واکنش ها به ترور رییس اجرایی فیفا؛ کمیسیون حقوق بشر خواهان جلوگیری قتل های هدفمند شد

توسطفریدون حسنی

دی ۳, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

ترور یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) در کابل با واکنش های همراه شده است. کمیسیون حقوق بشر در واکنش به آن خواهان جلوگیری از قتل های هدفمند خبرنگاران و کارمندان جامعه مدنی شده است.

یوسف رشید و راننده‌‌اش صبح امروز در نزدیکی خانه‌‌اش در منطقۀ «تنی‌کوت» در مربوطات حوزه هفتم امنیتی شهر کابل، آماج تیراندازی مردان مسلح ناشناس قرار گرفت و ابتدا زخمی و پس از آن در شفاخانه جانباخته است.

در تیر اندازی بر آقای رشید راننده او نیز زخمی شده است.

مهاجمان پس از حمله از محل فرار کرده اند اما پولیس کابل می‌گوید که بررسی‌ها را در این باره آغاز کرده است.

واکنش ها به ترور رییس اجرایی فیفا

کمیسیون حقوق بشر در واکنش به این رویداد در اعلامیه ای از حمله بر خبرنگاران، فعالان مدنی و حقوق بشر ابراز نگرانی کرده گفته است که نهادهای مدنی نظارتی تأمین‌کننده سلامت، شفافیت و مشروعیت انتخابات‌ و نهادهای مدنی لازمه جامعه‌ای دموکراتیک، پلی بین دولت و مردم و موظف به آگاهی‌دهی، دادخواهی، دفاع از حقوق‌بشر و نظارت بر ‌فعالیت دولت‌اند.

این کمیسیون درخواست خود مبنی بر حفاظت از خبرنگاران، فعالان مدنی و حقوق‌بشر از حکومت را تکرار کرده و خواهان جلوگیری از کشتار هدفمندِ مکرر در کشور و پیگرد قضایی عاملان آن شده است.

ارگ ریاست جمهوری نیز در اعلامیه ترور یوسف رشید را محکوم کرده گفته است که رییس جمهور به نهادهای مربوط بخاطر شناسایی و مجازات عاملین این رویداد تروریستی، هدایات لازم را داده است.

ارگ با اشاره به افزایش حملات گروه های تروریستی بالای تاسیسات و نهادهای عامه تاکید کرده: «دشمنان با انجام اینگونه حملات، افغانستان کنونی را که پیشرفت ها و دستاوردهای پسین را با تلاش ها و فداکاری های بی دریغ مردم بدست آورده است، به عقب برده نمی توانند.»

شورای عالی مصالحه ملی یوسف رشید را صدای نهادهای جامعۀ مدنی افغانستان خوانده افزوده نقش او در پروسه مردم‌سالاری و انتخابات در کشور در سال‌های پسین اثرگذار و فراموش‌ناشدنی است.

عبدالله تاکید کرده که «تروریستان» چهره‌های وطن‌دوست، متعهد و فعال را هدف گرفته‌ و تداوم ترور پذیرفتنی نیست.

رییس شورای مصالحه از نهادهای امنیتی و کشفی خواسته که جلو ترورهای هدف‌مند و حذف چهره‌های فعال و اثرگذار و ملی را بگیرند.

راس ویلسن، کاردار سفارت امریکا در کابل در توییتی یوسف رشید را «مدافع فداکار و ثابت قدم دموکراسی در افغانستان» خوانده است.

ویلسن خاطرنشان کرده  که یوسف رشید سال‌‌ها به‌‌گونۀ خستگی‌‌ناپذیر برای اطمینان از انتخابات آزاد و شفاف، تلاش کرد و «مرگ او برای خانواده، دوستان و ملتش ضایعه است».

سفارت کانادا در کابل نیز ترور یوسف رشید را محکوم کرده افزوده: «او زندگی خود را وقف یک افغانستان آزاد، دموکراتیک و مسالمت آمیز کرد و از دست دادن وی موج غم انگیزی را به مردم و جامعه بین المللی که با او کار می کرد را می فرستد.»

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *