جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

استقبال گسترده از نهایی شدن طرزالعمل مذاکرات بین الافغانی؛ هیئت های مذاکره کننده بر تداوم گفتگوها تاکید کرد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

همزمان با نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات و استقبال گسترده از آن هیئت مذاکره کننده حکومت و طالبان تاکید می کنند که هر دو طررف متعهد اند که برای صلح پایدار در افغانستان به تلاش های شان ادامه دهند.

هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان و طالبان در اعلامیه مشترک که ناوقت روز گذشته پس از اعلام نهایی سازی طرزالعمل مذاگرات منتشر کرده گفته اند: «امروز چهارشنبه جلسه عمومی میان هر دو هیئت مذاکرات بین الافغانی دایر گردید. در نشست به کمیتۀ مشترک کاری وظیفه سپرده شد تا موضوعات اجندا را ترتیب نمایند».

در این اعلامیه تاکید شده که مذاکرات فعلی میان هر دو هیئت‌ مذاکره کننده نشان می دهد که برای صلح پایدار میان افغان ها اراده وجود دارد.

آنان افزوده اند دو طرف مذاکره کننده متعهد اند که برای صلح پایدار در افغانستان به تلاش های شان ادامه دهند.

استقبال از نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات

اعلام نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات از سوی طالبان و حکومت افغانستان با استقبال گسترده داخلی و بین المللی به همراه بوده است. صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور در توییتی نگاشته است: «رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، نهایی شدن طرزالعمل مذاکره در دوحه را گامی به جلو؛ از بهر آغاز مذاکرات اصلی و خواست مردم ما که همانا تامین آتش بس برای برقراری صلح پایدار در افغانستان است، دانسته و از آن استقبال می‌کند».

عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه نیز در اعلامیه‌ای گفته است که این توافق زمینه را برای پرداختن به بحث‌های اصلی و گفت‌وگو روی آجندای مذاکرات صلح فراهم می‌کند.

عبدالله تاکید کرده که مردم افغانستان از هر دوطرف توقع دارند که از فرصت ایجاد شده برای ختم جنگ و برقراری صلح پایدار استفاده کنند.

در همین حال وزارت خارجۀ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تیم‌های مذاکره کننده یک تعداد تصامیم مهم را گرفته اند که مذاکرات آنان را به سوی نقشۀ راه سیاسی و آتش‌بس پایدار سوق خواهد داد.

وزارت خارجه آمریکا افزوده: «این دستآورد نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان برای فایق آمدن بر اختلافات شان جدی اند و آماده هستند که به موضوعات دشوار بپردازند.»

این وزارت تاکید کرده که اکنون مذاکرات برای نقشۀ راه سیاسی و آتش‌بس دایمی آغاز می‌شود و ایالات متحده با همه طرف‌ها به شدت کار خواهد کرد تا کاهش جدی در خشونت رونما شده و آتش‌بس نافذ شود.

از سوی هم ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در پایان گردهمایی مجازی دو روزۀ وزیران خارجۀ کشورهای عضو پیمان شام گذشته به رسانه‌ها گفته است: «این اولین باریست که طالبان و حکومت افغانستان در واقعیت توانسته اند یک سندی را با هم امضا کنند و بالای یک چهارچوب مذاکرات برای رسیدن به یک راه حل صلح پایدار و چگونگی رسیدن به صلح در افغانستان به توافق برسند و این‌که برای رسیدن به این هدف چون یک گام نخست روی آتش‌بس همه جانبه به توافق برسند».

زلمی خلیل‌­زاد نماینده ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان نیز در رشته تویت های از این اقدام استقبال کرده و آن را «نقطۀ عطف مهم» خوانده تاکید کرده که موافقتامه سه صفحه‌ای، مقررات و طرز العمل‌ها را برای مذاکرات در بارۀ نقشه راه سیاسی و آتش‌بس جامع تنظیم می‌کند.

او افزوده که حال مردم افغانستان در این دو بخش انتظار پیشرفت سریع را دارند.

خلیل‌زاد در ادامه گفته، در حالیکه مذاکرات در بارۀ نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دایمی آغاز می‌شود، با تمام جوانب در مورد کاهش جدی خشونت و برقراری آتش‌بس به شدت کار می‌کنند.

دیبرا لاینز نماینده ویژه ملل متحد در افغانستان هم در تویتی از آنچه پیشرفت هر دو تیم مذاکره کننده در روند صلح این کشور خوانده استقبال کرده است.

مذاکرات بین الافغانی

مذاکرات بین‌الافغانی که به تاریخ ۲۲ سنبله به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و این گفتگوها به دلیل اختلاف‌ها در ترتیب اصول مذاکرات تا اکنون به نتیجه‌ای نرسیده بود.

پس از نزدیک به سه ماه گفتگو روز گذشته هیئت مذاکره کننده دو طرف اعلام کردند که روی نهایی سازی طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیده اند و از این پس روی آجندای مذاکرات گفتگوها آغاز می شود.

از سوی هم قرار گرازش ها گفته شده که این بحث‌ها میان هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان در مورد آجندای مذاکرات بین‌الافغانی روز شنبه، 15 قوس آغاز می‌شود و قرار است هیئت مذاکره‌کننده دولت برقراری آتش‌بس را به عنوان اولویت در این نشست‌ها مطرح کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان