت خود را در چوکات یک نظام مردم‌سالار به آزمون بگیرد و تنها در چوکات چنین نظامی ممکن است روند صلح نتایج مطلوبی را به همراه داشته باشد.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری با اشاره به خشونت های اخیر گفت که باید متوجه تمام پیچیدگی های این گفتگوها باشیم.

به گفته او گروه طالبان باید بداند که با کشتن افراد بانفوذ، فعالان جامعه‌ی مدنی، خبرنگاران و زنان نمی‌تواند برنده‌ی جنگ جاری شود بلکه با این اقدام طالبان، جنگ پیچیده‌تر می‌شود و این موضوع به نفع هیچ یکی از طرف‌های جنگ نیست.

صالح تاکید کرد که گروه طالبان تاکید بر پیروزی نظامی دارد. به گفته او هر کسی که در افغانستان به‌جای مشارکت تاکید بر تسلط کرده، ناکام بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان