انتقاد ها از برنامه انتقال دانش آموزان به مساجد؛ عبدالله: این طرح از اساس اشتباه است

توسطفریدون حسنی

آذر ۱۸, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

همزمان با انتقادهای گسترده از طرح جدید وزارت معارف مبنی بر انتقال دانش‌آموزان صنف‌های اول تا سوم مکاتب به مساجد عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه می گوید که این تصمیم وزارت معارف از اساس نادرست است و برای نادرستی آن ده‌ها دلیل وجود دارد.

آقای عبدالله امروز سه‌شنبه (18قوس) در نشست ملی صلح، رسانه‌ها و جامعه مدنی در کابل گفت که از این تصمیم وزارت معارف از طریق رسانه‌ها باخبر شده است.

رییس شورای مصالحه با بیان این که پس از شنیدن این خبر «تا به حال گنگس هستم که چه گپ شد» تاکید کرد: «اگر چه من بسیار اراده‌ی محکم دارم که به کار روزمره‌ی حکومت دخالت نکنم، اما این کار روزمره‌ی حکومت نیست این یک کار بسیار بزرگ است. معینیت تعلیمات اسلامی باید تقویت می‌شد.»

او خاطرنشان کرد احتمال دارد که پس از تغییرات در این معینیت کسی مشورت داده است که طرح انتقال صنف‌های ابتدایی از مکاتب به مساجد که از «اساس اشتباه» است، گرفته شود.

رییس شورای عالی مصالحه ملی اضافه کرد که مسوولیت سیاسی و اداری این کار را ندارد اما به عنوان یک شهروند نتوانست از اعلام موضع درباره این تصمیم چشم‌پوشی کند و از جایگاه شهروند به آن پرداخته است.

عبدالله عبدالله ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه مدارس دینی و مساجد تصریح کرد که امکانات لازم در مدارس وجود ندارد و عالمان دینی نیز فرزندان شان را آموزشی دینی می‌دهند، اما تشویق می‌کنند که به مکتب بروند.

به گفته او روزگاری مدارس در یک شرایط ویژه دارای امکانات بود، اما در حال حاضر حکومت برای این مدارس کمک‌های لازم را نکرده است.

واکنش ها به طرح وزارت معارف

وزارت معارف دو روز قبل اعلام کرد که بر اساس یک طرح تازۀ تشکیلاتی صنف‌های درسی اول تا سوم مکتب‌ها به مساجد انتقال خواهد یافت.

 این اعلامیۀ وزارت معارف با واکنش‌های گسترده‌یی شهروندان همراه شد و پس از آن وزارت معارف بار دیگر اعلام کرد که صنف‌های ابتدایی مکتب‌ها تنها در مناطقی که مکتب وجود ندارند به مسجدها انتقال خواهد یافت.

در آخرین مورد از این واکنش ها در کنار عبدالله عبدالله فرهاد دریا، هنرمند شناخته شدۀ کشور امروز سه‌شنبه در یک نامۀ سرگشاده به رییس‌جمهور خواهان تجدیدنظر حکومت در انتقال صنف‌های ابتدایی مکتب‌ها به مسجدها شده است.

دریا در نامه اش به رییس‌جمهور نوشته است که صنف‌های ابتدایی مکتب‌ها سرنوشت‌سازترین دورۀ آموزشی کودکان است و سرنوشت کودکان در این دورۀ مهم آموزشی نباید به دست ملاامامان افراطی گذاشته شود.

آقای دریا می‌افزاید که ملاامامان مسجدها بیشتر در روستاهای کشور فارغان مدرسه‌های دینی پاکستان هستند و سپردن سرنوشت کودکان به این افراد خطرآفرین خواهد بود. او از رییس‌جمهور می‌پرسد که چه تضمینی وجود دارد که سرنوشت کودکان از طریق مسجدها در اختیار گردانندگان مسجدهای انتحاری‌پرور پاکستان قرار نگیرد.

او خواهان تجدید نظر وزارت معارف نسبت به این طرح شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *