بازگشت هیئت مذاکره کننده به کابل؛ خلیلزاد بر از سرگیری بدون تاخیر مذاکرات صلح تاکید کرد

توسطفریدون حسنی

آذر ۲۵, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

پس از اعلان ۲۰ روز توقف مذاکرات هیئت مذاکره کننده صلح طالبان و حکومت افغانستان، زلمی خلیلزاد نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان می گوید لازم است که تاخیری در تجدید گفتگوها نباشد و طبق توافق مذاکرات به تاریخ 16 جدی دوباره از سرگرفته شود.

آقای خلیلزاد ناوقت شب گذشته (24قوس) در توییتی گفته است که هر دو تیم مذاکره کننده افغان در دوحه اعلان کرده اند که برای «مشورت روی مسایل اجندا» به رخصتی 20 روزه توافق کرده اند.

خلیلزاد تاکید کرده: «بدبختانه، جنگ ادامه دارد. ضرورت به یک تفاهم سیاسی، کاهش خشونت و آتش بس همچنان فوری باقی مانده است.»

نماینده خاص آمریکا در امور صلح افغانستان خاطرنشان کرده که لازم است که تاخیری در تجدید گفتگوها نباشد و طبق توافق در این مذاکرات دوباره از سر گرفته شود.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه ای گفته است که رییس جمهور غنی شب گذشته با نانسی پلوسی رییس کانگرس آمریکا و شماری از اعضای مجلس نمایندگان آن کشور، از طریق ویدیوکنفرانس گفتگو کرده است.

ارگ افزوده که در این گفتگو دو جانب در خصوص تعهدات دوامدار ایالات متحده امریکا به افغانستان، پروسۀ صلح و مراحل بعدی آن، حقوق زنان و نیاز عاجل به آتش بس بحث کرده و از افزایش خشونت ها ابراز نگرانی کرده اند.

این در حالی است که دور اول مذاکرات بین‌الافغانی که به تاریخ ۲۲ سنبله به صورت رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شده بود پس از سه ماه و با نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات پایان یافته است.

هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان و گروه طالبان سه روز قبل اعلام کرده اند که دو طرف برای مشوره های لازم در مورد اجندا، به تعویق سه هفته ای مذاکرات توافق کرده اند و قرار شده که دور دوم مذاکرات به تاریخ ۱۶ جدی سال روان دوباره از سر گرفته شود.

از سوی هم فریدون خوزون سخنگوی شورای مصالحه در توییتی نگاشته است که هییت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان پس از تبادله یاداشت ها در مورد اجندای مذاکرات، برای مشوره و بحث ها امروز به کابل بر می‌گردد.

ادامه خشونت ها در افغانستان

این اظهارت پس از ان مطرح می شود که خشونت ها در افغانستان همچنان در سطح بالا قرار دارد و در اخرین مورد در دو روز گذشته 11 غیرنظامی در حمله هوایی روستای ده سبز ولسوالی ارغنداب قندهار کشته شدند.

در کنار این روز گذشته اعضای شورای ولایتی قندز اعلام کردند که در حمله گروه طالبان بر پاسگاه نیروهای سرحدی 10 نیروی سرحدی بشمول فرمانده آنان کشته و شماری دیگر آنان زخمی شده اند.

به تازگی اسکات میلر فرمانده عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان، خواهان پایان یافتن جنگ‌ها در این کشور شده‌است.

میلر تاکید کرده که اگر طالبان خشونت‌ها را کاهش ندهند، نگران است که فرصت‌های به دست آمده پس از نزدیک به ۲۰ سال از دست برود.

از سوی هم رولاند کوبیا نمایندۀ ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، ابراز امیدواری کرده که توقف در گفتگو‌های دوحه، میزان جنگ و قتل‌های هدفمند را متوقف کند.

او گفته است که اگر خشونت ها کاهش نیابد جنگ و گفتگو وجود نخواهد داشت و تنها جنگ ادامه خواهد یافت.

کوبیا افزوده که ادامه خشونت‌ها پروسۀ نوپای صلح افغانستان را مشکل‌تر می‌سازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *