تیفا خواهان اصلاح قانون انتخابات شد

توسطفریدون حسنی

دی ۱, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان «تیفا» در واکنش به ادعای برگزاری موفقانه انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن زمان برگزاری انتخبات شورای ولایتی و انتخابات پارلمانی غزنی از سوی کمیسیون انتخابات می گوید که ادعای برگزاری  موفقانه انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون «تمسخری به شعور مردم»، کتمان حقایق و رسوایی های این انتخابات و پس از اعلان نتایج آن است.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان امروز دوشنبه (1جدی) در اعلامیه ای گفته است که انتخابات پارلمانی سال 1397 و انتخابات ریاست جمهوری سال 1398 چالش های زیادی را بدنبال داشته و اعتماد مردم را نسبت به تمام پروسه های انتخاباتی زیر سوال برده است.

در این اعلامیه آمده است که با گذشت بیش از یک سال از آخرین انتخابات ریاست جمهوری کمیسیون مستقل انتخابات بدون عملی کردن اصلاحات کلیدی و مرفوع سازی مشکلات حقوقی، تخنیکی و عملیاتی برای انتخابات شوراهای ولایتی، انتخابات پارلمانی غزنی و انتخابات تعدادی از شاروالی ها را در سال آینده آمادگی میگرد.

تیفا روند صلح و افزایش خشونت ها را دومانع اصلی برگزاری انتخابات خوانده است.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان خاطرنشان کرده که بزرگترین مانع برای انتخابات عملی نشدن اصلاحات کلیدی و مردم با این وضعیت، دیگر علاقمند اشتراک در انتخابات نخواهد بود.

به باور تیفا قبل از برگزاری انتخابات، باید وضعیت سیاسی نحوه دید و باور مردم نسبت به روند و مشکلات تخنیکی و حقوقی گذشته بررسی شود و در روشنایی آن انتخابات برگزار شود.

این نهاد اضافه کرده که تنها برگزار کردن انتخابات نباید هدف کمیسیون مستقل انتخابات باشد، بلکه کمیسیون باید کوشش کند تا انتخابات را به بهترین شکل و در شرایط مناسب سیاسی و امنیتی برگزار کند.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان پیشنهاد کرده که کمیسیون مستقل انتخابات برنامه ای کامل شان را برای برگزاری انتخابات ها در سال 1400 با نهادهای ذیدخل انتخاباتی شریک کنند تا دیده شود که کمیسیون با کدام آمادگی ها و تغییرات خواستار برگزاری انتخابات ها است.

این نهاد نظارت کننده انتخاباتی در پیشنهاد دومی اش خواهان تعدیل قانون انتخابات تصویب آن از سوی پارلمان شده تاکید کرده که در روشنایی قانون جدید انتخابات، باید تغییرات در ساختارهای کمیسیون های انتخاباتی وارد پس برای برگزاری انتخابات با در نظرداشت وضعیت سیاسی و صلح در کشور آمادگی های لازم اتخاذ شود.

آمادگی کمیسیون بر برگزاری انتخابات پارلمانی غزنی و شورا های ولایتی

این اظهارات تیفا در حالی مطرح شده است که کمیسیون مستقل انتخابات به تاریخ 20 قوس در نشست خبری از آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات‌ شوراهای ولایتی، پارلمانی غزنی، ولسوالی‌ها و شهرداری ‌ها خبر داد.

حواعلم نورستانی رییس کمیسیون انتخابات در این نشست خبری گفته بود: «بعد از برگزاری موفقانه انتخابات ریاست جمهوری 1398، برگزاری این انتخابات‌ها مورد غور و بررسی قرار گرفته و بعد از بررسیهای تخنیکی و عملیاتی، آمادگیهای لازم برای برگزاری این انتخابات‌ها در سال 1400 خورشیدی اتخاذ گردید.»
او تاکید کرده که طرح و پلان عملیاتی انتخابات پارلمانی غزنی، شوراهای ولایتی و تعدادی از شاروالی ها را به مقام ریاست جمهوری فرستاده شده و در آن تاریخ برگزاری این انتخابات ها در خزان 1400، تنظیم شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *