خلیلزاد: کشتن افغانها معمول شده است/ حکومت و طالبان هر چه زودتر به توافق سیاسی برسند

توسطفریدون حسنی

آذر ۳۰, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

در ادامه افزایش خشونت ها زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان می گوید کشتن و مرگ افغانها بشمول غیرنظامیان «بسیار معمول» شده است و حکومت افغانستان و گروه طالبان هر چه زود تر به یک توافق سیاسی برسند.

زلمی خلیلزاد شب گذشته (29قوس) در واکنش به کشته شدن شماری زیادی از کودکان در ولایت غزنی گفته است که خبر کشته شدن شمار زیادی «بیگناهان» که اکثریت آنان کودکان بودند، «جانگداز» است.‌

خلیلزاد تاکید کرده: «کشتن و مرگ افغانها، به شمول غیرنظامیان، بسیار معمول شده است».

او سطح بلند خشونت های جاری را تقبیح کرده و خاطرنشان نموده آنهایی را که این گونه حملات، وحشت و خونریزی می‌آفریند، محکوم می‌کند.

نماینده خاص آمریکا در امور صلخ افغانستان افزوده: «هدف آنها ایجاد نفاق و استفاده از خشونت برای تضعیف افغانهایی است که به صلح، ختم دایمی خشونت، و یک افغانستان مرفه متعهد اند. این دشمن باید رد شود».

خلیلزاد از طرف های درگیر در افغانستان خواسته که خشونت ها را کاهش دهند و «سریعاً» به سوی آتش بس بروند و با حمایت بین المللی در تمام افغانستان به خطرات مواد منفجر ناشده و ماین ها رسیدگی کنند.

به گفته او در موجودیت توافقنامه ایالات متحده – طالبان، اعلامیه مشترک ایالات متحده – افغانستان، حمایت گسترده بین‌المللی از صلح و آغاز مذاکرات بین الافغانی و خواست شهروندان افغانستان به کاهش خشونت جنگ و کشتن بین الافغانی مشروعیت اش را از دست داده است.

خلیلزاد تاکید کرده که حکومت و طالبان به خواسته های مردم احترام کنند و هر چه زودتر به یک توافق سیاسی برسند.

ادامه خشونت ها

این اظهارات نماینده خاص آمریکا در امور صلح در حالی مطرح می شود که با وجود نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات بین الافغانی و رخصتی بیست روزه هیئت مذاکره کننده و تاکید حکومت افغانستان بر آتش بس خشونت ها همچنان در سطح بلند قرار دارد.

به تازگی به روز جمعه گذشته در انفجار هاوان منفجرناشده باقی‌مانده از دوران جنگ در غزنی 15 کودک کشته و 20 تن دیگر آنان زخمی شدند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله روز گذشته اعلام کرد که در نتیجه 507 انفجار ماین و 35 حمله انتحاری از سوی طالبان در سه ماه گذشته 487 غیرنظامی کشته شده اند.

آرین افزوده که در این رویداد ها همچنان یک هزار 49 غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

سخنگوی وزارت داخله تاکید کرده که طالبان خلاف تمام ارزش‌های انسانی و اسلامی و خلاف تعهدات‌شان، به غیرنظامیان و تأسیسات عامه خسارات زیادی وارد کرده‌اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *