دیدار هیئت مذاکره کننده با رییس شورای مصالحه؛ عبدالله: محل برگزاری مذاکرات نباید مانع گفت‌وگوهای صلح شود

توسطفریدون حسنی

آذر ۲۶, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه می گوید ترجیح دولت افغانستان این است که دور بعدی مذاکرات در داخل کشور برگزار شود، اما محل برگزاری مذاکرات نباید مانع گفت‌وگوهای صلح شود.

عبدالله عبدالله امروز چهارشنبه (26قوس) در برنامه گشایش سکرتریت ملی صلح در کابل گفت: «ترجیح دولت افغانستان این است که دور بعدی مذاکرات در داخل کشور برگزار شود، اما تصمیم نهایی به توافق دو طرف بر می‌گردد و محل برگزاری مذاکرات نباید مانع گفت‌وگوهای صلح شود.»

عبدالله افزود که وقفه در مذاکرات صلح با توافق دو طرف صورت گرفته است و انتظار می‌رود که ادامه‌ی مذاکرات در تاریخ معین آن دنبال شود.

رییس شورای مصالحه خاطرنشان کرد که مردم افغانستان توقع آتش بس دارند و از ادامه جنگ خسته‌اند.

به گفته او در روند گفت‌وگوهای صلح در کنار حفظ دستاوردهای بیست سال گذشته، حقوق قربانیان جنگ نیز در نظر گرفته خواهد شد.

دیدار هیئت مذاکره کننده با عبدالله

از سوی هم ریاست شورای مصالحه در خبرنامه ای گفته است که هیئت مذاکره‌‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان با عبدالله در قصر سپیدار دیدار کرده است.

در این خبرنامه آمده است در این نشست رییس شورای عالی مصالحه‌ به هیئت مذاکره‌ جمهوری اسلامی افغانستان گفت: «شما با حوصله‌مندی تمام، اتحاد و روحیه‌ی همه‌شمول از دولت و ملت افغانستان نمایندگی شایسته کردید و ثابت نمودید که جمهوری اسلامی افغانستان اراده‌ی واقعی برای تأمین صلح و ختم جنگ و خون‌ریزی دارد.»

عبدالله تاکید کرده که قبل از رفتن هیئت مذاکره‌ صلح، تبصره‌های وجود داشت که این هیأت اختلافات درونی دارد و موفق به تداوم گفت‌وگو نخواهد بود، اما روش و فعالیت آنان سبب شد تا این باورها نادرست ثابت شود و امیدواری‌ها برای تأمین صلح افزایش یابد.

در خبرنامه شورای مصالحه آمده است که در این نشست معصوم ستانکزی رییس هیئت مذاکره حکومت گفته است: «در اوایل طرف مقابل فکر می‌کرد که هیأت مذاکره‌کننده‌ی افغانستان از گروه‌های مختلف نمایندگی می‌کند، اما ما ثابت کردیم که از فرد و گروهی خاصی نمایندگی نمی‌کنیم، بل‌که از کلیت جمهوری اسلامی افغانستان و از تمام اقشار جامعه‌ نمایندگی می‌کنیم.»

استانکزی خاطرنشان کرده که تعیین اصول مذاکرات دشوار بوده و خواست‌ها و انتظارات برای دو طرف حساس و حیاتی بود به این دلیل زمان گیر شده است.

رییس هیئت مذاکره کننده تاکید کرده که در روزهای نزدیک، محل برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای صلح نیز مشخص خواهد شد.

محل دور دوم مذاکرات صلح پس از ان خبرساز شده است که رییس جمهور غنی و حمدالله محب مشاور امنیت ملی از طالبان خواسته اند دور دوم مذاکرات بین الافغانی را در داخل افغانستان بر گزار کنند که این پیشنهاد آنان از سوی طالبان رد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *