‏پرونده کابل بانک؛ صالح: جایدادهای مخفی قرضداران کابل بانک را جستجو می کنیم

توسطفریدون حسنی

آذر ۱۲, ۱۳۹۹ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

پس از گذشت بیش از 10 سال از ورشکست شدن کابل به تازگی امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری اعلام کرده که جایدادهای مخفی قرضداران این بانک را جستجو می کند تا پول ملت را دوباره برگردانند.

امرالله صالح امروز چهارشنبه (12قوس) در گزارش جلسه امنیتی شش و نیم صبح اش نگاشته است: «یکی از قرضداران کابل بانک که خود را رفیق یک وزیر قلمداد کرده بود قرار است تا سه روز دیگر خانه اش را مطابق به حکم سارنوالی به مدیریت تصفیه کابل بانک بسپارد.»

صالح افزوده که این خانه باید به ارزش سه صد هزار دالر به فروش برسد و پول آن به خزانه ملت برگردانده شود.

او هشدار داده که اگر تا سه روز این کار نشود از قوا استفاده می کند. به گفته او این مقروض کابل بانک که از او نامی برده نشده سه سال تمرد کرده بود تا این که جلسه شش و نیم به موضوع رسیدگی کرده است.

معاون اول ریاست جمهوری تاکید کرده که جایداد های مخفی قرضداران کابل بانک را جستجو می کند تا پول ملت برگردانده شود.

صالح تاکید کرده که اکنون هماهنگی رو در رو میان اداره مبارزه با جرایم سنگین، دادستانی، پولیس و امنیت ملی بصورت بی سابقه و پر رنگ ایجاد شده است.

وضعیت امنیتی پایتخت

امرالله صالح در ادامه نگاشته است ریاست امنیت ملی توانسته «رخنه اساسی» در میان هسته های «دشمن» کند و در بیست و چهار ساعت گذشته پنچ تن از تروریستان را که می خواستند فاجعه خلق کنند بازداشت کرده است.

به گفته او یک تن از این تروریستان در سرای شهزاده هنگامی بازداشت شده که می خواست حواله پول ارسال شده از پاکستان را اجرایی کند.

او جزییات از افراد بازداشت شده نداده اما گفته رییس جمهور مصمم است تروریستانی را که در هفته های اخیر بازداشت شده از قوه قضایه بخواهد علنی محاکمه کند.

صالح خاطرنشان کرده که در تمام کابل روز گذشته دو رویداد جنایی و یک رویداد تروریستی رخ داده و موتر یکی از سفارت خانه ها نیز از ماین چسپکی نجات یافته است.

معاون اول از کاهش جرایم جنایی در شهر کابل خبر داده تاکید کرده که هفته ها می شود که احصاییه حوادث به ده حادثه در روز نمی رسد.

او به باشندگان مکروریان ابلاغ کرده که ساحه سبز را که اهالی منازل اول به باغچه شخصی شان تبدیل کرده اند رها سازند و اگر این کار صورت نگرفت از قوت استفاده می شود.

پرونده کابل بانک

صالح در حالی از بررسی جایداد های مخفی مقروضین کابل بانک خبر می دهد که در سال ۱۳۸۹ بانک مرکزی افغانستان کنترل کابل بانک را به دست گرفت و اعلام کرد که شرکای اصلی کابل بانک، مقدار قابل ملاحظه‌ای از سپرده‌های مالی مردم را به عنوان قرضه برداشته‌اند.

پس از ورشکستگی کابل بانک، مقروضین عمده آن از جمله خلیل الله فیروزی و شیرخان فرنود زندانی شدند که شیرخان فرنود به تاریخ ۲ سنبله سال 1397 به دلیل حمله قلبی در زندان درگذشت.

پس از ان ارگ ریاست جمهوری ۱۸میزان سال 1398 اعلام کرد که جلسه‌ای به ریاست رییس‌جمهور غنی در مورد چگونگی پیشرفت تصفیه و حصول قرضه‌های کابل بانک دایر شده و  ۱۶ جایداد مقروضین این بانک به ارزش ۱۲ میلیون دالر به وزارت مالیه انتقال شده و روند انتقال مبلغ ۱۳ میلیون دالر از این قرضه‌ها زیر کار است.

پس از این گزارش ارگ ریاست جمهوری و حکومت افغانستان دیگر گزارشی از پیشرفت پرونده کابل بانک نداده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *